Virtua Fighter 5 (PS3) | Gamer.nl

Vechten. Mi chien ishet wel één van de meest primaire bezigheden van de mens. Het vechten isgeëvolueerd van simpel knokken met de vuisten tot het bedienen van lasergeleidewapens. En omdat we zo van vechten hielden, gingen we het naspelen om het aananderen te laten zien op een televisie. Aangezien we in het huidige modernetijdperk nog steeds een voorliefde voor vechten hebben, creëren we een digitalewereld waarin we het kunnen doen.De nieuwste digitale vechtwereld is Virtua Fighter 5. Dezereeks kent een roemruchte geschiedenis en is één van de meest geliefde titelsvoor in de arcadehallen. Virtua Fighter, en natuurlijk ook weer deeltje 5, isvooral hardcore. Eén tegen één, een vierkante arena zonder poespas, en knokkenmaar. Geen neppe speciale aanvallen waarmee je met een bliksemschicht in éénkeer je vijand sloopt, geen objecten waarmee je je vijand tot pulp herleidt.Nee, Virtua Fighter 5 is een vechtgame in zijn puurste en eerlijkste vorm. En wát voor een vechtgame! Virtua Fighter 5 is zonder enigetwijfel de absolute koning in zijn genre. De game doet namelijk alles goed wateen vechtgame goed hoort te doen. De besturing is in eerste instantieeenvoudig, maar om het geheel honderd procent onder de knie te krijgen heb jejaren nodig. Wat, jaren? Jawel, want de tientallen knoppencombinaties die temaken zijn, en vaak ook nog eens per personage verschillen, leer je nieteventjes zomaar. Je mond zal werkelijk openvallen als je de schier oneindigewaslijst aan verschillende knoppencombinaties ziet. En nog veel knapper is dater ook nog eens een perfecte balans is gevonden. Geen enkel personage heeft eenoneerlijk overwicht ten opzichte van de andere, maar elk personage speelt tochnet even weer anders. Als je als ontwikkelaar dit allemaal goed weet te doen,ben je een hele grote.Virtua Fighter 5 kent een aantal speelmodi. Er is een Arcademodus waarin je een aantal tegenstanders op rij moet verslaan alvorens je bijeen eindbaas komt. Bovendien is er een Quest modus, welke de hoofdmoot van desingleplayer vormt. Het verhaal is, houd je vast, als volgt: jij bent eenVirtua Fighter speler en je reist diverse Sega-arcadehallen af om het daartegen andere spelers van verschillende moeilijkheidsgraden op te nemen. Goed,als je toch geen goed verhaal kunt bedenken, dan moet je ook geen poging wagen.Deze Quest modus is niet al te boeiend. Je wint wat kleertjes, maar daar houdthet ook wel bij op. De ultieme drive om door te gaan is niet geheel aanwezig ende opbouw is nogal simplistisch.Uiteraard kun je tegen elkaar spelen, wat zoals verwachtweer lekkere knokpartijen oplevert. Jammer genoeg is er geen online multiplayeraanwezig. Volgens Sega is in deze game timing van zo’n ultiem belang, dat eenietsje pietsje lag de volledige ervaring zal verpesten. Een online rankingsysteem is er overigens ook niet. Als we toch met minpuntjes bezig zijn: detraining had wel wat uitgebreider gemogen. Nu is er slechts een dojo waarin jecombinaties kunt oefenen, maar de echte verfijndheden worden niet uitgediept.En juist bij een spel als Virtua Fighter 5 is dat nodig.Virtua Fighter 5 heeft zijn overstap naar de nieuwegeneratie consoles met verve gemaakt. De game ziet er namelijk oogverblindendmooi uit. De personages zijn ongelooflijk scherp en gedetailleerd. De bewegingenworden voortreffelijk weergegeven, en de kleding die de personages aanhebbenwappert precies mee zoals het hoort. Je zit echt te watertanden bij de aanblikvan de extreem overtuigende graphics. Dit is ongetwijfeld een heel grootpluspunt van de game. Overigens zal het geheel maximaal op 720p draaien, en dusniet op 1080p.

De twee nieuwe vechtersbazen, El Blaze en Eileen

Virtua Fighter is de nieuwe koning in het fighting genre.Gameplay is nog nooit zo puur, zo gebalanceerd en zo diepgaand geweest. Allefans van de serie zullen dit nieuwe deel met open armen ontvangen en blij zijnom het fantastische grafische jasje en de ijzersterke gameplay. Bovendienovertuigen de nieuw twee vechters: de Mexicaanse worstelaar El Blaze en de alseen aapje vechtende vrouw Eileen. Helaas zullen mensen die niet bekend zijn metde serie ook door deel vijf niet aangetrokken worden. Daarvoor is de game eentikkeltje te hardcore. Maar als je ook maar lichtjes intere e hebt in de game,is het een must-buy. Sowieso heb je schier oneindige herspeelbaarheid door hetsteeds maar beter onder de knie krijgen van je favoriete personage. En als jeeen vriend hebt die ook helemaal dol is van Virtua Fighter 5, koop dan meteeneen PlayStation 3 met twee controllers!