Met een enorm succesvolle stripserie en een razendpopulaire televisieserie hadden we eigenlijk veel eerder aandacht moeten besteden aan The Walking Dead-game. Dat hebben we niet gedaan, maar nu het seizoen is afgelopen na vijf afleveringen, willen dat graag alsnog doen.Het spel speelt zich af in dezelfde wereld als de strips en de tv-serie, maar volgt andere personages. Je bent namelijk geen agent, maar een veroordeelde moordenaar die op weg naar de gevangenis een auto-ongeluk krijgt. Snel na het ongeluk kruip je uit het wrak en word je aangevallen door zombies en begint de bekende overlevingsstrijd. Daarna kom je een klein meisje tegen dat je onder je hoede neemt en ga je op zoek naar haar ouders. Vanaf dat moment is het een onafgebroken reis waarbij je steeds nieuwe mensen leert kennen, die soms sneller gaan dan ze gekomen zijn.
Niet echt point-and-click
Feitelijk is The Walking Dead een point-and-click adventure, al is het eigenlijk meer een interactieve film geworden waarin je af en toe de controle krijgt. Je mag simpele puzzels oplossen, zombies doodschieten of slaan en spulletjes verzamelen. Het zijn nooit echt uitdagende spelelementen, maar ze zijn vermakelijk en vooral logisch en realistisch. Op deze manier blijft de vaart in het verhaal en blijft tegelijkertijd de wereld geloofwaardig. Zo moet je bijvoorbeeld een hek repareren, een motor zien te starten of de sleutel van een deur vinden. Het zijn alledaagse klusjes om verder te komen in de game en daardoor blijft het aannemelijk. Als zombies aanvallen, schakelt de game meestal over naar een soort first-person-perspectief en mag je zoals in een shooter mikken en schieten. Een actiegame is het nooit, al zit er wel een acceptabele hoeveelheid actie in de game.
Dat zorgt voor een geloofwaardigheid die belangrijk is, want in The Walking Dead draait het eigenlijk allemaal om het verhaal. Het is alsof je de strips leest, maar dan zelf mag beslissen wat de hoofdpersoon zegt. Je bouwt relaties op met andere personages door met ze te praten en keuzes te maken in die conversaties. Vooral de geweldige stemacteurs zorgen ervoor dat je het als echt ervaart en ze nemen je perfect mee in het verhaal. Als dat onderbroken zou worden door bizarre puzzeltjes of actiescènes, zou dat gek en vooral storend zijn. Dit gaat wel ten koste van de uitdaging, maar het verhaal komt op deze manier veel beter over.
Een grens over
Met alleen deze elementen was The Walking Dead al een aardige adventure-game geweest, maar niet heel bijzonder. Het spel wordt gelukkig pas echt goed door de invloed van je keuzes. Het verhaalverloop; wie je tegenkomt, hoe mensen over je denken, wie er leeft en wie er sterft bepaal je namelijk zelf. Dat zijn geen momenten die je eindeloos kunt overdenken, maar vaak pijnlijke situaties waarbij je binnen een miliseconde een keuze moet maken, letterlijk. Op dit punt haalt het spel het niveau van zowel de strips als de tv-serie en dat is echt heel knap gedaan.
Red je de zoon van je beste makker, of help je liever de man die je misschien aan onderdak kan helpen? Hak je een been af zodat iemand toch weg kan komen van de zombies, of laat je hem lekker liggen zodat je zelf makkelijk wegkomt? Word je boos op iemand, of houd je je in zodat de boel niet escaleert? Spreek je de waarheid, of lieg je? Je weet nooit wat de goede keuze is en vaak word je later geconfronteerd met de harde waarheid dat je het mis had. Dit zorgt voor emoties die je vaak niet bij games ervaart. Schuldgevoel, boosheid, verdriet en wanhoop passeren de revue. Emoties die je in een dergelijke situatie echt zou voelen en daardoor komt het soms akelig dichtbij. Wat als je echt je beste vriend moet doden? Dat soort gevoelens krijg je niet bij veel games en dat maakt het op een goede manier ongemakkelijk.
Dat wordt nog eens versterkt door de controversiële momenten die echt een grens overschrijden. De strip staat hier om bekend en ook in de tv-serie komen steeds vaker gruwelijke situaties voor die wat met je doen. Inhoudelijk ingaan op die momenten zonder iets te verklappen is onmogelijk, dus je moet maar van ons aannemen. De keren waarop je vol ongeloof naar je beeldscherm staart en het even niet meer kan bevatten, zijn talloos. De laatste aflevering is wat dat betreft de klap op de vuurpijl en doet iets wat bijna geen enkele game aandurft.
Deze bijzondere momenten tekenen eigenlijk de hele game. Want als spel is The Walking Dead echt niet heel speciaal. De keuzes hebben bijvoorbeeld alleen maar invloed op het verhaal en niet op het spelverloop. Je moet altijd dezelfde levels doorlopen en dezelfde puzzeltjes oplossen. Het gaat dus vooral om invloed op verhaalniveau en de relatie met personages. Het is dus niet zo dat je twee keer een totaal ander spel kunt spelen. Dat is helemaal niet erg, want ontwikkelaar Telltale Games heeft keuzes durven te maken waardoor we de game op een heel andere manier moeten benaderen. Het gaat niet om het spel spelen, maar om de beleving en het verhaal. Wat dat betreft heeft Telltale meer dan uitstekend werk geleverd. Elke aflevering is weer een spannende en waardevolle toevoeging aan de wereld van The Walking Dead.
Reacties op: The Walking Dead
Phobia
Zelden word je nog zo emotioneel betrokken bij een het spelen van een spel.
JW0
BringerOfTheDeath
furrie
Wilbertus
VampireMeierLink
Ik heb ze allemaal gespeeld, en ben het op de meeste punten met je eens: in de kern een heel eenvoudig concept van point & click, meeslepend, overtuigend, en sommige keuzes zijn inderdaad niet leuk ongeacht waar je ook voor kiest.
Ik heb ontzettend van de game genoten, maar wat ik uiteindelijk wel vrij teleurstellend (en een desillusie) vond was dat alle keuzes je uiteindelijk hoe dan ook naar hetzelfde punt toe leidden. Het einde is hetzelfde einde, en keuzes die je maakte zorgden voor misschien 5 minuutjes alternatief materiaal tijdens het spel, maar uiteindelijk liep het verhaal voor ieder karakter hetzelfde af.Ja, want ik heb na episode 5 de hele rit vanaf deel1 weer overnieuw gedaan, en alle tegenovergestelde keuzes gemaakt van m'n eerste run.
Maar voor wie het spel nog moet, en wil, ervaren: laat je niet ontmoedigen door wat ik hierboven zeg. Walking Dead is zeer de moeite waard en biedt je een ervaring die je bij weinig andere games ziet!
YhuuzanVong
Daarnaast heb ik ook nog wat afleveringen van de TV serie in te halen, dus ik denk dat ik er maar een Walking Dead weekendje van maak.
freaq
waar ik toch wel erg verrast door was, mischien toch eens checken i guess :)
piderman
MacUseless
Heeft ook een hoge replay waarde omdat je het verhaal nog is over kan doen met andere keuzes en kijken hoe het dan verloopt
Casartelli
Game_King
Baukereg
Gjoene
Freakzooi
Phobia
Good call! :-p
Waltaro
SuperG
Kijk ik liever de TVserie.
Maar ben dan ook zoon cutscene skipper.
Verhaal is niks voor mij.
Ben benieuwd naar die andere game.
SuperG
Heb ep 1 & 2 uitgespeeld.
Maar weinig animo voor de rest.
VampireMeierLink
Lang verhaal kort, ik raakte zeer geïnteresseerd door de trial in het grondconcept en de vormgeving, maar uiteindelijk gaf de gehele eerste episode pas écht een reëel beeld van wat het spel inhoudt.
Voordeel is daarbij dat je nu lekker door kunt spelen, en niet zoals ikzelf (en vele anderen), een maand of twee hoeft te wachten om te zien hoe het verhaal verder gaat!;)