Electronic Arts heeft met Skate het eindelijk aangedurfd om de concurrentie aan te gaan met de Tony Hawk-serie. Waar Tony Hawk meer arcade is, en je met een paar drukken op de knop al de coolste trucs uit je mouw kan schudden, is Skate een stuk moeilijker met een volledig nieuw besturingsschema. Een revolutie in het genre, en dan is het nog maar de vraag of Tony Hawk nog met het oude systeem wegkomt.

Allereerst lijkt Proving Ground erg op zijn voorganger Project 8, en het speelt in principe hetzelfde. Het spel is wat grauwer en duisterder geworden, maar de manier waarop de wereld is opgebouwd met overal obstakels en plekken waar je kunt skaten is hetzelfde. Ook qua speelstijl is er niets veranderd, want alle trucs doe je nog altijd via knoppencombinaties. De grote vraag is natuurlijk wat Proving Ground nieuw doet, omdat het genre nu eindelijk echte concurrentie te verduren heeft.

De eerste opvallende vernieuwing is de manier waarop het verhaal zich afspeelt. Je kunt namelijk drie verschillende speelstijlen kiezen met elk hun eigen, verschillende verhaallijnen. Zo is er de carrière die zich voornamelijk richt op de zo mooi mogelijke tricks uitvoeren voor de camera of voor een publiek. Dit met als doel natuurlijk om zoveel mogelijk geld te verdienen. Hier leer je dus onder andere Nail the Trick, dat we al kennen van Project 8, maar ook Nail the Grab en Nail the Grind waarbij je meer controle krijgt over je grabs en grinds.

Ben je meer een skater die voor zichzelf skate en graag de ziekste tricks uit zijn mouw schudt, dan kun je de hardcore-kant op. Hier leer je onder andere de Aggro Kick, waarmee je extra snelheid behaalt. Met Skate Checking kun je mensen een flinke beuk geven en met Bowl Skating zul je leren om een bowl te gebruiken als heerlijke skateplek.

De derde speelstijl is Rigger, waarbij je zelf je eigen skateparken en obstakels bouwt. Dit kon al in Project 8, maar is nu zo ver doorgevoerd dat je het overal kunt gebruiken om bijvoorbeeld je opdrachten makkelijker te maken. Deze speelstijl wordt uitgebouwd tot het beklimmen van trappen en dergelijke om hogerop te komen en het modificeren van objecten.

Bij alle drie de speelstijlen komen bekende professionele skaters je helpen om hogerop te komen. Deze skaters zorgen weer voor opdrachten en dat zijn de verhaallijnen. Het leuke is dat je jezelf kunt richten op één speelstijl, maar je ze ook alle drie kunt volgen voor de afwisseling. Het is sowieso wel de bedoeling dat je alledrie de speelstijlen afgaat, want anders wordt het spel veel te kort.

Nieuw is verder dat de Create a Skater-editor iets uitgebreid is. Het blijft helaas wel steken bij een standaardhoofd (met verschillende huidskleuren en haarstijlen) en standaardlichaam, maar dat komt doordat je personage een grote rol heeft in de filmpjes van het spel. Door middel van kleding en dergelijke kun je wel echt een eigen personage maken en dan is het ook leuk om te zien dat jouw personage meespeelt in de filmpjes. Er is deze keer ook een video-editor waarmee je zelf je filmpjes kunt opnemen en samenstellen, en een multiplayer mode waarin je met tot acht andere skaters het tegen elkaar opneemt in een skatepark.

Al met al is Proving Ground niet erg vernieuwend, maar de veranderingen en enkele toevoegingen werken goed en dat maakt het weer een hele solide Tony Hawk-game. Toch valt het met de vernieuwingen van Skate wel extra op dat Tony Hawk wel eens een make-over kan gebruiken.