Twofold Inc

Twofold Inc.

Wiskunde met kleurtjes

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

• Twofold Inc. is een puzzelgame die verrassend diep onder je huid gaat zitten. Je voortgang is zelden afhankelijk van geluk, maar van jouw eigen vaardigheden als speler. Je leert het spel steeds beter begrijpen, wordt beter en voelt je slimmer.
    Score: 90 Fantastisch
    • Verrassend veel om te leren, jouw kennis heeft direct effect op je prestaties, charmante afwerking
    • Bonusblokken worden nooit uitgelegd, soms toch een klein beetje te willekeurig

Van alle genres is het misschien wel het moeilijkst om puzzelgames te innoveren. De ontwerper moet voor een compleet nieuw idee een gigantisch goed inzicht hebben. Hij of zij moet weten hoe cijfers, blokken en kleuren in een game gebruikt kunnen worden - waarbij systemen op verrasend diep niveau uitgewerkt moeten worden.

Het komt daarom niet vaak voor dat een spel net zo vernieuwend aanvoelt als Tetris in de jaren '80. Maar als het gebeurt, dan is het meestal op smartphones. Dat bewees Threes ons twee jaar terug nog.

Twofold Inc. is het volgende puzzelspel dat een blijvende indruk achterlaat. Je moet hierin paden vegen over gekleurde blokken. Is het gehele blok bedekt door een enkel pad, dan verdwijnen de blokken. Grote blokken zijn lastiger te bedekken, omdat ze vaak onverwachte doodlopende hoeken hebben. Dit kan worden opgelost door delen van het vlak te verschuiven. Maar deze grotere blokken leveren ook meer punten op.

Dat alles moet in een beperkt aantal beurten gebeuren, die naast speciale missies op het scherm staan. Zo moet je bijvoorbeeld binnen vijf beurten proberen om 16 punten met rood, 32 punten met blauw en 8 punten met wit te scoren. Alleen door deze missie te voltooien worden er punten bij je highscore opgeteld.

Hoe willekeurig?

Speel je Twofold voor het eerst, dan kunnen veel onderdelen van de game willekeurig aanvoelen. Naarmate je blokken wegspeelt komen er andere kleuren voor terug, maar je hebt geen invloed op welke kleuren er precies verschijnen. Hierdoor kan het speelveld er op een bepaalde manier gaan uitzien zonder dat jij hier iets aan kan doen.

Tenminste, dat denk je tijdens de vroegste potjes. Al snel wordt duidelijk dat je de vormen op het speelveld enigszins kunt beïnvloeden, door in een bepaalde volgorde vormen weg te spelen. Je kunt wellicht niet kiezen welke blokken ervoor in de plaats komen, maar wel waar deze verschijnen.

Twofold Inc
Twofold Inc

Zo is het bijvoorbeeld onverstandig om één gigantisch vlak van dezelfde kleur op het scherm te krijgen, wat je voorkomt door te groot wordende vormen op tijd weg te halen. Je krijgt naarmate je meer missies voltooit hulpblokken, zodat je bijvoorbeeld een rode rij in het veld kunt vegen om te helpen bij het maken van een vorm. Het is een handige toevoeging die nooit wordt uitgelegd: we hoorden van meerdere spelers dat ze pas na uren de hulpblokken zagen en probeerden te gebruiken.

Je speelt door dit soort systemen op twee manieren. Aan de ene kant ben je bezig met het voltooien van de geboden missies binnen het aantal beurten, zodat je geen levenspunten verliest. Maar tegelijkertijd houd je het overzicht over het grotere speelveld, om problemen over een aantal beurten te voorkomen. Twofold is door deze gesplitste aandacht ontzettend leuk. Je bent nooit gedachteloos met slechts één ding bezig, maar jongleert met meerdere doelstellingen. Dat geeft een kick als het goed gaat en het voelt ook alsof je hierdoor beter in het spel kunt worden.

Twofold Inc
Twofold Inc

Lange tijd

App-winkels voor smartphones staan vol met puzzelspelletjes, maar er zijn er weinig die zo lang door je hoofd heen kunnen spoken als Twofold. Dit is een game waarin je constant nieuwe inzichten verwerft - simpelweg omdat je steeds beter begrijpt hoe de achterliggende systemen werken. Twofold is hierdoor een ideaal highscorespel om met vrienden te spelen. Jouw hogere score is immers geen dom toeval, maar het resultaat van je denkvaardigheden.

Hoewel indrukwekkend, weet Twofold niet het torenhoge niveau van Threes te bereiken. In die rekengame hebben we vaak het gevoel meer controle te hebben over de situatie, omdat we zelfs kunnen anticiperen wat voor nieuwe cijfers er op het scherm komen. Twofold is een heel klein beetje willekeuriger, wat het lastiger maakt om het spel volledig meester te worden. Dat is echter een van de weinige kritiekpunten op deze game, wat daardoor haast een compliment is. Want welke puzzeltitel wil er niet zo dichtbij het niveau van Threes komen?

Twofold is voor 3,99 euro beschikbaar op iOS en Android.

Bron: null

Update: HTC Vive vanaf 1 april beschikbaar en kost 799 dollar Reload: The Legend of Zelda