Begin juni dit jaar konden de westerse RPG-fans onder ons genieten van Two Worlds. Okay, het kon zich op geen enkele manier meten met het Grote Voorbeeld genaamd The Elder Scrolls IV: Oblivion, maar de PC-versie van Two Worlds was bij vlagen best vermakelijk te noemen en werd door ons beloond met een aardige zeven. Maar dan kwamen ze bij ontwikkelaar Reality Pump op het briljante idee dat hun spel ook prima op de Xbox 360 zou draaien. Oblivion was immers een enorm succes op de console, dat kan Two Worlds vast evenaren!

Yeah, right. Mochten ze willen. Het is niet dat Two Worlds per definitie een slecht spel is geworden voor de Xbox 360, het is eerder dat het spel totaal niet geschikt is voor de gemiddelde speler op de console die graag een RPG op het ding speelt. Dat is eigenlijk ook gelijk het kritieke punt bij deze conversie van PC naar console. De game heeft weliswaar een aantal goede updates gekregen, een pareltje als Oblivion zal het óók (of liever: juist) op de Xbox 360 niet worden.

Sterker nog, het mag gezegd worden dat deze versie in het algemeen slechter draait dan op de PC. Waar je daar nog het spel aan kon passen door middel van mods, of de performance van het spel verbeteren door bijvoorbeeld gewoon een extra reepje geheugen in je bakkie te gooien (niet dat iemand dit überhaupt zal doen voor Two Worlds en mochten ze er zijn: laat je vooral horen. Kunnen wij ook eens lachen!), zit je hier vast aan een spel wat draait op de Xbox 360 en dus noch te verbeteren, noch aan te passen valt.

En laat Two Worlds nou net te beroerd voor woorden lopen. Kijk, dat het niet zo heel erg mooi is vergeleken andere titels op de console, daar kun je op zich en heel voorzichtig nog mee leven. Bij wijze van spreken dan. Maar dat er soms minutenlange(!) laadtijden zijn die je haast het gevoel geven dat je Xbox 360 op het punt staat te ontploffen siert het spel nou niet bepaald. Het spel slaat haast vast en er zit dan niets anders op dan gewoon af te wachten en te kijken wat er gebeurt én of je console het zal overleven. Nou is dit gelukkig ook wel het geval en hebben we (nog?) geen verhalen gehoord van mensen die Red Ring of Deaths kregen door Two Worlds, maar frappant is het op zijn minst wel te noemen.

Met een beetje pech moet je seconden, zoniet minutenlang laden voordat je dit op je scherm ziet

Heb je eenmaal de ellenlange laadtijden doorstaan, dan staat het volgende obstakel op je te wachten: een framerate dat vaker schommelt dan een falend Sonja Bakker-dieet. Op het ene moment loop je vlekkeloos door de wereld van Antaloor, op een ander moment kom je met horten en stoten vooruit. En geloof me, dat speelt niet lekker, spijtig genoeg. Waren spelers bij Oblivion vaak gefrustreerd vanwege dat 'loading', het ronddraaiende schijfje onderin het scherm bij Two Worlds is minstens zo vervelend te noemen. Nee, de schoonheidsprijs voor een gestroomlijnde speelervaring verdienen ze niet daar bij Reality Pump.

Voor de rest is Two Worlds op de Xbox 360 exact hetzelfde als op de PC. Opnieuw ga jij, als soldaat te huur, op zoek naar je niet te versmaden tweelingzusje die ontvoerd is door een of ander duister figuur. Voordat je haar kunt redden, zul je eerst vijf voorwerpen moeten vinden die overal in de wereld verspreid zijn. Je moet jezelf echter eerst flink omhoog moeten levelen wil je überhaupt verder komen in het spel. Dat betekent dus een hoop bandieten, zwijnen en ander gespuis doden en tussendoor hier en daar nog eventjes een opdracht voor iemand uitvoeren. Niets mis mee verder, want het is een van deze aspecten van het spel dat het nog steeds verslavend maakt.

Nog steeds met afschuwelijk ingesproken teksten trouwens! Maar in ieder geval zien de vrouwen er wat beter uit nu...

Hoewel het hakken met je zwaard (of welk ander wapen dan ook) gemakkelijk gaat, zal je snel merken dat het spel ook op het gebied van user-interface duidelijk bestemd is voor de PC. Vooral bij het inventory-scherm merk je dat er heel wat mankeert aan de besturing. Onhandige knoppencombinaties die eigenlijk meer van je verlangen zijn vaker de regel dan uitzondering. Klein positief puntje is dat alle verbeteringen van de 1.5-patch in de Xbox 360-versie doorgevoerd zijn. Toegegeven: de gezichten zien er nu ook beter uit, bepaalde animaties lopen wat vloeiender en geloof het of niet, de lipsynch ziet er zelfs wat aannemelijker uit.

Jammer genoeg gooien we er ook gelijk weer een flinke dosis negativiteit tegen aan, want het kenmerkende aan Two Worlds op de PC (de multiplayer)  werkt zoniet nóg slechter hier. Was het op de PC al enigszins beholpen met de lag, op de console valt het helemaal traag te noemen. Naast een belabberde netcode is het ook de framerate (opnieuw ja) die enorm in gaat kakken wanneer je een potje met acht man tegelijkertijd wil spelen. Iets wat gewoon echt vervelend is, want het spel heeft genoeg in zich, maar het komt er gewoon nog steeds niet uit. Men zegt opnieuw er aan te werken in patch 1.6, maar hoe lang gaat het eigenlijk nog duren? Zeker dit soort cruciale dingen moeten eens klaar zijn, maar in het geval van Two Worlds lijkt het er op de korte termijn niet op.

....This is the Ent, my only friend, the Ent....

Helaas, Two Worlds is hét voorbeeld van hoe een RPG niet moet zijn op de console. Zoals in het begin al aangekaart, komt dit spel teveel over als een PC-titel. Maar waar je daar dus nog de mogelijkheid om er wat aan te doen, zit je met de Xbox 360-versie vast aan een spel met zoveel gebreken dat de lol er snel vanaf gaat. De potentie is er nog steeds, maar die zit wel énorm diep verstopt. En in het geval van de console-versie vrees ik dat je die niet snel zult gaan vinden. Echter, lijkt Two Worlds je ondanks alles wel wat, probeer dan alsnog de PC-versie op de kop te tikken.