Ultimate NES Remix – Niet ultiem, wel leuk | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Wie de 3DS rond de release heeft aangeschaft, mocht eind 2011 tien gratis NES-games downloaden. Een goedmakertje voor de te vlugge daling in verkoopprijs, maar wel eentje die onderstreepte dat een aantal NES-games de tand des tijds hebben doorstaan en uitermate geschikt zijn voor handhelds. Over Ultimate NES Remix valt hetzelfde te zeggen, maar dan in extremis.

Ultimate NES Remix

Speel als Link in Donkey Kong

De twist is dat The Legend of Zelda (II), Super Mario Bros (3) en Metroid nu om kleine uitdagingen en de daarbij behorende highscores draaien. In Donkey Kong is een van die uitdagingen bijvoorbeeld dat je niet als Mario, maar als Link speelt. Net als in vrijwel alle The Legend of Zelda-games kan Link in deze uitdaging niet springen, wat ervoor zorgt dat ‘ie op een andere manier de naar beneden rollende vaten moet omzeilen. Of, als je toch als Mario speelt, is alleen een klein gebied rondom de loodgieter verlicht. De rest van het level is donker, waardoor je de vaten pas op het laatste moment ziet aankomen.

De uitdagingen duren vaak niet langer dan een minuut en volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Ultimate NES Remix zoekt in die zin de balans tu en de oorspronkelijke releases en de minigame-gekheid van WarioWare. Daarin slaagt de game met verve. Sterker nog, in vergelijking met Wario’s minigamereeks is het zelfs leuker om varianten op een aantal van de meest cruciale en memorabele gamemomenten uit de jaren tachtig te spelen, en vervolgens te kijken of je het beter doet dan je vrienden of de rest van Nederland. Nintendo voelt haarfijn aan welke scènes uit welke games in het collectieve gamegeheugen gegrift staan, en om welke redenen. Het speelt hierop in, drijft er tot op zekere hoogte de spot mee en maakt zo eens te meer duidelijk waarom het zo’n geliefde ontwikkelaar en uitgever is.

Ultimate NES Remix

Wii U-versie?

De twee grootste kanttekeningen had Nintendo op een relatief makkelijke manier kunnen voorkomen. Ten eerste is de content voorspelbaar en relatief beperkt. ‘Het beste van zestien games’ klinkt veelbelovend, maar de Wii U-varianten bevat bijvoorbeeld ook iets minder voor de hand liggende games als Wrecking Crew, Clu Clu Land en Wario’s Woods. Ondanks de hoeveelheid games is de content bovendien niet wereldschokkend. Donkey Kong, Punch-Out!! en Excitebike zijn bijvoorbeeld relatief kleine games, en er zitten vijf verschillende Mario-delen in. Dat Ultimate NES Remix ook voor een langere periode intere ant is, is volledig te danken aan de onderhoudende, soms ook verra ende uitdagingen.

Ten tweede is Ultimate NES Remix iets te eenvoudig. Over het algemeen is het zaak om drie sterren te veroveren, elk representatief voor een bepaalde opdracht. De eerste ster haal je normaliter bij het simpelweg volbrengen van de uitdaging, de tweede en derde vereisen meer precisie of een hogere speelsnelheid. Op de Wii U moet je tot het uiterste gaan om deze sterren te halen, op de 3DS valt het allemaal wel mee. Dit heeft tot voordeel dat je de verschillende uitdagingen, en daarmee de individuele NES-games, binnen een mum van tijd vrijspeelt – en je kunt richten op de highscores. Maar juist een game als deze bestaat bij de gratie van uitdagende gameplay. De charme van de Wii U-versie is juist dat de derde ster daadwerkelijk je vaardigheden op de proef stelt en je keer op keer laat proberen – en laat falen. Op de 3DS ben je in dat opzicht aangewezen op de online rankings.