Victor Vran | Gamer.nl

Victor Vran | Gamer.nl

Victor Vran is een isometrische dungeon crawler die qua sfeer, muziek en vormgeving doet denken aan Diablo 2. De wereld is overspoeld met demonen en vampieren, waar Victor op jaagt terwijl hij naar zijn vriend en mede-Hunter Adrian zoekt.

Het verhaal is niet om over naar huis te schrijven, de vertelling ervan is daarentegen erg aangenaam. Het diepe stemgeluid van Victor Vran, ingesproken door Doug Cockle (Geralt van The Witcher), is prettig om naar te luisteren en geeft de op steampunk gebaseerde setting iets extra duisters.

Er is een tweede stem, genaamd The Voice, die nog veel vermakelijker is. The Voice claimt Victor te willen helpen en geeft hem regelmatig hints en tips over verborgen schatten in de omgeving. Zijn beschrijvingen van die omgevingen en van Victor zelf zijn noemenswaardiger. Hij maakt voornamelijk cynische opmerkingen en beledigt Victors hoed bij elke kans die hij schoon ziet. Ook refereert hij aan andere gamefranchises, zoals een te vaak herhaald citaat uit Skyrim en de iconische vertelling uit The Stanley Parable. Ontwikkelaar Haemimont Games, beter bekend van de laatste drie Tropico-games, windt er geen doekjes om en confronteert je met onder meer skeletten die de Gangnam Style-choreografie doornemen en legendarische wapens als een lightsaber en een kippenlancerend handmortier.

Vlotte gevechten met vreemde bokkesprongen

Er is een redelijk scala aan wapens beschikbaar, van een zeis tot een hamer, die bepalen hoe je speelt. Als speler kies je geen krachten, die worden door het gebruikte wapen bepaald. Elk wapen heeft een basisaanval en twee speciale vaardigheden. Zo komt de zeis bijvoorbeeld met een wervelwind-aanval en kan een zwaard verdovende klappen uitdelen. Daarnaast kun je twee wapens tegelijk dragen en daar kun je gemakkelijk en snel tu en wi elen. Wat de gevechten nog beweeglijker maakt is het feit dat Victor aanvallen kan ontwijken door te rollen en te springen. Ook kan hij (drie keer) tegen muren opspringen om op een plateau met een schatkist te komen of om het uit te vechten met stenen waterspuwers op de daken van hoge gebouwen.

Het springen werkt echter zeker niet feilloos. Victor springt namelijk met de hoek van de camera mee, die je constant moet aanpa en om hem niet als een ballerina schuin van de muur af te zien ketsen. Ook springt hij soms niet, ondanks dat het mogelijk zou moeten zijn, en blijft hij regelmatig vasthaken. Het draaibare perspectief geeft zeker iets extra’s aan de game, aangezien je zo bijvoorbeeld het meubilair in huisjes kunt zien staan, maar het werkt regelmatig in je nadeel van de speler. Sowieso werkt de besturing soms simpelweg beroerd, doordat je in dunne gangetjes achter van alles en nog wat blijft hangen, plots vijanden aan begint te vallen terwijl je er langs wilt lopen en je soms plots in rondjes loopt zonder duidelijke reden. Wij hebben de game vooral gespeeld met de muis, een controller verhelpt enkele van de problemen, maar maakt je ook minder precies.

Speciale krachten en crafting

Zoals gebruikelijk in dungeon crawlers gaat het in Victor Vran in principe om het verslaan van steeds sterkere vijanden en het verzamelen van steeds betere loot. Een leuke vernieuwing op dit principe is dat je Demon Powers kunt gebruiken, als aanvulling op de vaardigheden van je wapens. Zo kun je in een gifwolk veranderen en alles in de as leggen met een zonnevlam. Dit werkt over het algemeen prima, maar vaak word je door één vijandelijke klap al onderbroken en ook hier is de besturing soms hinderlijk en frustrerend.

Naast Demon Powers kun je een reeks zogenoemde Destiny Cards in de hand houden. Door die Destiny Cards zijn er verschillende builds mogelijk, wat ook wel nodig is door het gebrek aan kla en, waaronder een die geheel gebaseerd is op het verhogen van de schade die je aanricht. Daarnaast is er een craftingsysteem waarmee deze kaarten verbeterd kunnen worden.

Ook je enorme inventaris is noemenswaardig. Waar je bij de meeste dungeon crawlers regelmatig naar een basis of dorpje terug dient te keren om spullen te verkopen of op te slaan, is dat in Victor Vran niet nodig. Degene die Victors stash bewaart maakt hier zelfs nog een kritische opmerking over: “Waarom zou ik het aantal voorwerpen dat je bij me kunt opslaan limiteren?”

Uitdaging

Victor Vran speelt erg fijn weg, maar het loont zich nauwelijks opnieuw te beginnen, aangezien er geen kla en zijn om uit te kiezen en je spelenderwijs al genoeg met de builds varieert. Ook zijn veel vijanden vrijwel exacte kopieën van elkaar. Er zit daardoor weinig variatie in de game en dat kan snel gaan vervelen. Om het spannender te maken kunnen vijf verschillende Hexes geactiveerd worden, die ieder de speelse ie moeilijker maken. Zo zorgt de een ervoor dat Victor periodiek leven verliest en maakt de ander vijanden sneller en sterker. Per Hex krijgt Victor 10% extra ervaringspunten (exp) en 5% meer loot, wat dus kan oplopen tot 50% extra exp en 25% extra loot.

Ook heeft elke map vijf uitdagingen, zoals het doden van een bepaald aantal vijanden in de gegeven tijd of dat je geen schade mag oplopen. Om elke map op vijf sterren te krijgen ben je als perfectionist dus wel even zoet, maar daarna heb je het ook eigenlijk wel gezien. Wel is het aardig dat ontwikkelaar Haeminont Games regelmatig Steam-updates en –patches doorvoert. Zo werden diverse spelers in de eerste week na release ieder uur wel door een crash geteisterd, maar dat is inmiddels verholpen. Hopelijk wordt ook de besturing zo snel mogelijk aangepakt.

Victor Vran is beschikbaar voor pc, Linux en Mac, en kost 19,99 euro.