The Wolf Among Us: Episode 2 - Smoke and Mirrors had aan het einde van vorig jaar te kampen met grote vertraging. Kopers van een seizoenspas voor de serie klaagden steen en been en het regende op de Facebookpagina van The Wolf Among Us dreigberichten. Telltale bezweek onder de druk en bracht het tweede deel in deze ambitieuze serie té vroeg uit, met alle gevolgen van dien.

Over het eerste deel in deze sprookjesachtige avonturenreeks waren wij laaiend enthousiast. Een indrukwekkend script vervlocht de wereld uit de Fables-strips met een hard en noir New York vol sfeer en mysterie. Telltale richtte zich minder op spelelementen maar volledig op de emoties van spelers, wat ook in The Walking Dead zo goed uitpakte. Waar je ook loopt en wat je ook doet; het voelt alsof er iemand meekijkt. Hoewel er minder te doen is in The Wolf Among Us: Episode 2 - Smoke and Mirrors dan in het vorige deel, weet Telltale je weer diverse richtingen in te sturen en je op te zadelen met een dubbel gevoel. Daardoor maak je op geheel eigen wijze deel uit van een prachtig verhaal, dat een aantal onverwachte wendingen neemt.

In het tweede deel van het Fables-mysterie leren we meer over de politieke gelaagdheid in Fabletown, ontdekken we dat ook trollen gevoel hebben en zien we wat er zoal kan misgaan in een stripclub in de Bronx. In deze serie zijn wederom volwassen spanningsverhogende middelen ingezet en The Wolf Among Us geeft wat dat betreft zelfs iets meer bloot.

Botsing van werelden

In Smoke and Mirrors merken we al snel dat de helende vermogens van Bigby vooral van lichamelijke aard zijn. Geestelijk heeft de grote boze wolf nogal wat te verwerken en dit deel begint dan ook met een terneergeslagen, vermoeide sheriff. De moordzaak is nog niet opgelost en tot overmaat van ramp hebben mundies de schokkende gebeurtenis uit deel één, inclusief ooggetuige Bigby, opgemerkt. Reeds tijdens de introductie van Smoke and Mirrors worden de harde regels van Fabletown opnieuw duidelijk, want Bigby’s aanwezigheid op een regulier politiebureau – in een ondervragingsruimte nota bene – betekent foute boel. Blootstelling aan de buitenwereld is voor Fables funest, wat spannende momenten oplevert. Als kijker en speler heb je de Fables tot nu toe in hun gesloten gemeenschap meegemaakt. Dit deel begint met de grote boze wolf in het hol van de leeuw: de echte wereld.

Kneedbare wolf

In Smoke and Mirrors staan een aantal ondervragingen en kleine onderzoekjes centraal. Zo ondervraag je de persoon die je aan het einde van deel één hebt gearresteerd, wat rustig verloopt of volledig escaleert. Opnieuw krijg je te maken met Bigby’s stormachtige karakter, hoewel je het deze keer ook tactisch kunt aanpakken. Misschien voel je je schuldig door je harde optreden in het eerste deel, waardoor je je deze keer ‘beter’ gedraagt? Bigby vormt zich naar jouw handelen, wat vooral in dit deel opvalt en boeit. Uiteindelijk draait het spelen van The Wolf Among Us om het vormen van Bigby tot een voor jou wenselijke, menselijke wolfman. Hier komt de kracht van de serie naar voren, want net als bij elke beslissing die Lee nam in The Walking Dead (ofwel jouw versie daarvan) is elke keuze van Bigby een twistpunt. Het gaat hierin soms nog een stapje verder, want waar je je bij The Walking Dead tevreden of trots voelt bij Lee, knagen de beslissingen van Bigby veel meer aan je.

Had ik niet meer informatie uit mijn verdachte kunnen krijgen? Heb ik iets gemist? Ondanks het ontbreken van speurwerk, blijf je je vanwege het spannende schrijfwerk afvragen of je als Bigby niet iets op een andere manier had kunnen doen. En dat terwijl er vrijwel geen puzzels zijn om op te lossen. Daardoor kakt het spel af en toe in, wat gezien de korte duur extra opvalt. Smoke and Mirrors vereist weinig tot geen speurwerk, is in anderhalve uur uitgespeeld en bevat bijna geen actiemomenten. Met zo’n kleine focus op gameplay veegt een kleine indiegame als Inspector Grimoire (vol onderzoek en speurwerk) dit deel van The Wolf Among Us volledig van tafel.

Gelukkig is er nog de ervaring en die is als aflevering goed opgezet. De makers weten je nog steeds te strikken in een web van intriges, schuldgevoelens en fabels. De plot-twists zijn in dit deel bovendien zelfs voor mensen die inmiddels alle strips hebben verslonden verrassend.

Gestript deel

The Wolf Among Us: Episode 2 - Smoke and Mirrors is een haastklus en dit valt op. Het spel hapert meer dan ooit tevoren, gesprekken eindigen abrupt (zowel de tekst als het geluid) en er mist zelfs een beloofd segment. Deze scène zat al in de cliffhanger van deel één en is in z’n geheel doorgeschoven naar deel drie van de stripvergaming. Ook is de nieuwigheid er in dit deel van The Wolf Among Us vanaf, wat de serie kwetsbaar maakt. Telltale doet er bovendien in Smoke and Mirrors niet bijster veel aan om de reeks interessant te houden. Bugs en een kort verhaal vormen niet de doodsteek voor de serie, maar geven wel aan dat de makers zich op glad ijs bevinden. Zoals bij elke serie laten fans zich natuurlijk niet meteen uit het veld slaan en eerlijk is eerlijk: het script is nog steeds van hoge kwaliteit.

Terwijl The Walking Dead zich afspeelt in een bestaande wereld die langzaam afbrokkelt, moet de wereld in The Wolf Among Us zich nog openen aan de speler. Telltale heeft gelukkig beschikking over duizend-en-één magische middelen uit de strips en kijkend naar het eerste deel hebben wij vertrouwen.

The Wolf Among Us: Episode 2 - Smoke and Mirrors is nu beschikbaar op pc, Mac, Xbox 360, PS3 en iOS.