Tony Hawk's Pro Skater 4 | Gamer.nl

Het is niet voor niets dat de Tony Hawk titels altijd voor mega verkoop staan. De games zitten goed in elkaar en staan bekend als kwaliteitsgames. Toch begin je te twijfelen of Activision het beste met de gamer dan wel met zichzelf voor heeft, wanneer er bekend wordt gemaakt dat er ook een 4e, 5e en 6e game aan zitten te komen. De ontwikkelaar zegt echter nog steeds genoeg te kunnen verbeteren en ook nog steeds genoeg inspiratie te hebben om de spellen nóg aantrekkelijker te kunnen maken.

Voor de singleplayer van Tony Hawk's Pro Skater 4 is het roer totaal omgegooid. In plaats van een standaard lijstje met goals in een bepaald level, moeten de goals nu zelf opgehaald worden bij personen die in het level staan. Dit komt er op neer dat je zonder klok of iets dergelijks door het level skate en er mensen staan te zwaaien, die, als je ze aanspreekt, je een goal geven. Dit zorgt voor een zeer groot gevoel van vrijheid, wat vrij prettig aanvoelt. De goals in THPS4 verschillen ook qua opzet met die in de vorige Tony Hawk games. Zo bestaan er nog wel opdrachten als 'sprokkel de letters SKATE in een bepaalde tijd bij elkaar', maar blijven dit soort mi ies beperkt. Er zijn per level nu nog maar één of twee high-scores te behalen, in plaats van de standaard 3 in de vorige games. Dit komt er op neer dat er een stuk meer originele doelen zijn. Zo moet je bijvoorbeeld zoekgeraakte spullen van iemand binnen een bepaalde tijd terugvinden of op alle objecten in een bepaald gebied een trick maken.

Verder heeft iedere skater, 14 in totaal, in de game ook nog een specifieke challenge. Deze challenge is gebaseerd op de achtergrond voor de skater, zo moet je met Tony Hawk bijvoorbeeld een aantal tricks uitvoeren op een mega hoge ramp, iets wat meneer Hawk in zijn carrière ook zelf uitgevoerd heeft. Op multilayer gebied kan zowel via LAN als op dezelfde Xbox tegen elkaar gespeeld worden. De verschillende speelmodi zijn divers. King of the Hill en Combo Mombo zijn slechts een kleine greep uit het speelstijlen arsenaal.

Ook op het gebied van gameplay zijn er een paar aanpa ingen gedaan. Zo is het nu mogelijk om achter voertuigen die door levels heen cruisen te gaan hangen, om zo meer snelheid te krijgen. Tijdens het 'skitchen' moet er echter wel een balansmeter in evenwicht gehouden worden, wat het geheel een extra lastig tintje geeft. De tweede verandering is de toevoeging van ground-tricks. Na een flinke combo ben je vaak je snelheid kwijt, maar kan je door middel van het 'dansen' op je skateboard nog wel flink wat punten verdienen. Dit doe je door tijdens het rijden in een manual 2 keer op een bepaalde knop te drukken. Het voordeel hieraan is vooral dat het product van je trick flink omhoog gaat en je punten niet met 8, maar na bijvoorbeeld 5 groundtricks, met 13 vermenigvuldigd worden. Als derde is het nu ook mogelijk om met een 'spine transfer' van de ene kant van de ramp naar de andere kant te 'vliegen'. Je springt als het ware met een grote sprong naar de andere kant, om daar je combo te vervolgen.

Als toetje heeft de ontwikkelaar ook nog een aantal grappige mini-games over de levels verspreid. Je moet hierbij denken aan het tenni en met je skaterboard, het opvangen van eieren die vanaf een hoogte naar beneden worden gegooid of het zo snel mogelijk doorzagen van een aantal planken, door 'as quick as po ible' op de A-butten te bashen. Deze mini-games staan los van de hele singleplayer en zijn puur als extraatje bij de game gegooid.