Als de naam Unreal Tournament valt, wordt deze direct geassocieerd met PC-gaming, of meer specifiek met een muis- en toetsenbord-configuratie. Hoe kan het ook anders: de razendsnelle actie en het gevergde reactievermogen schreeuwen om de precisie en handelingssnelheid van de muis, het heilige stukje hardware van PC-gamers. Epic Games heeft met Unreal Tournament III op de PlayStation 3 dan ook een wereldprestatie geleverd door honderd procent het UT-gevoel teweeg brengen op een console. Door Matthijs Hannink en Sander Hölsgens Unreal Tournament III op de PlayStation 3 biedt hetzelfde als op de PC, maar dan natuurlijk op de consolemanier: met een controller op de bank, onderuitgezakt op een televisie spelen. Hoewel je bij UT3 waarschijnlijk niet echt onderuitgezakt zult zitten. Wil je een beetje competitief bezig zijn, dan zul je telkens vlijmscherp moeten blijven. De bekende gameplay van de Unreal Tournament-reeks is in deeltje drie vanzelfsprekend paraat. De game draait om online fraggen, waarbij vooral reactievermogen en precisie telt. Het is een hardcore shooter in zijn puurste vorm en dan eentje die, zoals we van Unreal Tournament gewend zijn, geen enkele steek laat vallen. Voor algemene informatie, die voor zowel de PC-versie als de PS3-versie geldt, kun je terecht bij de eerdere review op Gamer.nl. In deze review van de PlayStation 3-port gaat het er vooral om hoe het spel, dat op beide platformen identiek is, zich staande houdt op de console. Zoals je waarschijnlijk al uit de intro opmerkte, is deze consoleport wonderwel enorm goed geslaagd. Het allerknapste is dat de razendsnelle Unreal Tournament-gameplay met een controller enorm goed te spelen is. Na een tijdje voelt een controller zelfs bijna even intuïtief aan als een muis en heb je eigenlijk geen enkele last meer van het mikken met pookjes. Heel veel eerdere first-person shooters hebben natuurlijk al bewezen dat het mogelijk is, maar bij een schietspel dat zóveel om snelheid en precisie draait, is dit enorm knap.

Voor consolebegrippen is de toevoeging van modificaties, kortweg mods, het meest revolutionaire aspect van Unreal Tournament III. Alle PC-mods kunnen in de level editor op de PC met een simpel muisklikje voor de PlayStation 3 geschikt gemaakt worden. De maker van de mod hoeft deze slechts vanaf zijn PC op de PS3 te zetten en iedereen kan ermee spelen. Wanneer je in een server met een mod komt, zal de mod automatisch gedownload worden en kun je zo aan de slag. Simpeler kan niet. Het enige gevaar is dat het geheel enigszins ongecontroleerd is. Maar juist die vrijheid is mooi, aangezien ook PS3-gamers met Unreal Tournament III helemaal gratis voor eeuwig (of in ieder geval tot de volgende Unreal Tournament) nieuwe content krijgen. Zoals we in de PC-review al opmerkten, stelt de singleplayer campagne helemaal niets voor. Het is een aaneenrijging van een aantal multiplayer maps, met daar tussendoor een kort verhaaltje en soms een paar filmpjes. Totaal oninteressant en meer bedoeld als training voordat je online aan het echte werk begint. De overige specifieke eigenschappen, wat betreft multiplayermodi en de werking daarvan, worden uitgebreid in de PC-review gemeld. Het is in ieder geval van belang te melden dat de razendsnelle, kleinschalige hardcore gameplay van de partij is, maar dat er ook grootschaligere speelvelden met ruimte voor tactisch vernuft aanwezig zijn. Unreal Tournament III is dus een mooi totaalpakket geworden.

Het significante verschil tussen de twee versies is dat er op de PS3 zestien man online kunnen spelen, terwijl dat op de PC maar liefst het dubbele is. Hoewel je echt geen moeite zult hebben om voldoende knalvoer voor je loop te krijgen, betekent dit wel dat de grotere speelvelden niet zo vol aanvoelen. Het is maar hoeveel waarde je eraan hecht: de game lijkt er niet echt onder te lijden. De gebruiksvriendelijkheid is verder, qua besturingsopties -en voorkeuren, top notch. Dit is weer het goede oude Unreal Tournament in al zijn glorie, maar dan met een controller. En passant is het ook belangrijk om te melden dat de game een grafisch pareltje is. Ontwikkelaars die niet overweg kunnen met de Unreal Engine 3.0 kunnen het beste per direct een paar cursusjes nemen bij Epic Games, dat zijn eigen technologie wél geweldig onder de knie heeft.