Vietcong 2 | Gamer.nl

Sinds een aantal jaren zijn Vietnam games helemaal in. Lekker door de jungle heen hollen en af en toen wat spleet eh Vietnamese strijders omleggen. De meeste van deze games spelen zich af in de jungles en rijstvelden van het Zuid-Oost Aziatische land, maar de echte oorlog vond ook plaats in de steden.

Na het succes van Vietcong besloot ontwikkelaar Pterodon in deel 2 dit aspect van de oorlog belichten. Het eerste wat veel gamers zich dan ook afvroegen was of dit deel nog wel die echte "Vietnam feel" zou hebben. Het origineel deed het trouwens vooral goed bij "casual gamers" van boven de 30 jaar. Deze groep vond Vietcong intere anter dan de wat jongere gamers, wat vooral te danken zou zijn aan de documentaire-achtige aanpak en sfeer die in het spel aanwezig was.

Wij bekeken nog een keer de videobanden van Tour of Duty, zette Paint it Black zo hard mogelijk aan dat de buren kwamen klagen en gingen 37 jaar terug in de tijd.

Vietcong 2 begint in een bordeel, waar de hoofdrolspeler, Daniel Boone genaamd, net even een boompje heeft gepland bij een Vietnamese dame van lichte zeden. Erg lang kan onze held op sokken niet van zijn daad genieten, want hij wordt op de legerbasis in de oude Vietnamese stad Hue verwacht. Het eerste dat opvalt is het detail en de sfeer van de omgeving. Je waant je echt terug in de tijd, alsof je zelf meespeelt in een van de vele Vietnam films.

Eenmaal aangekomen op de basis krijgen we de opdracht om een journalist te begeleiden naar een nieuwjaarsfeest dat bij de burgermeester van Hue wordt gegeven. Terwijl iedereen aan het feestvieren is en geniet van het vuurwerk bereidt de Vietcong een van de grootste aanvallen voor die de Vietnamoorlog heeft gekend, namelijk het Tet-offensief. Samen met de journalist moet de speler te zien ontkomen aan Charlie en z'n vrienden en veilig de basis zien te bereiken.

Dit is het begin van een spannend avontuur zoals je dat nog maar zelden ziet in shooters. De actie en vuurgevechten in Vietcong 2 zijn grimmig, hard en zeer intens. Of je nu door de jungle loopt of door de straten van Hue, overal loert het gevaar. Het gebeurde me dan ook meerdere keren dat Vietnamezen op de daken of goed verstopte sluipschutters mij een derde oog gunde. Gelukkig ben je niet alleen en heb je meestal een groep soldaten om je heen, waaronder een medic die je oplapt en een engineer die je munitie kan geven.

Dit is trouwens ook wel frustrerend, want het wil nog eens voorkomen dat je in de hectiek van het moment een van je teammaten omlegt. Iets wat regelmatig bij de Amerikanen gebeurde, maar in Vietcong 2 betekent het dat je de mi ie moet overspelen.