War of the Vikings - Hier win je de oorlog niet mee | Gamer.nl

Echt heel anders dan de Middeleeuwse online zwaardvecht-game War of the Roses is War of the Vikings niet. Laatstgenoemde voelt als dezelfde game, omdat je nog steeds als een hondsdolle barbaar door je tegenstanders maait, maar dan op iets simpelere wijze en met Vikingen in plaats van ridders. Ook speel je nog steeds een handjevol spelmodi als Arena, Team Deathmatch en Conquest, pogend als de winnende Viking uit de strijd te komen. Overigens is dat in het begin haast onmogelijk: de extreem lastige besturing is net als in voorganger War of the Roses aanvankelijk je grootste vijand.

War of the Vikings

Vechten is namelijk een combinatie van de juiste kant op bewegen met je muis en het op het juiste moment loslaten van de knop om mee te slaan. Het vergt de nodige uurtjes training om dit principe onder de knie te krijgen en te kunnen anticiperen op je tegenstander. De aanhouder kan rekenen op hele toffe duels waarin je sierlijk (nou ja, zo sierlijk als een Viking kan zijn) ontwijkt, verdedigt en slaat. In groepsgevechten heb je wat minder aan die vaardigheden en is het gewoon zwaaien voor je leven en raken wat je raken kunt, tenzij je met een team bent dat erg goed op elkaar is ingespeeld. Daar is niets mis mee, want juist de chaos maakt de game leuk en onvoorspelbaar.

Simpeler en toch niet

Om het vechten strategischer  in te steken dan alleen het zwaaien met een zwaardje, heb je verschillende kla en en wapens tot je beschikking. Na enkele uurtjes spelen heb je alles wel vrijgespeeld en mag je je eigen kla e samenstellen met je lievelingswapens. Verder dan dat gaat het helaas niet. In War of the Roses maakte het nog uit hoe je je wapens had geüpgrade en hoe scherp je zwaard was. Het was leuk om je soldaat helemaal zelf aan te pa en. In War of the Vikings gelden alleen cosmetische upgrades en zijn de wapens wat ze zijn. Dat haalt een belangrijke laag van de diepgang weg en maakt War of the Vikings strategisch een stuk minder intere ant.

War of the Vikings

Toch kent War of the Vikings wel verandering, met name dankzij de toevoeging van een stamina-balkje. Je kunt niet meer naar wens met je zwaard of bijl op vijanden inhakken, want je personage raakt op een gegeven moment uitgeput. In de duels zorgt dat ervoor dat je bedachtzamer vecht. Zo voegt het balkje wel degelijk een tactische laag toe. In de groepsgevechten, waarin je veruit het vaakst verzeild raakt, zorgt het balkje daarentegen dat het Viking-gevoel een beetje verloren gaat. Je wilt als een losgeslagen Noorman kunnen zwaaien met je bijl en je wilt je niet druk hoeven te maken om uithoudingsvermogen.

Ach, eigenlijk was dat Vikinggevoel er toch al niet. Er is te weinig met het thema gedaan. Het hadden net zo goed ridders, indianen of aapjes met bijlen kunnen zijn. Alles is puur visueel. Mi chien was het leuk geweest om bijvoorbeeld iets te doen met de iconische Vikingboten, het in de fik steken van huizen of het leegroven van dorpen. Nu behelst War of the Vikings niet meer dan vechten, en zelfs het vechten zou een ware Viking anders doen

Bugs, serverproblemen en slordigheden

Strategisch en thematisch is War of The Vikings zo geen onderscheidende game, al blijven de chaotische gevechten vermakelijk. Ook de levels zitten prima in elkaar en met het concept is weinig mis. Helaas gaan de serverproblemen en talloze bugs uiteindelijk te veel irriteren, waardoor het spel alsnog snel weer in de kast verdwijnt.

War of the Vikings

Dat een spel soms crasht of dat je op een gekke plek spawnt, kunnen we nog door de vingers zien. Maar de gevechten en bewegingen worden ook te vaak slecht geregistreerd. De servers zijn traag en het is moeilijk te zien wat je precies doet. Soms denk je raak te slaan, maar dan verplaatst een speler zich en blijk je alsnog  mis te hebben geslagen. Dat is erg frustrerend, vooral omdat het in War of the Vikings enorm uitmaakt van welke kant je aanvalt en hoe iemand blokkeert. In duels is het soms onmogelijk om goed te anticiperen.

Helaas zijn de foutjes en slordigheden alom aanwezig. In e entie is er niet zoveel mis met War of the Vikings, maar als multiplayer-game is de insteek afhankelijk van stabiele servers en bugvrije gameplay. Die zaken zijn voorlopig nog niet in orde. En dat zouden ze wel moeten zijn, zeker omdat Paradox Interactive na de kritiek van Early Acce -spelers wist dat de game nog niet klaar was.