Tony Hawk's Proving Ground | Gamer.nl

Electronic Arts heeft met Skate het eindelijk aangedurfd om deconcurrentie aan te gaan met de Tony Hawk-serie. Waar Tony Hawk meerarcade is, en je met een paar drukken op de knop al de coolste trucsuit je mouw kan schudden, is Skate een stuk moeilijker met een volledignieuw besturing chema. Een revolutie in het genre, en dan is het nogmaar de vraag of Tony Hawk nog met het oude systeem wegkomt.

Allereerst lijkt Proving Ground erg op zijn voorganger Project 8, enhet speelt in principe hetzelfde. Het spel is wat grauwer en duisterdergeworden, maar de manier waarop de wereld is opgebouwd met overalobstakels en plekken waar je kunt skaten is hetzelfde. Ook quaspeelstijl is er niets veranderd, want alle trucs doe je nog altijd viaknoppencombinaties. De grote vraag is natuurlijk wat Proving Groundnieuw doet, omdat het genre nu eindelijk echte concurrentie te verdurenheeft.

De eerste opvallende vernieuwing is de manier waarop het verhaal zichafspeelt. Je kunt namelijk drie verschillende speelstijlen kiezen metelk hun eigen, verschillende verhaallijnen. Zo is er de carrière diezich voornamelijk richt op de zo mooi mogelijke tricks uitvoeren voorde camera of voor een publiek. Dit met als doel natuurlijk om zoveelmogelijk geld te verdienen. Hier leer je dus onder andere Nail theTrick, dat we al kennen van Project 8, maar ook Nail the Grab en Nailthe Grind waarbij je meer controle krijgt over je grabs en grinds.

Ben je meer een skater die voor zichzelf skate en graag de ziekstetricks uit zijn mouw schudt, dan kun je de hardcore-kant op. Hier leerje onder andere de Aggro Kick, waarmee je extra snelheid behaalt. MetSkate Checking kun je mensen een flinke beuk geven en met Bowl Skatingzul je leren om een bowl te gebruiken als heerlijke skateplek.

De derde speelstijl is Rigger, waarbij je zelf je eigen skateparken enobstakels bouwt. Dit kon al in Project 8, maar is nu zo ver doorgevoerddat je het overal kunt gebruiken om bijvoorbeeld je opdrachtenmakkelijker te maken. Deze speelstijl wordt uitgebouwd tot hetbeklimmen van trappen en dergelijke om hogerop te komen en hetmodificeren van objecten.

Bij alle drie de speelstijlen komen bekende profe ionele skaters jehelpen om hogerop te komen. Deze skaters zorgen weer voor opdrachten endat zijn de verhaallijnen. Het leuke is dat je jezelf kunt richten opéén speelstijl, maar je ze ook alle drie kunt volgen voor deafwi eling. Het is sowieso wel de bedoeling dat je alledrie despeelstijlen afgaat, want anders wordt het spel veel te kort.

Nieuw is verder dat de Create a Skater-editor iets uitgebreid is. Hetblijft helaas wel steken bij een standaardhoofd (met verschillendehuidskleuren en haarstijlen) en standaardlichaam, maar dat komt doordatje personage een grote rol heeft in de filmpjes van het spel. Doormiddel van kleding en dergelijke kun je wel echt een eigen personagemaken en dan is het ook leuk om te zien dat jouw personage meespeelt inde filmpjes. Er is deze keer ook een video-editor waarmee je zelf jefilmpjes kunt opnemen en samenstellen, en een multiplayer mode waarinje met tot acht andere skaters het tegen elkaar opneemt in eenskatepark.

Al met al is Proving Ground niet erg vernieuwend, maar de veranderingenen enkele toevoegingen werken goed en dat maakt het weer een helesolide Tony Hawk-game. Toch valt het met de vernieuwingen van Skate welextra op dat Tony Hawk wel eens een make-over kan gebruiken.