Universe at War: Earth Assault (X360) | Gamer.nl

EmileRatelband zou enorm trots op mij zijn. Ik doe aan verdomd veelpositief denken. Voor mij is het namelijk zo dat bepaalde genres nietautomatisch falen op een bepaald platform. Sim City op de SuperNintendo, Settlers II op de PC, Red Alert op de eerste PlayStation.Ik heb ze allemaal gespeeld met een controller. Strategiegames hoevenvoor mij niet automatisch te falen wanneer je ze niet bestuurt metmuis en toetsenbord. Helaas doet Universe at War: Earth A ault datwel.Nietzo heel lang geleden kwam de game Universe at War al uit op de PC.Het was een leuk spel dat nergens echt volledig wist te overtuigen.Aangezien het spel voor de Xbox 360 een letterlijk kopie is van dePC-versie is het overbodig is om twee keer precies hetzelfde verhaaluit te leggen. Daarom kan het verhaal hier teruggevondenworden in de PC-review. In deze review leggen we ons dan ook vooraltoe op de specifieke eigenschappen van de versie voor de Xbox 360. Eencontroller is een stuk beperkter dan een toetsenbord. Qua precisiehaalt het handzame apparaatje het niet bij een muis. Dat dezeproblemen toch overkomen kunnen worden heeft het shooter-genre delaatste paar jaar laten zien. In Universe at War lukt hetontwikkelaar Petroglyph helaas maar gedeeltelijk om dit ook in hetstrategische genre te bereiken. Waar ze de controller vaak op eengoede manier weten te gebruiken, gaat men bij veel basisaspecten defout in.De manier waarop de controller gebruiktwordt lijkt in eerste instantie goed. Het vraagt enige gewenning omje troepen naar de juiste plaats te sturen, maar na een half uurtjeis dat geen enkel probleem meer. Wat wel een probleem is, is hetgroeperen van je troepen. Iedere speler van een RTS-game weet dat hetverzamelen van bepaalde units in groepen van levensbelang is. Helaasis dit bijna onmogelijk in Universe at War. Je moet de units die jewilt groeperen painten met een groot groen vlak. Het nadeelhiervan is dat dat vlak veel te onnauwkeurig is om de juiste troepenin je groep te krijgen. Mocht je dit wel willen, dan zul je eerstalle troepen meters uit elkaar moeten zetten om daarna pas met hetmarkeren te beginnen. Dit is allemaal veel te omslachtig natuurlijk,vooral in het heetst van de strijd. Verder is de besturing, op hetgroeperen van de troepen na, redelijk uitgewerkt. Er is duidelijkover nagedacht en het voelt meestal na een korte tijd natuurlijk aan,op een paar puntjes na, die later besproken zullen worden. Dat hetbesturen redelijk lukt is op zich al een grote vooruitgang in ditgenre op een console.

Wat echter de doodsteek is voorUniverse at War: Earth A ault, is de framerate. Op het moment datmeer dan veertig units op je scherm een gevecht aangaan zal dezeinkakken als een lek geprikte opblaaspop. Je krijgt het gevoel alsofje naar een stroboscoopgame aan het kijken bent. Wanneer het spel netzo schokt als de vriendin van Joran van de Sloot op een strand opAruba, is het correct sturen van je troepen een stuk moeilijker.Vooral wanneer een grotere vijand aangepakt moet worden wil dit nogwel eens problemen geven. Deze vijanden hebben namelijk een paarpunten waarop ze aangevallen kunnen worden. Deze moeten heel preciesgeselecteerd worden, iets dat nogal moeilijk gaat wanneer je beeldals een gek hapert.Daarnaast werkt de controller bij dezevijanden ook niet echt mee. Het zou ideaal zijn wanneer de controllerautomatisch naar deze zwakke punten zou 'springen' wanneer je in debuurt komt van deze punten, aangezien de controller niet preciesgenoeg is om deze, vaak bewegende, punten exact aan te wijzen. Helaasis dit dus niet het geval en wordt het, in combinatie met deverschrikkelijk lage framerate, bijna onmogelijk om deze vijanden inéén keer neer te halen. De lage framerate is sowiesoonbegrijpelijk, omdat de graphics niet bepaald van een hoog niveauzijn. De originele game zag er op zich niet slecht uit, maar de Xbox360-versie heeft zoveel aan grafische pracht moeten inleveren dat hetniet meer leuk is om naar te kijken. Vooral de tu enfilmpjes zien erwerkelijk erbarmelijk uit. Deze versie heeft vier maanden extraontwikkeltijd gekregen ten opzichte van zijn PC-broer, maar zelfs datheeft het spel niet kunnen redden. Er zijn nauwelijks detailsaanwezig en het geheel voelt heel erg verouderd aan. Een punt dat het spel ook letterlijkovergenomen heeft van de eerdere versie, is de zwakke camera. Eengevoel van overzicht is iets dat op elk moment aanwezig moet zijn ineen strategiegame. Vooral ver kunnen uitzoomen is in dat geval erghandig, iets dat gewoon ontbreekt in Universe at War. Eigenlijk zijner maar twee camerastanden in Universe at War: dicht op je troepen ofheel dicht op je troepen. Vooral bij de iets grotere veldslagen zaldit een enorm probleem geven met het overzicht. De rest van het spel is eigenlijkidentiek aan de PC-versie. Alhoewel in de recensie van die versiegezegd werd dat de game ideaal is om online mee te spelen omdat ereen goede balans zit tu en de facties, zullen we dat bij de Xbox360-versie niet aanraden. Het spel is door de lage framerategewoonweg niet goed te spelen, vooral niet online, waar een veelhogere reactiesnelheid nodig is. Universe at War is zeker niet derevolutie waar de consolestrategen nog steeds op hopen. Het doet eenaantal e entiële dingen wel goed, maar vergeet een paarbasisprincipes. Laat Universe at War: Earth A ault dus liggenwanneer je een strategiegame voor je Xbox 360 zoekt. Bewaar datliever voor één van de andere RTS-games die dit jaarnog gaan uitkomen voor de consoles.