UFC Personal Trainer | Gamer.nl

UFC Personal Trainer | Gamer.nl

De meeste fitne games zijn gericht op vrouwen. Er wordt veelal aerobics en yoga gedaan en de boxart bevat veel wit en pastelkleuren. UFC (Ultimate Fighting Championship) is een organisatie die zich richt op mixed martial arts en dat betekent een mix van heftige sporten zoals muay thai, boksen, judo en jiujitsu. Het hoesje van UFC Personal Trainer is dan ook een van de weinige stoer uitziende fitne games.

Het begint ook stoer, al is vreemd mi chien een beter woord. Het eerste filmpje dat je krijgt (de rest moet je vrijspelen door te trainen) is er eentje met Mark Dellagrotte, een Muay Thai-vechter die met een zwaar Bostons accent in de camera zegt: 'I want you to lock yourself in the bathroom.' Hij wil dat je jezelf eens goed aankijkt in de spiegel. 'The person staring at you in the mirror, is your toughest opponent.'

Nu is het heel verfri end om in een game tu enfilmpjes te zien met echte mensen, zeker als het om sterke UFC-vechters gaat waarvan je ooit hoopt half zo gespierd te worden. Echter zouden deze filmpjes motiverend moeten zijn, maar een opmerking als: 'Je bent je grootste vijand', geeft je toch geen positieve stimulans om eens lekker te gaan trainen? Lang niet iedereen zit te wachten op iemand die je op zo'n onorthodoxe wijze probeert te motiveren.

Regelrecht beulwerk

Als je er hoe dan ook voor wilt gaan, dan kun je in UFC kiezen voor een work-outprogramma van een tot twee maanden, een snelle workout, activiteiten (MMA-vechtoefeningen) of multiplayer. Het trainen begint direct vrij heftig. Zelfs als je een beginnersprogramma laat maken van 30 dagen om gewicht te verliezen, moet je direct bergklimoefeningen doen en push-ups. Het spel laat je vanaf dag 1 dagelijks minimaal dertig minuten achter elkaar trainen, met weinig tijd voor drinkpauzes. Het is regelrecht beulwerk en daarom moet UFC Personal Trainer niet als plezierige game gezien worden, maar als fikse fitne -tool.

Dat harde werken wordt gelukkig wel beloond met een UFC-oefening, die je niet hoeft te unlocken maar direct daarna kunt spelen. Je kunt net als in de Sterkste Man met tractorbanden in de weer of tegen mitts, een bokszak of de speedbag slaan. Bij mitts staat de trainer tegenover je met in zijn handen een soort ku entjes die je moet raken en de speedbag is een kleine boksbal waartegen je vlugge klappen moet uitdelen. Helaas speel je de filmpjes met uitleg over slatechnieken pas later vrij in de game, waardoor je - als je geen ervaring in MMA hebt- de eerste tijd als een kip zonder kop met je armen maait in de hoop dat je het goed doet.

UFC Personal Trainer staat erom bekend dat het af en toe blijft hangen, wat inderdaad klopt bij de filmpjes. Zodra je een filmpje vrijspeelt, verdwijnt hij in de 'videotheek', waar hij altijd te bekijken is. Soms speelt hij direct af terwijl je naar de volgende oefening gaat, maar dan bedenkt het spel zich net te laat dat dat toch niet de bedoeling is. Je schiet dan door en blijft verward achter met de vraag wat je allemaal gemist hebt.

Ook vreemd zijn de quotes die door de game heen verschijnen. Het zijn stukjes informatie waarmee je onder andere leert dat UFC-vechter Damian Maia een diploma Journalistiek op zak heeft. Dit voegt weinig toe aan de trainingen zelf; het zijn vooral leuke weetjes voor UFC-fans. Is je kennis van UFC niet groot, dan voelt het helaas alsof je iets mist. Het blijft natuurlijk irrelevant om tijdens het trainen te lezen dat een UFC-vechter ooit z'n bachelordiploma heeft gehaald.

Waar was je nou?

Over mi en gesproken: zodra Kinect merkt dat je niet meer voor de televisie staat, dan komt er binnen twee seconden in beeld te staan: 'Speler 1, waar was je nou?' Dat werkt erg demotiverend, maar vooral zeurderig. Alsof je zelf niet weet dat je even bent weggelopen om een welverdiend slokje water te drinken. Ook tijdens de training zegt de UFC Trainer meestal niet heel duidelijk wat je verkeerd doet en worden bewegingen regelmatig niet geregistreerd, waardoor er soms pijlen in beeld blijven terwijl je al tien keer dezelfde beweging hebt gemaakt.

Ondanks het zeurderige karakter van UFC Personal Trainer is er duidelijk goed nagedacht over de opbouw van het spel. Het menu is zeer helder, er zijn veel modi te kiezen en het vrijspelen van filmpjes biedt een leuke extra. Ook verdient het spel complimenten voor de vertaling. Alle quotes zijn naar het Nederlands vertaald en wanneer de UFC-trainers Engels tegen je spreken, dan zie je onderin een balk met de Nederlandse vertaling. Heel prettig, want de balk is erg sober en daardoor niet storend tijdens je work-out.

Als je bikkelhard wil trainen achter je Xbox 360 of PlayStation 3, of als je een fan bent van UFC en je meer over hun technieken wilt leren, dan is UFC Personal Trainer een geschikte titel. Dat betekent echt wel dat je door het zeurderige, haperige en demotiverende heen moet kunnen kijken. Houd je in je achterhoofd dat dit een fitne middel is en geen game, dan komen die leuke vechtoefeningen aan het einde van de training steeds weer als een welkome verra ing.