The Technomancer | Gamer.nl

The Technomancer | Gamer.nl

The Technomancer is ons na vijf minuten al kwijt. De verhaalvertelling klinkt verveeld en door de inspiratieloze manier waarop dialogen voortkabbelen raken wij dat ook.

“Is er een skip-knop?”, vraag je je verwonderd af tijdens het eerste gesprek tu en hoofdpersoon Zacharia en je voormalige mentor. Godzijdank is die er. Toegegeven, er is een wonderbaarlijke sci-fi wereld gecreëerd vol ideologische lagen, maar de drang om daar in te duiken wordt geblokkeerd door de lege, karakterloze personages.

De potentie voor een enerverende rpg, in ieder geval op verhalend gebied, was er wel degelijk. De mensheid is gesetteld op Mars en verschillende instanties strijden om de beschikbaarheid van schoon water. Deze oorlog heeft geleid tot een expliciete kla enverdeling. De rijken leven in moderne steden, de armen een verdieping lager in viezige hutjes en helemaal onderaan de pikorde staan de mutanten die hun leven slijten in mensonwaardige tunnels en mijnen. Jijzelf staat als een zogeheten Technomancer, een lid van een hoogstaande corporatie, in het midden van deze dystopische samenleving. 

The Technomancer

Het is lastig een kant te kiezen tu en verschillende facties en een mening te vormen. The Technomancer gaat daar slim mee om door je al snel voor ogenschijnlijk belangrijke morele besli ingen te stellen. Pap je aan bij de laagste laag van de samenleving of stel je vooral je meerderen tevreden? Spiders weet deze besli ingen echter niet dusdanig door te zetten dat het ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de ervaring. Dat komt grotendeels door de houterige, totaal niet authentiek lijkende dialogen, maar ook doordat keuzes gameplaytechnisch vaak niet goed zijn uitgewerkt. Je kunt altijd eerst proberen om met je kennis- of overtuigings-stats een gesprek de politiek correcte kant in te duwen. Daardoor verdwijnt het emotionele gewicht van deze besli ingen totaal, ook al zijn er schaarse momenten waarbij je wel degelijk eventjes moet nadenken. 

Op stage bij From Software

Degelijke potentie, dramatische uitwerking; dat stramien vloeit als een virus door alle facetten van The Technomancer. Dat begint al met de allereerste aanvaring met je personage. De besturing is tergend houterig en al snel blijken gebieden veel te klein om tegen meer dan vijf vijanden te vechten. Hoe mooi je je wereld ook oppoetst, een kneuterige besturing is onvergeeflijk. Het voelt alsof je een koelkast over een stuk ijs duwt. 

The Technomancer

Dit zorgt ervoor dat de fijne lijn tu en uitdaging en frustratie gebroken wordt. Bloodborne is uitdagend, omdat het je tot op het bot motiveert alles uit jezelf te halen. The Technomancer is frustrerend, omdat de gameplaytechnische tekortkomingen je tot op het bot frustreren. Als je vast komt te zitten in een object en daardoor niets anders kunt doen dan de ontwijk- of blok-knop indrukken, dan ligt het niet aan jouw onkunde. Daar komt nog eens bij dat The Technomancer onbegrijpelijk moeilijk is gemaakt. Een of twee foutjes kunnen je al het leven kosten. Hoeveel sidequests je ook uitvoert om je wapens en jezelf sterker te maken, het voelt altijd alsof je vijanden je een stapje voor zijn.

De combat an sich oogt op het eerste gezicht nog spectaculair. Je personage danst als een kung fu-meester over het scherm, maar het vechtsysteem vervalt al snel in een simpele wi elwerking tu en ontwijken en slaan. Dan maakt het niet uit dat je vloeiend kunt wi elen tu en twee, drie of 500 verschillende vechtstijlen, zonder tactische diepgang blijft geen enkele gameplay onderhoudend. Vijanden zijn simpel te doorgronden, gooien ook nog eens regelmatig granaten op elkaar, en herbergen alleen uitdaging omdat ze met velen zijn. 

The Technomancer

Niet te genieten

De stealth-mechaniek van The Technomancer is een schrijnende representatie van de gehele game: volstrekt onnodig of op z’n minst teleurstellend. Je kunt hurkend een vijand benaderen en een stealth-aanval uitvoeren, waardoor deze een klein gedeelte van zijn health verliest. Daarna voltooit zich hetzelfde gevecht als wanneer je nooit had geweten dat je kon sneaken.

Spiders’ nieuwste rpg valt tegen. Nergens blinkt de game echt uit en voor enigszins intere ante ontwikkelingen moet je veel te veel geduld opbrengen. Nooit weet de game een beroep te doen op je emoties. Op zijn best is The Technomancer een mooi idee, een illusie van een goede rpg.

The Technomancer is vanaf 28 juni verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gamer.nl testte de PS4-versie van de game.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou