Trackmania Sunrise eXtreme | Gamer.nl

Sinds het verschijnen van Stunts, is het een lange tijd stil geweestop het gebied van het stuntracen. Het zou tot 2004 duren voordat hierverandering in kwam, met het door Nadeo ontwikkelde Trackmania. Decombinatie van extreme stunts, redelijk gevarieerde gameplay en demogelijkheid om zelf banen te ontwerpen, maakten Trackmania zowel opsingplayer als multiplayer gebied een succesvolle game. In mei 2005verscheen de opvolger Trackmania Sunrise, waarvan nu de uitgebreidereversie Trackmania Sunrise eXtreme beschikbaar is. Deze uitbreidingbiedt extra bouwblokken en banen. Voor nieuwe spelers ligt TrackmaniaSunrise nu met de eXtreme uitbreiding in de winkels, voor de bestaandespelers is de uitbreiding gratis beschikbaar. Tijd om eens te gaanstunten.

Spelers kunnen met de singleplayer mode van Trackmania Sunrise eXtremeaan de slag in vijf verschillende game modes. Allereerst is er Race,met het doel om zo snel mogelijk de finish te bereiken. Andere modeszijn Platform, Stunt, Crazy en Puzzle. In de Platform mode moet jeproberen zo min mogelijk van de baan te vliegen. Met Stunt moet jepunten verzamelen door stunts uit te voeren en binnen een bepaalde tijdde finish te bereiken. Crazy is een afvalrace op een klein parcours, enin Puzzle mode moet je met een aantal bouwblokken het circuit af makenom vervolgens de finish te bereiken. De modes hebben allemaal een reeksverschillende cups, die zich elk in één van de drie verschillendeomgevingen afspelen. Spelers moeten in elke race minimaal een bronzenmedaille halen om door te mogen naar de volgende baan.

In multiplayer zijn er andere mogelijkheden om tegen elkaar te racen.In de mode Round is het idee om de finish eerder dan de andere spelerste bereiken, terwijl in Time Attack mensen doorlopend bezig zijn om desnelste tijd neer te zetten op de baan. Team is gelijk aan Round, methet verschil dat je nu in teams rijdt in plaats van individueel. In deLaps mode moeten spelers zo snel mogelijk een vast aantal rondjesafleggen of zoveel mogelijk rondjes in een vastgestelde tijd. In deStunt mode moeten spelers, net als in de singleplayer mode, zoveelmogelijk punten behalen binnen de gestelde tijd door het uitvoeren vanstunts. Genoeg variatie in de game om het geheel lang leuk te houdendus.

De gameplay van Sunrise eXtreme is grotendeels erg leuk. De banen enomgevingen hebben de nodige variatie, waardoor je als speler niet snelhet idee krijgt dat je steeds hetzelfde aan het doen bent. Een probleemwaar de banen wel mee kampen, is een hoog trial and error gehalte. Overhet algemeen heb je niet echt een beeld van wat je na de volgendeschans kunt verwachten, waardoor je dus regelmatig ver over de bedoeldeplaats heen vliegt. Hierdoor kan het gebeuren dat je een baan net zolang blijft oefenen totdat je alle knelpunten kent en onder de kniehebt. De wagens die je in de drie verschillende omgevingen krijgt,reageren ook zeer verschillend op stuurcommando’s. Persoonlijk vond ikde Coast wagen irritant traag en log in vergelijking met de snelleIsland auto en de wendbare Bay jeep. Ondanks deze puntjes van kritiek,is de gameplay grotendeels vermakelijk dankzij de hoge snelheden,idiote stunts en gevarieerde gamemodes.

Waar veel racegames een beperkt aantal banen hebben waar je het meemoet doen, ben je met Trackmania Sunrise eXtreme nog lang niet klaarals je alle ingebouwde banen van het spel hebt gehad. Daarna kun jenamelijk met de Track Editor aan de slag. Hiermee kun je eigen banensamenstellen met behulp van de door het ontwikkelteam gebruiktebouwblokken. Bouwblokken speel je vrij door coppers uit te geven, dieje weer verdient met het uitspelen van de verschillende cups. Op dezemanier kun je dus nieuwe races en zelfs cups samenstellen, om zevervolgens via het internet met andere te delen. Hierdoor wordt de tochal niet korte speelduur behoorlijk verlengd en krijgen creatievegeesten de kans om de meest bizarre stunttracks in elkaar te zetten.

Grafisch zit Sunrise eXtreme erg degelijk in elkaar. De wagens hebbeneen aardig detailniveau en ook de banen zien er netjes uit. Aan deandere kant blinkt geen van beiden uit in extreem detail. Nadeo heeftde basis gewoon prima verzorgd, waardoor alles er strak uit ziet,zonder dat er al teveel franje en special effects aan te pas komen.Gevolg is dat Trackmania Sunrise eXtreme niet al teveel van de computereist, waardoor het al snel lekker soepel zal draaien. Op audio gebiedis het een beetje hetzelfde verhaal. De geluidseffecten enachtergrondmuziek zijn prima in orde, zonder echt op te vallen.

Als geheel is Trackmania Sunrise eXtreme een leuke en gevarieerde gamegeworden. De gameplay is afwi elend en, afgezien van een paar kleineminpuntjes, erg vermakelijk. Dankzij de grote hoeveelheid bijgevoegdetracks, de gevarieerde speltypes en de mogelijkheid tot het creëren vaneigen banen, is de speelduur van de game in zowel singleplayer alsmultiplayer aanzienlijk. De graphics en het audio gedeelte zijn totslot van zeer degelijke kwaliteit, waardoor Nadeo met TrackmaniaSunrise eXtreme een prima stuntrace game heeft neergezet.