UFO: Aftershock | Gamer.nl

Alweer 11 jaar geleden verscheen volgens mij en velen met mij, een van de beste games allertijden. UFO: Enemy Unknown was een turn-based squad game waarin je de aarde moest beschermen tegen allerlei nare aliens. Het spel bestond uit het opzetten van een basis, uitvoeren van onderzoek, geld verdienen en natuurlijk de strijd aangaan tegen de buitenaarde invasiemacht zelf. Er verschenen verschillende opvolgers, maar geen enkele kwam in de buurt van het origineel.

In 2003 kwam de Tsjechische ontwikkelaar Altar Interactive met een titel die de oude UFO Enemy Unknown tijden moest doen herleven. Hoewel de ontwikklaar nooit heeft gezegd dat het een "remake" van deze kla ieker was, had UFO: Aftermath toch veel overeenkomsten. Helaas kwam het op geen enkel punt in de buurt van de 11 jaar oude titel, met veel teleurgestelde UFO fans als gevolg.

Altar Interactive was niet van plan om de handoek in de ring te gooien en komt met een heus vervolg, genaamd UFO: Aftershock. Dit deel speelt zich tientallen jaren af na z'n voorganger en wederom mag je de kont van ET terug naar Mars schoppen.

Na de vorige invasie van de aliens, besloot een deel van de mensheid te vluchten en bouwt men een groot ruimtestation boven de Aarde. Het gaat echter mis op het station, zoals we in het zeer gedateerde intro filmpje te zien krijgen. Je begint echter vanuit een soort vliegende schotel die boven de Aarde drijft, in plaats van het ruimtestation. In tegenstelling tot UFO: Enemy Unknown kun je nu niet meer overal een basis bouwen.

De landen op Aarde zijn verdeeld in provincies en alleen in de provincie met een hoofdstad mag je een basis neerzetten, als je tenminste de betreffende mi ie voor de provincie succesvol weet uit te spelen. Ondanks de aanwezige aliens, zijn er toch nog groepen mensen op de Aarde. Het is jouw taak om hen te helpen. Weet je de aliens te verjagen, dan belonen deze groeperingen je met resources en rekruten. Er zijn trouwens verschillende groeperingen, zoals cyborgs en traditionele homo sapiens.

Het is niet meer zo dat je onbepaald soldaten kunt inhuren, je moet roeien met de riemen die je hebt. Elke soldaat heeft zijn eigen vaardigheden en eigenschappen die tijdens het vechten verbeterd kunnen worden, iets wat ook al in het vorige deel aanwezig was. Vraag je echter teveel aan een groepering soldaten, dan zullen ze je minder mogen. Gelukkig kun je ook resources teruggeven, zodat je weer in de gratie komt.

Of het nu gaat om het wegsturen van soldaten, plannen van mi ies, doen van onderzoek of bouwen van een basis, alles vindt plaats vanuit een zeer overzichtelijke interface. Maar genoeg gepraat over alle toeters en bellen, hoe speelt Aftershock?

InspiratieShock

Je kunt een aantal squads samenstellen van maximaal 5 soldaten, met zo'n squad kun je dan een mi ie spelen. Voor je begint, bewapen je je soldaten en zeg je waar je wilt landen in het level. Het eerste wat opvalt is dat we uit een soort ei tevoorschijn komen. UFO: Aftershock is grafisch geen hoogvlieger, wat opzichzelf geen probleem is, maar alles ziet er ongeinspireerd uit. De aliens lijken een stel dode takken, de omgevingen zien eruit als het Oostblok in de jaren '80 en ook de wapens en models zijn niet om over naar huis te schrijven.

Dat is erg spijtig, want de sfeer is in dit soort games erg belangrijk. Zeker als we de gameplay bekijken die ook niet veel soeps is. Aftershock maakt gebruik van een apart soort turn-based mechanisme, het Simultaneous Action System. Je kunt soldaten van tevoren opdrachten geven. Druk je op de spatiebalk, dan wordt het door jouw opgezette plan uitgevoerd.

Het concept is aardig, alleen de uitvoering zuigt het chroom van een trekhaak om deze oud-Hollandse spreuk maar eens uit de kast te trekken. Je soldaten lopen door het veld, maar dan verschijnt er een alien en wordt de actie onderbroken en mag je weer aan de slag met plannen. Druk je weer op spatie om je net gemaakte plan in actie te zien, dan verschijnt de volgende alien en is er weer een pauze en ga zo maar door. Nu kun je dit wel uitzetten, maar ik had liever gezien dat men een traditioneel turn-based principe had gehanteerd, of het systeem van Jagged Alliance 2 had gebruikt, waarbij je tot het zien van je vijand vrij kunt rondlopen.

Verder gooit ook de camera roet in het eten. Deze kiest vaak een erg ongelukkig punt om de actie weer te geven. Ook als je wilt inzoomen kunnen sommige objecten irritant in beeld staan en springt de camera daar overheen. Om het geheel nog erger te maken, worden ook de mi ies na verloop van tijd erg saai. Het enige pluspuntje kan er nog af voor de muziek die wel sfeervol is en past in de setting van het spel.

Aftershock is net als Aftermath een erg ongeïnspireerde titel. Hoewel het lijkt op UFO: Enemy Unknown, en ook het tactische mi ie gedeelte plus het standaard "bouw een basis en zorg voor inkomsten" model, bevat, weet Altar Interactive voor de tweede keer op rij geen fatsoenlijke titel af te leveren. Mijn hoop is dan ook gevestigd op een ontwikkelaar die besluit om een echte remake te maken en geen halfgare mengelmoes zoals Aftermath is.

Gameplay: 6,5Graphics: 6,5Geluid: 7,0Totaal: 6,4