Vandal Hearts: Flames of Judgment | Gamer.nl

Laten we eerlijk zijn: real-time strategy op een console werkt gewoon niet zo goed als op de PC. Zelfs de allerbeste overzettingen naar spelcomputers uit het genre weten nooit dezelfde souple e te bewaren als hun tegenhangers op de PC. Maar een ander strategisch genre werkt wel perfect op spelcomputers, namelijk de turn-based strategiegame en zeker ook de RPG-variant hiervan. In het verleden hebben met name Advance Wars en Final Fantasy Tactics bewezen dat het beurtelings strategische manoeuvres uitvoeren op een in een hokjes opgedeeld speelveld prima tot zijn recht komt op een console. Aangezien Konami zag dit type games op de huidige consoles hun doorgang niet meer vinden, heeft men gewaagd om het stokoude Vandal Hearts uit de kast te halen en hier een prequel voor te creëren. Het spel uit de jaren negentig, dat oorspronkelijk voor de eerste PlayStation uitkwam, krijgt bij deze dus een nieuw deel dat voor €13 van de PlayStation Store of de Xbox Live Marketplace te plukken is.

Traditioneel

Het genre waarin Vandal Hearts: Flames of Judgment past, heet voluit turn-based strategic role-playing game. Dat wil zeggen dat je een groepje helden bestuurt die je over een speelveld kunt zenden en om beurten vijanden acties (zoals aanvallen of magie gebruiken) kunt laten ondernemen. Ook kunnen deze personages hun vaardigheden verbeteren en kun je af en toe nieuwe wapens en bescherming kopen. De opzet van de gameplay is behoorlijk traditioneel en hoewel dat een pluspunt is, kan dat zeker niet gezegd worden van de evenzo ‘traditionele’ graphics. Grafisch gezien oogt het spel achterhaald en de belachelijke tu enfilmpjes, waarbij tekenfilmachtige personages met te grote hoofden allerlei semi-dramatische nonsens verkopen, werken eerder onbedoeld op de lachspieren dan op de emoties.

Hoewel de presentatie dus niet om over naar huis te schrijven is, kan dit allerminst gezegd worden over de gameplay. Deze is namelijk oh zo ouderwets, maar ook oerdegelijk. Al je zes vechters hebben namelijk specifieke sterke eigenschappen, zoals vechten met het zwaard, boogschieten of magie gebruiken. Maar je kunt ook altijd wi elen naar een ander wapen en daarmee de vijand te grazen nemen. Zo kan het soms tactisch slimmer zijn om zelfs je beste zwaardvechters ma aal een vijand met een boog te bestoken, zeker ook omdat vijanden slechts kunnen ‘counteren’ (een aanval terugplaatsen wanneer ze zelf worden aangevallen) als ze met hetzelfde type wapen worden geraakt. Het is dus slim om zwaardvechters van de tegenstander met pijlen te bestoken, terwijl je boogschutters juist het beste met een handwapen kunt molesteren.

Verra ingen

Ondanks de wat suffe uitstraling van Vandal Hearts: Flames of Judgment, kom je in de game voor enkele uitdagende verra ingen te staan. Zo kan het zomaar gebeuren dat een gevecht er door een plotselinge gebeurtenis heel anders uit komt te zien. Een voorbeeld hiervan is een gevecht met een tegenstander, waarbij opeens allerlei bloedzuigers uit de grond komen die zich tegen zowel jou als de vijand kunnen richten. In bijna elk gevecht komt er wel zo’n plotselinge omwenteling aan te pas, waardoor je altijd op je hoede moet zijn. Toch is Vandal Hearts: Flames of Judgment eigenlijk helemaal geen moeilijke game. Zeker wanneer je tracht enkele verborgen gebieden te ontdekken om je personages nog wat te levelen, zul je met enig tactisch inzicht weinig problemen ondervinden.

Het sterkste punt van Vandal Hearts: Flames of Judgment is dat je eigenlijk een volledig spel voor een zacht prijsje krijgt. Je bent toch al snel zes tot acht uur zoet met de game en als je alle extra gebieden wilt uitspelen is dit zelfs nog langer. Voor liefhebbers van het genre is Vandal Hearts dan ook een goede toevoeging. Spelers met weinig voeling voor het genre zullen al snel over de ouderwetse opzet struikelen, zeker ook omdat er net wat teveel laadschermen in beeld komen en de algehele opzet niet heel uitnodigend is. Toch vult Vandal Hearts: Flames of Judgment een gat op en verdient deze game het om toch zeker door een handjevol fijnproevers onder handen genomen te worden.