Viewtiful Joe: Double Trouble | Gamer.nl

Capcom's platformheld Viewtiful Joe maakt, na twee avontuurtjes op Playstation 2 en GameCube, nu ook zijn opwachting op de handhelds van deze twee consolebouwers, respectievelijk de PSP en Nintendo DS. Deze laatste versie draagt de titel Viewtiful Joe: Double Trouble en blijft qua gameplay behoorlijk trouw aan zijn grote broertjes op de console, terwijl er tegelijk flink wat nieuwe features ingebakken zijn die de unieke mogelijkheden van de DS ten volle benutten.

Double Trouble kent een geheel nieuwe verhaallijn, met nieuwe locaties en tegenstanders die niet in de vorige twee Viewtiful Joe titels van de partij waren. De spelomgevingen maken deel uit van een pretpark met films als thema, wat garant staat voor veel bijzonder vormgegeven locaties. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van een semi-3D omgeving met een stripboekachtige uitstraling. Ondanks dat de DS minder krachtig is dan de PS2 en GameCube, blijft de typische Viewtiful Joe stijl goed behouden en is de framerate ook op en top.

De opzet van de gameplay is in grote lijnen ook niet gek veel veranderd. Je moet nog steeds veel vechten, waarbij je gebruik kunt maken van je speciale slowmotion krachten om zo aanvallen van je tegenstanders beter te kunnen ontwijken en zelf hardere klappen uit te delen. Je dient hiervoor wel een gevuld krachtmetertje te hebben. Loopt deze leeg, dan verandert Viewtiful Joe tijdelijk in Regular Joe, wie niet over speciale krachten en zelfs niet over de erg praktische double jump kan beschikken.

Over naar de DS-specifieke features. Allereerst: Dual Screen. Beide schermen bieden een 3D aanzicht van dezelfde wereld, het bovenste scherm is alleen wat verder ingezoomed dan het onderste scherm. Zo heb je tegelijk een goed overzicht van de omgeving, als een goed beeld van de gevechten. Hoewel je toch het gros van de tijd op het onderste scherm zult kijken, is het soms handig om de dingen boven even van dichterbij te bekijken.

En dan die andere DS-specifieke eigenschap, het Touch Screen. Dit wordt op drie verschillende manieren gebruikt: Split, Slide en Scratch. Split is van de drie touchscreen mogelijkheden verreweg de leukste mogelijkheid, de andere twee lijken er een beetje met de haren bijgesleept. Bij Scratch dien je met je vinger over het scherm te kra en om zo voorwerpen uit de lucht te laten vallen, op de tegenstander waar je op dat moment overheen krast. Helaas doen deze objecten niet heel veel schade en is het nogal lastig Scratch in het heetst van de strijd uit te voeren. Slide laat je het bovenste en onderste scherm verwi elen door je onderste scherm met je vinger omhoog te schuiven. Hierdoor is het touchscreen ingezoomd en kun je bijvoorbeeld knoppen indrukken op het onderste scherm.

Bij Split dien je een horizontale streep over het scherm te trekken. Het scherm wordt vervolgens in twee stukken opgedeeld. Met je vinger kun je deze twee stukken afzonderlijk van elkaar heen en weer schuiven. Joe kan echter wel van het onderste naar het bovenste deel springen, ook al liggen beide locaties een heel stuk uit elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld een muur splitsen en opzij schuiven, om zo over het onderste deel heen te springen naar de andere kant van de muur. Het is ook mogelijk een waterleiding splitsen om met het water dat er dan uit stroomt, vuur te blu en. Split wordt op veel verschillende manieren toegepast, zowel in de vorm van puzzels alsmede in de gevechten zelf. Een klein nadeel van het touchscreen is dat de verschillende 'moves' soms nog vrij moeilijk uit te voeren zijn. Zo moet je soms drie keer een streep trekken voordat het spel door heeft dat je een split wil doen. Wanneer je je in het heetst van de strijd bevindt, kan dit voor aardig wat irritatie zorgen.

Net als de andere Viewtiful Joe games is Double Trouble behoorlijk pittig. Je krijgt regelmatig sterke eindbazen voor je kiezen en zo nu en dan krijg je alle eindbazen van de afgelopen periode, ook nog eens achter elkaar te verwerken. Wat hierbij vervelend is, is dat je tu endoor het spel niet op kunt slaan. Je zult dan aardig lang achter intensief achter elkaar door moeten spelen, iets waarvoor een handheld, en vooral de ietwat onergonomische DS, niet echt geschikt zijn. Na een serie van zes eindbazen, had ik dan ook behoorlijke kramp in mijn vingers.

Wat ook enigszins vervelend is, is dat Viewtiful Joe met het achterhaalde concept van levens werkt. Wanneer je levens op zijn, is het Game Over en gaat het spel weer helemaal terug naar het hoofdmenu, in plaats van zo vriendelijk te zijn om je aan te bieden je laatste savegame weer te laden. En wanneer ik af ga vóór het eerste checkpoint na een savegame, gaat er weliswaar een leven af, maar ben ik verder nog niets opgeschoten. Een praktisch mens wil dan zijn savegame weer laden, maar dat staat het spel niet toe. De enige optie: je DS uitzetten, weer aanzetten, spel opstarten en je savegame inladen. Had iets minder vervelend gekund, bijvoorbeeld gewoon helemaal zonder levens. Levens zijn immers achterhaalde overblijfselen van arcadekasten.

Viewtiful Joe: Double Trouble is een zeer goede overzetting van deze toch al zeer degelijke franchise naar Nintendo's nieuwste handheld. Technisch steekt het spel uitstekend in elkaar. De graphics zijn mooi, vloeiend en stralen dezelfde sfeer uit als die van de consoleversies. Het gebruik van het touchscreen is ook goed, al is vooral de Split optie een leuke vinding. De moeilijkheidsgraad is vrij hoog, de irritatiefactor soms nog hoger en het spel is niet altijd even geschikt voor een handheld, maar buiten dat is er niet veel op aan te merken. Voor de liefhebbers van Viewtiful Joe of actierijke platformgames een aanrader!

Gameplay: 8,0Graphics: 8,5Geluid: 8,0Totaal: 8,3