Af en toe schaam ik mij om mijn afkomst als het op games aankomt. Nee, niet zozeer mijn Nederlandse identiteit, als wel het continent waar ik in woon. Door de enorme verscheidenheid aan talen moeten we vaak een enorme tijd wachten op games die al veel eerder in Japan en Amerika zijn uitgekomen. Natuurlijk is importeren een optie, maar niet iedereen is dermate fortuinlijk. Valkyrie Profile 2: Silmeria is zo'n game die vanwege taalverwikkelingen belachelijk laat in Europa het levenslicht ziet. Heeft de game genoeg in huis om de PS2 op een waardige wijze te vergezellen naar het graf? Valkyrie Profile 2 is een vervolg, of liever gezegd, een voorloper van de originele Valkyrie Profile, die al eerder op de eerste PlayStation verscheen. Deze game van Enix kreeg al snel een cultstatus en vanwege de lage aantallen die er van deze game zijn gemaakt, zijn je waarschijnlijk meerdere organen moeten doneren om genoeg poen te hebben om een exemplaar te kunnen bekostigen. Gelukkig is de game onlangs nog over gebracht naar de PSP waar hij de ondertitel Lenneth mee kreeg. Je hoeft het eerste deel echter niet gespeeld te hebben om volledig van het tweede deel te kunnen genieten. Het verhaal van Valkyrie Profile 2 speelt zich namelijk ruim voor het eerste deel af. Een groot onderdeel van de Valkyrie Profile-franchise is de nadruk op Noorse mythologie. Verwacht je echt behaarde en brullende Vikingen die hun bijl het liefst zo snel en hard mogelijk in de hersenpan van hun tegenstander deponeren, dan kom je van een koude kermis thuis. Valkyrie Profile 2 behandelt de materie namelijk op een veel subtielere manier. De hoofdrol in Valkyrie Profile 2 wordt gespeeld door Alicia. Een op het eerste gezicht normale meid, ware het niet dat ze bezeten is door Silmeria, een zogenaamde 'Valkyrie' die door oppergod Odin is verbannen uit het Walhalla. Valkyries zijn als het ware de engelen die de doden op hun laatste reis vergezellen naar het hiernamaals. Silmeria is echter door Odin verbannen en zodoende wordt Alicia ingezet om samen met haar nieuwe reismaatje Odin een koekje van eigen deeg te geven. Door haar gespleten persoonlijkheid wordt ze echter volledig met de nek aangekeken door haar omgeving en gaat ze 'alleen' op pad. Gaandeweg de reis ontmoet je allerlei interessante figuren die echter allemaal binnen de standaard (j)RPG clichés passen. Zo is er de enorme krijger, de magiër en natuurlijk kan een cynisch persoon ook niet ontbreken. Het verhaal is gaandeweg constant behoorlijk interessant, maar de personages willen maar niet volledig uit de verf komen. Er wordt weinig aan karakteruitdieping gedaan en in de praktijk komen de verschillende personages amper van de grond. De verschillende figuren in het verhaal zijn voorzien van een degelijke stem en de veelal inspirerende ontwerpen maken dat de cast zeker geen straf is om naar te kijken. De hele game is overigens een pareltje als het aankomt op uiterlijk vertoon. De verschillende omgevingen zijn fantastisch weergegeven en de texturen laten zien dat de oude PS2 nog best tot wat moois in staat is. Vooral de tussenfilmpjes weten indruk te maken en je zult meerdere malen versteld staan van de adembenemende omgevingen. De muzikale ondersteuning is prima, maar weet eigenlijk op geen enkel vlak potten te breken. De eerdergenoemde stemmen doen ook hun werk, maar het is wat jammer om te zien dat de gesproken tekst vaak niet helemaal synchroon loopt met de gelaatsuitdrukkingen van de personages. Ook is het vreemd dat er af en toe wel heel lange stiltes vallen, waar duidelijk een technische reden aan ten grondslag ligt. Hierdoor worden de conversaties nooit echt meeslepend en het niveau wat betreft de woordenwisselingen stijgt nooit tot de hoogte zoals we dat bijvoorbeeld wel in Final Fantasy XII zien.Valkyrie Profile 2 ziet eruit als een rasechte 3D-RPG, maar speelt wel heel erg 2D. Steden en kerkers zul je niet vrij kunnen verkennen, maar in plaats daarvan ben je gebonden aan een bepaald pad dat van links naar rechts loopt, af en toe onderbroken wordt door een deur waar je 'boven' in moet gaan of een andere route, welke naar 'onder' leidt. Hierdoor heb je niet echt idee dat je vrij bent om vrij te gaan en te staan waar je wilt, maar het zorgt op zijn eigen manier wel voor een unieke speelervaring binnen het genre. Je reist van plaats naar plaats en je zult dus niet eindeloze tochten over een wereldkaart hoeven te ondernemen. Hierdoor valt het gevoel van exploratie wel wat weg, maar gelukkig kun je al de oude plaatsen weer opnieuw bezoeken.

Dit zul je redelijk vaak noodgedwongen moeten ondernemen, aangezien de game van tijd tot tijd enorm in moeilijkheid kan stijgen en je dus veel al bezochte locaties weer met een bezoekje moet vereren om zo de nodige levels te stijgen voordat je verder kunt. Een beetje uitdaging is in weinig gevallen een probleem, maar de game weet het bij vlagen wel heel oneerlijk te brengen. Gelukkig is het geen straf om meerdere keren wat extra te moeten vechten om zo sterker te worden. De gameplay van Valkyrie Profile 2 zit namelijk donders goed in elkaar en vooral het vechtsysteem verdient een dikke pluim. Het vechten vindt namelijk plaats op een opzienbarende manier. Wanneer je door de wereld loopt en je besluit een monster aan te vallen, dan verschuift het scherm naar het slagveld en staan je spelers recht tegenover de belegeraars. Elk van de personages is toegewezen aan een bepaalde actieknop en door deze knoppen (en dus de aanvallen) met elkaar af te wisselen, worden er spectaculaire combinaties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een harde klap die het creatuur de lucht in slingert, een dreun in de lucht die de ongelukkige weer naar de aarde doet storten en uiteindelijk een sterke magische aanval om het geheel compleet te maken. Het is zelfs mogelijk om je team in partijen van twee te verdelen en zo je vijand van twee verschillende kanten aan te vallen. Dit geeft je een behoorlijk tactisch voordeel. Het schouwspel ziet er waanzinnig uit en Valkyrie Profile 2 weet met deze originele insteek de dood getrapte conventies binnen soortgenoten te ontwijken en geheel eigen frisse kijk op het geheel te geven.   Uiteindelijk is Valkyrie Profile 2 geen slechte game en zeer zeker een degelijke RPG. Het is alleen jammer dat het spel hier en daar wat steekjes laat vallen die makkelijk opgelost hadden kunnen worden met wat extra tijd onder het mes. Het is alleen de vraag of deze game nog wel bestaansrecht heeft, gezien het feit dat de PS2 echt op zijn weg naar huis is en de game dit jaar gewoon zijn meerdere moeten erkennen in andere games binnen het genre (met Persona 3 als absolute koploper). De echte fans hebben de titel waarschijnlijk al in huis en voor nieuwkomers is hij waarschijnlijk iets te ontoegankelijk. Al met al is Valkyrie Profile 2 echter wel een waardevol vervolg en elke liefhebber van het genre zou hem op zijn minst even uit moeten proberen.