Tron: Evolution | Gamer.nl

Tron: Evolution | Gamer.nl

Disney trekt alles uit de kast voor de nieuwe blockbusterfilm Tron: Legacy, de opvolger van het eerste deel uit 1983. Negenentwintig maanden is er promotie gemaakt. Zelfs het succesvolle DJ-duo Daft Punk werd ingehuurd voor de soundtrack. Ook de actie-adventuregame Tron: Evolution kan gezien worden als deel van deze marketingcampagne. Qua inhoud is de game net zo leeg als de oneindige ruimtes in de The Grid: de wereld van Tron die de virtuele leefwereld binnen in een computer moet voorstellen.

Saaie voorgekauwde verhaallijn

Tron: Evolution speelt zich af in de periode tu en de twee films. In tegenstelling tot veel filmgames heeft het dus een geheel eigen plot, wat doorgaans in het voordeel van de game uitpakt. In Evolution ben je een nieuw beveiligingsprogramma genaamd Anon en het doel is om een groot virus te stoppen in de digitale wereld van Tron.

De spanning van dit verhaal wordt al snel minder wanneer de game begint. Je wordt binnen een minuut bijgepraat over de gebeurteni en in de nog onbekende wereld, met veel nieuwe termen die het er niet duidelijker op maken. Ontwikkelaar Propaganda Games had hier beter kunnen kiezen voor een langzamere introductie. Het verhaal wordt aan de hand van de vele tu enfilmpjes steeds duidelijker, waarin tot vervelends aan toe alles voor je wordt voorgekauwd. Zelfs voor elk nieuw level en elke nieuwe vijand tonen ze een overzichtsfilmpje. Alsof je telkens weer voorbereid moet worden. ”Hé, weer een paar viru en. Oh, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt! Spannend!” Om gek van te worden en het haalt onnodig de vaart uit het spel.

Snel, flitsend en spectaculair

Het vechtsysteem in derde-persoon is daarentegen wel degelijk opgebouwd. Het draait allemaal om de disc: het primaire wapen van de hoofdpersoon. Je hebt drie verschillende aanvallen die allemaal een reeks aan combo's kennen. De spectaculair ogende gevechten worden naarmate het spel vordert steeds moeilijker door de combinaties van verschillende vijanden. Toch worden de gevechten snel eentonig. Dit komt doordat elke tegenstander een zwakte voor een specifieke aanval heeft, waardoor je heel systematisch vecht. Om het nog erger te maken: andere aanvallen hebben vrijwel geen zin als het niet als zwaktepunt staat aangegeven. De variaties die je dus kunt gebruiken, zijn afgestemd op verschillende vijanden. En al snel genoeg merk je dat een paar combinatie-aanvallen duidelijk meer effect hebben. Alleen wie niet eropuit is om alles wat beweegt zo snel mogelijk af te maken, zal de confrontaties intere anter maken dan dat ze werkelijk zijn. Met de bijkomstigheid dat je de game onnodig heel moeilijk kunt maken.

Tron: Evolution is op zijn best wanneer alles snel, flitsend en spectaculair gebeurt. Dit zie je duidelijk aan de spetterende motorraces: op de beukende filmsoundtrack rijd je door de futuristische wereld vol met ontploffingen en obstakels. Dat geeft een kick. Net als de platform-aspecten. Als het lukt, tenminste. Want het tofste wat deze game te bieden heeft, wordt overschaduwd door de moeilijke besturing. Je hebt een speciale knop voor free running waarmee je beter springt en diagonaal over muren kunt rennen. Het probleem zit hem echter in het richting geven aan een sprong. Je drukt precies de kant op die het spel aangeeft en nog spring je als een idioot precies de afgrond in. Tot het ik-gooi-nu-die-controller-door-het-raam aan toe.

Derezzed

De game moet het vooral van de sfeer hebben. In de wereld van Tron ziet iedereen eruit als een goed gebouwde man of een slanke rondborstige vrouw. En dat allemaal in een rubber pakje met neon-lichtjes! De levels, die veelal grijs en blauw gekleurd zijn, zien er schitterend uit. Ook de feloranje en -gele geïnfecteerde gedeeltes zorgen voor een mooi contrast tu en veilig en gevaarlijk. Het is jammer dat je hier soms weinig van ziet omdat je meer bezig bent in de diepte te storten na een gefaalde sprong. Het woordje ‘derezzed’  – wat betekent dat je tot bytes bent verpulvert  – staat vaker op je scherm dan ‘checkpoint’.

Het is ook mogelijk om online te strijden voor extra megabytes. Dit zijn punten die je in de singleplayer kunt gebruiken om upgrades te kopen. De multiplayer is een leuke bijkomstigheid en maakt het mogelijk om met zijn tienen onoverzichtelijk tegen elkaar te vechten – dit merk je vooral wanneer het free for all is. Het is ook mogelijk om met voertuigen de gevechten te besli en. In tegenstelling tot de slome tankgevechten zijn de snelle motorraces juist erg vermakelijk. Een waarschuwing voor de fanatieke gamer: de motorlichtstralen kunnen na een paar uur hoofdpijn veroorzaken.

Tron: Evolution had alles in zich om een fantastische game te worden: het verhaal van de film is intere ant, de wereld verbluffend en de 3D-actie sensationeel. Die wow-factor wordt in de game maar een enkele keer behaald. Zelfs voor een liefhebber van Tron én sciencefiction is dat gewoon veel te weinig.