Iedereen is in zijn leven wel op de een of andere manier met de Transformers franchise geconfronteerd. De Transformers begonnen als speelgoed vergezeld van een tekenfilm en stripreeks en later volgden ook een aantal computergames. Ondanks dat het concept van Transformers, veelzijdige robots die in transport voertuigen kunnen veranderen, perfect materiaal is voor een veelzijdige actietitel, kwamen de spellen nooit echt goed uit de verf. Atari hoopt daar verandering in te brengen met Transfomers voor de Playstation 2.

Deze nieuwe Transformers game is gebaseerd op de nieuwste Transformers tekenfilmreeks, Transformers Armada. Deze reeks is een stuk minder succesvol dan de eerste generatie Transformers, veel fans verafschuwen Armada zelfs vanwege de sterke invloeden van populaire reeksen als Pokemon en Dragonball Z. Alles draait in Armada immers om het verzamelen van Minicons, iets wat in een tekenfilm behoorlijk saai kan zijn. Maar juist dit element is één van de punten die het spel zo sterk maken. Toch heeft Atari besloten om de verwijzing naar Armada uit de titel te halen om zo niet te veel fans van de eerste reeks af te schrikken.

Gotta Catch 'em All

Transformers is een third person actiegame die zich vooral in de buitenlucht afspeelt. Je neemt als speler de controle over één van de drie Autobots, robotten die met een druk op de knop in een auto kunnen veranderen. Tot je beschikking staan Optimus Prime, Hot Shot en Red Alert. De maps waarin je speelt zich gigantisch en je wordt door een voice-over steeds van de ene objective naar de andere geleid. Meestal betreft dit het oppikken van een Minicon, een klein robotje die je aan je Autobot kunt koppelen en waarmee je extra functionaliteit in huis haalt. Je kunt hierbij denken aan betere wapens, schilden, extra health, hoger springen, een deltavlieger, cloaking, beter zicht, meer snelheid en bullet dodgen. Er zitten tientallen van deze Minicons in het spel en je zult ze in eerste instantie lang niet allemaal vinden. Gelukkig kun je terugkeren naar maps waar je de missies al gehaald hebt, om de gemiste Minicons alsnog op te rapen.

Je kunt je Autobot voorzien van maximaal vier Minicons tegelijk. Elk van deze Minicons kun je aan één van de schouderknoppen koppelen en wordt vaak ook met deze knop geactiveerd. De R1 en R2 knop dienen respectievelijk voor de primaire- en secundaire vuurmode, de L1 knop wordt gebruikt om te springen en de L2 knop heeft vaak een defensief doeleind. De Minicons die je aan je R1 knop kunt koppelen zijn vaak iets minder krachtige wapens die snel achter elkaar afgevuurd kunnen worden, terwijl de Minicons voor de R2 knop, de secundaire vuurknop, vaak wat exotischer zijn. De Minicons die je aan de springknop, L1, kunt koppelen, zorgen vaak voor extra springmogelijkheden, zoals hoger springen of het uitklappen van een deltavlieger wanneer je je in de lucht bevindt.

Het is op deze manier dus niet mogelijk om tegelijkertijd extra hoog springen en je deltavlieger te gebruiken. Om een andere Minicon-uitrusting te selecteren dien je terug te gaan naar het hoofdkwartier, wat kan op elk van de vele savepoints die door elke map verzaaid liggen. Wanneer je dus afwisselend je deltavlieger en de mogelijkheid tot hoog springen nodig hebt, zul je dus steeds heen en weer moeten reizen naar het hoofdkwartier, met tevens als gevolg dat een deel van je tegenstanders weer terug is. De makers dagen je op deze manier uit om van tevoren een uitrusting te kiezen die aan je wensen voldoet zodat je pas wanneer het echt niet lukt, van uitrusting zult veranderen. Goed inschatten van hetgeen er komen gaat is dus van groot belang. Toch had het kiezen van een andere Minicon uitrusting wel wat vlotter gemogen, ook omdat de kracht die de Minicons samen gebruiken niet een bepaalde waarde mag overstijgen. Dit zorgt ervoor dat je soms behoorlijk lang moet puzzelen voordat je een uitrusting hebt die aan je wensen voldoet.