Totally Accurate Toilet Simulator - Belooft een hoop | Gamer.nl

Er zijn maar weinig dingen in het leven waar je zo van kunt genieten als een uitgebreid toiletbezoek. Een krantje bij de hand of je favoriete gamewebsite op je smartphone of tablet, en ongegeneerd de natuur de vrije loop laten gaan. Met de deur op slot zit je in dat kleine hokje volkomen afgesloten van de buitenwereld en kun je je gedachten even laten afdwalen.

Een potje spelen

Het is dan ook opmerkelijk dat het zo lang geduurd heeft voordat iemand een simulator voor deze bezigheid heeft gemaakt. Natuurlijk, toiletten spelen al zo lang als we ons kunnen heugen een rol in games. Meestal zijn het slechts stalletjes die je kunt doorzoeken en waar soms een handig voorwerp in ligt verborgen. Soms zijn het ook moordenaars, zoals in de eerste Leisure Suit Larry: het doortrekken van een verstopte wc zorgt voor een overstroming waarbij je het loodje legt. Maar nooit hebben we in game-wc's de rust kunnen vinden waar wij in het echt zo veel plezier van beleven. Gelukkig is daar TRASHGAMES, dat voor een gamejam Totally Accurate Toilet Simulator ontwikkelde.

Het idee is simpel: jij bevindt je in een toilet, waar je ongestoord je virtuele behoefte kunt doen. Een kleine boodschap doe je met een druk op de 1-toets, voor een grote boodschap moet je op 2 drukken. Dat doe je natuurlijk met je vinger; je hoeft niet op je toetsenbord te poepen! Deze actie gaat gepaard met levensechte geluiden. Als je klaar bent druk je op Esc om door te spoelen en de simulator af te sluiten. Totally Accurate Toilet Simulator is daarnaast ook met een Oculus Rift te spelen, zodat het echt lijkt alsof je daar in dat toilet bent, maar dat hebben we helaas niet uit kunnen proberen.

Schijtgame

Een uitstekend uitgangspunt natuurlijk, maar voor een product dat zich presenteert als de meest accurate toilet-simulator ooit laat het namelijk opmerkelijk veel steken vallen. Het water kleurt niet geel als je je blaas leegt, en er valt ook geen drol in de pot met zo'n triomfantelijk plonsje. Ook stroomt het water niet als je doorspoelt. Het meest vreemde is nog wel dat je de wc-pot ziet als je naar beneden kijkt, in plaats van je benen. Dat geeft het gevoel dat je boven het toilet zweeft, in plaats van dat je er lekker ontspannen op zit.

Het moet bovendien gezegd worden dat hoe goed het idee van een toilet-simulator ook is, zo'n virtueel wc-bezoek geen recht kan doen aan de realiteit. Een druk op een knop geeft gewoon een stuk minder voldoening dan het breien van een echte bruine trui. Daarnaast is er een stuk minder te doen dan op een echte wc. Er liggen geen krantjes om door te bladeren, je kunt smerig genoeg je handen niet wa en, en het is niet eens mogelijk om met het toiletpapier te spelen. Daarmee is Totally Accurate Toilet Simulator verworden tot een soort digitaal scheetku en in plaats van een ode aan het toilet.

Totally Accurate Toilet Simulator is hier te downloaden.