Ritalin, check. Zelfgemaakt stressballetje, check. Bekertje water en paracetamol, check. Ik was helemaal klaar voor de nieuwe Unreal Tournament. Xbox 360 aan, zak chips erbij en… Ring of Death! De review heeft hierdoor een beetje vertraging opgelopen. Gelukkig ben ik nu weer in het bezit van een spiksplinternieuwe Xbox 360 en kunnen we jullie weer voorzien van een kritische doch rechtvaardige Gamer.nl-review!

Gamers op de Xbox 360 vermaken zich online uitstekend met games als Rainbow Six: Vegas 2, Halo 3 en Call of Duty 4. Het enige wat het schietspelassortiment van de Xbox 360 nog mist is een degelijke, hersenloze online knalgame. Maar vrees niet. Speciaal voor jou, de hersenloze knalgamer, komt Epic met Unreal Tournament 3! Een beetje aan de late kant, vooral omdat de PC en Playstation 3-versies al een tijdje geleden op de markt verschenen. 'Beter laat dan nooit', moet Epic gedacht hebben.

Maar is dat eigenlijk wel zo, beter laat dan nooit? Wel in het geval van Unreal Tournament 3. De snelle actie die de Unreal Tournament-serie op je scherm tovert staat al sinds jaar en dag als een huis. Hoewel de verkopen van Unreal Tournament 3 op de PC en Playstation 3 ietwat tegenvielen, wordt de game nog steeds massaal vereerd door de online gemeenschap. Wie is hier niet groot geworden met de “Headshot!”-kreten en het lekkerbekkende “Monsterkill!”?  Nee, Unreal Tournament 3 mag dan een beetje laat zijn, Epic komt er gewoon mee weg.  Zo heeft Epic de pijn een beetje verlicht met vijf exclusieve kaarten die speciaal zijn ontworpen voor de Xbox 360-versie, maar vooral omdat het weeral een uitstekende poort is.

De gameplay is onveranderd gebleven ten opzichte van de PC- en

Playstation 3-versie. De Xbox 360-versie heeft nog steeds dezelfde intense vuurgevechten en dezelfde uit je boxenset knallende geluidseffecten die kenmerkend zijn voor de Unreal Tournament-serie. Opvallend genoeg bevat ook dit deel in de Unreal Tournament-serie weer een verhalende singleplayer. Het stelt echter niet meer voor dan een veredelde botmatch met een nogal lachwekkende verhaallijn. Het enige positieve aan deze modus zijn de tussenfilmpjes, deze zijn werkelijk prachtig vormgegeven en weten de Unreal Tournament-vibe perfect weer te geven. Je kunt de singleplayermodus overigens ook online in coöp en in splitscreen op de bank spelen. Maar hoe je het ook wendt of keert, Unreal Tournament 3 is een pure online game. Ik raad je aan hier met een grote boog om heen te lopen wanneer je niet beschikt over een Xbox Live Gold-abonnement.

Dat de Unreal Tournament-serie niet geschikt is voor de console is de reinste onzin. Ik wil eigenlijk geen woorden vuil maken aan deze eeuwige 'muis en toetsenbord tegenover controller'-discussie, maar ik gebruik deze gelegenheid toch even om te benadrukken dat Unreal Tournament 3 perfect wegspeelt met de Xbox 360-controller. Ik knalde menig hoofd zonder enige moeite tot pulp met mijn sluipschuttersgeweer. De automatische richthulp ('auto-aim' mocht niet van Erwin) is net als in de Playstation 3-versie duidelijk aanwezig, maar iemand die al wat langer games op de console speelt zal het nauwelijks opvallen.

Boom, headshot!

Grafisch staat Unreal Tournament 3 absoluut zijn mannetje. De omgevingen zijn een van de mooiste die ik op de Xbox 360 heb mogen aanschouwen en ook het design van de geweren verdient lof. We weten immers waartoe de Unreal Engine 3 in staat is en dat het prachtige taferelen op het beeldscherm kan toveren. Helaas kent de engine ook een kenmerkend probleem, de omgevingen hebben namelijk wat tijd nodig hebben om in te laden. Dat probleem zien we ook terug in Gears of War en Rainbow Six: Vegas, games die op dezelfde engine lopen. Unreal Tournament 3 kampt dus met hetzelfde probleem, maar na een tijdje raak je er enigszins aan gewend. Het is maar een klein kritiekpuntje, maar ik vind dat er nu onderhand toch wel eens iets aan gedaan mag worden.

Is er dan voor de rest helemaal niets op de Xbox 360-versie aan te merken? Helaas wel. Ik ben een fervent gebruiker van de microfoon op Xbox Live. Ik vind het tof om door de microfoon te schallen dat ik iemands karkas aan het bewerken ben met een raketwerper of dat ik een megakill heb. Door een geweldige fuck-up van Epic wordt me dit helaas heel moeilijk gemaakt. Als je wil praten moet je namelijk het rechterpijltje op de d-pad ingedrukt houden, iets wat onmogelijk is in het heetst van de strijd. Ik snap niet waarom Epic niet heeft gekozen voor hetzelfde systeem als bijvoorbeeld Halo 3. Nog een misser is het gebrek aan mod-ondersteuning. Microsoft verbiedt dit om de kwaliteit van haar netwerk en console(games) te waarborgen. Ik zal er niet wakker van liggen, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die het tof vinden uren te pielen aan hun personage of de kaarten.