Als je tegenwoordig aan geweld in games denkt, dan schieten titels als Grand Theft Auto en Manhunt door je hoofd. Lang geleden, toen games nog tweedimensionaal waren en ontwikkelaars nog bezig met een ontdekkingstocht in gamesland, zou je aan iets heel anders denken bij geweld in games.Destijds kwam het controversiële Mortal Kombat uit. Een vechtspel van Amerikaanse bodem wat vooral populair werd onder het mainstream publiek wegens de opruiende, gewelddadige inhoud. De eerste maatschappelijke discussie over geweld in games was geboren. Inmiddels zijn we vele jaren verder en stellen die liters gepixeleerd bloed en over-de-top actie eigenlijk niet zo veel meer voor. Het is eerder spottend en komt enkel nog lachwekkend over. Dat heeft toch nog zo z’n charme en bovendien is het lekker nostalgisch. Daarom waren veel mensen maar wat blij met de release van Ultimate Mortal Kombat 3 voor Xbox Live Arcade. Deze game wordt beschouwd als de beste Mortal Kombat-game, vooral gezien alle karakters en arena’s uit het universum in de game aanwezig zijn. Voor ieder wat wils dus. De port van deze game naar de Xbox is zeer natuurgetrouw, met een scherp beeld wat het gehele scherm vult. De framerate is constant en alle animaties ogen erg soepel. De muziek en de zo herkenbare geluidseffecten, zijn exact hetzelfde als in het origineel. Beter kun je een game eigenlijk niet overzetten. Qua gameplay heeft Mortal Kombat eerlijk gezegd nooit echt veel voorgesteld ten opzichte van de meeste andere vechtspellen, maar nostalgisch is het absoluut. Alle lompe combo’s, speciale aanvallen en de welbekende fatalities zijn intact gebleven. Zelfs de volstrekt ongebalanceerde eindbazen zijn weer terug. Zeer positief aan UMK3 is de prestatie online. Waar Street Fighter II nogal te kampen kan hebben met ‘lag’, is dit in UMK3 veel minder aanwezig. Soepele online potjes zijn daardoor zonder veel problemen te houden. Toch wil je uiteindelijk natuurlijk gewoon met je vrienden op de bank spelen en gelukkig is die optie nog steeds aanwezig. Nogal jammer, maar dat is niet zozeer de schuld van de game, is dat de d-pad van de Xbox 360-controller een beetje onnauwkeurig is. Daardoor kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je springt, terwijl je gewoon vooruit wilde lopen. Na de nodige speelsessies pas je jezelf hier echter wel op aan.