Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
The Technomancer

The Technomancer

Technoman, man, man, wat slecht

Geschreven door Bas Bastiaans op

Conclusie

  • The Technomancer probeert ons in het kielzog van The Witcher, Dark Souls en Mass Effect een episch rpg-epos aan te rijken. Daarin faalt het echter hopeloos. De groots opgezette wereld, het gelaagde verhaal en de vele combat-mogelijkheden blijken slechts een rookgordijn voor een inhoudelijk gemankeerde ervaring. Dit sci-fi-avontuur mist op alle vlakken hart en ziel.
    Score: 40 Slecht
    • Dramatisch houterige besturing, frustrerend ongebalanceerde, oppervlakkige combat, emotieloze karakters, amateuristisch geschreven dialogen

The Technomancer is ons na vijf minuten al kwijt. De verhaalvertelling klinkt verveeld en door de inspiratieloze manier waarop dialogen voortkabbelen raken wij dat ook.

“Is er een skip-knop?”, vraag je je verwonderd af tijdens het eerste gesprek tussen hoofdpersoon Zacharia en je voormalige mentor. Godzijdank is die er. Toegegeven, er is een wonderbaarlijke sci-fi wereld gecreëerd vol ideologische lagen, maar de drang om daar in te duiken wordt geblokkeerd door de lege, karakterloze personages.

De potentie voor een enerverende rpg, in ieder geval op verhalend gebied, was er wel degelijk. De mensheid is gesetteld op Mars en verschillende instanties strijden om de beschikbaarheid van schoon water. Deze oorlog heeft geleid tot een expliciete klassenverdeling. De rijken leven in moderne steden, de armen een verdieping lager in viezige hutjes en helemaal onderaan de pikorde staan de mutanten die hun leven slijten in mensonwaardige tunnels en mijnen. Jijzelf staat als een zogeheten Technomancer, een lid van een hoogstaande corporatie, in het midden van deze dystopische samenleving. 

The Technomancer

Het is lastig een kant te kiezen tussen verschillende facties en een mening te vormen. The Technomancer gaat daar slim mee om door je al snel voor ogenschijnlijk belangrijke morele beslissingen te stellen. Pap je aan bij de laagste laag van de samenleving of stel je vooral je meerderen tevreden? Spiders weet deze beslissingen echter niet dusdanig door te zetten dat het ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de ervaring. Dat komt grotendeels door de houterige, totaal niet authentiek lijkende dialogen, maar ook doordat keuzes gameplaytechnisch vaak niet goed zijn uitgewerkt. Je kunt altijd eerst proberen om met je kennis- of overtuigings-stats een gesprek de politiek correcte kant in te duwen. Daardoor verdwijnt het emotionele gewicht van deze beslissingen totaal, ook al zijn er schaarse momenten waarbij je wel degelijk eventjes moet nadenken. 

Op stage bij From Software

Degelijke potentie, dramatische uitwerking; dat stramien vloeit als een virus door alle facetten van The Technomancer. Dat begint al met de allereerste aanvaring met je personage. De besturing is tergend houterig en al snel blijken gebieden veel te klein om tegen meer dan vijf vijanden te vechten. Hoe mooi je je wereld ook oppoetst, een kneuterige besturing is onvergeeflijk. Het voelt alsof je een koelkast over een stuk ijs duwt. 

The Technomancer

Dit zorgt ervoor dat de fijne lijn tussen uitdaging en frustratie gebroken wordt. Bloodborne is uitdagend, omdat het je tot op het bot motiveert alles uit jezelf te halen. The Technomancer is frustrerend, omdat de gameplaytechnische tekortkomingen je tot op het bot frustreren. Als je vast komt te zitten in een object en daardoor niets anders kunt doen dan de ontwijk- of blok-knop indrukken, dan ligt het niet aan jouw onkunde. Daar komt nog eens bij dat The Technomancer onbegrijpelijk moeilijk is gemaakt. Een of twee foutjes kunnen je al het leven kosten. Hoeveel sidequests je ook uitvoert om je wapens en jezelf sterker te maken, het voelt altijd alsof je vijanden je een stapje voor zijn.

De combat an sich oogt op het eerste gezicht nog spectaculair. Je personage danst als een kung fu-meester over het scherm, maar het vechtsysteem vervalt al snel in een simpele wisselwerking tussen ontwijken en slaan. Dan maakt het niet uit dat je vloeiend kunt wisselen tussen twee, drie of 500 verschillende vechtstijlen, zonder tactische diepgang blijft geen enkele gameplay onderhoudend. Vijanden zijn simpel te doorgronden, gooien ook nog eens regelmatig granaten op elkaar, en herbergen alleen uitdaging omdat ze met velen zijn. 

The Technomancer

Niet te genieten

De stealth-mechaniek van The Technomancer is een schrijnende representatie van de gehele game: volstrekt onnodig of op z’n minst teleurstellend. Je kunt hurkend een vijand benaderen en een stealth-aanval uitvoeren, waardoor deze een klein gedeelte van zijn health verliest. Daarna voltooit zich hetzelfde gevecht als wanneer je nooit had geweten dat je kon sneaken.

Spiders’ nieuwste rpg valt tegen. Nergens blinkt de game echt uit en voor enigszins interessante ontwikkelingen moet je veel te veel geduld opbrengen. Nooit weet de game een beroep te doen op je emoties. Op zijn best is The Technomancer een mooi idee, een illusie van een goede rpg.

The Technomancer is vanaf 28 juni verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gamer.nl testte de PS4-versie van de game.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Link is een kat in Monster Hunter: Generations-dlc PES 2017 komt in september uit
10

Reacties op: The Technomancer

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    unipro81

    • 1 jaar geleden
    Precies wat ik er van verwachte inderdaad…ik heb de voorganger (Mars: War logs) ook nooit verder kunnen spelen dan het eerste uur

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Teknootje

    • 1 jaar geleden
    Vind de besturoing wel meevallen eigenlijk. Vermaak me er tot nu toe (1e grote baas erop zitten) prima mee. Maar wie haak ik daarna ok wel af. het is geen Witcher, maar dat had ik ook niet verwacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 1 jaar geleden
    Ik vind het altijd een beetje sneu voor de reviewe, maar als ik een 4 zie denk ik "laat maar" en lees de review niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • varialles

    • 1 jaar geleden
    "Spiders" heeft nog nooit een echte topgame gemaakt en deze is het weer niet geworden. "Mars War Logs" was toch best vermakelijk, en met de opgedane ervaring en gemaakte fouten van "Bound by flame" hoopte ik nu op een echte (sub)topervaring, maar er is weer te weinig progressie. Erg jammer.

    Ligt het aan hun (te) beperkte budget, het (te) kleine ontwikkelaarsteam, hun - volgens Spiders' site- "own multi-platform engine and tool-kit: the Silk Engine.", … ? De minpunten wegen meestal zwaarder door dan de pluspunten. Die worden bovenaan nergens vermeld. Foutje waarschijnlijk?

    Hoe zit het met de skill-trees? Hoe zit het met de graphics? Hoe zit het met de AI van je teamleden? "voor enigszins interessante ontwikkelingen moet je veel te veel geduld opbrengen." schrijf je op het einde. Over hoeveel uren speeltijd gaat het dan? Ik vind de review wat aan de korte kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar geleden
    @varialles

    Mijn idee, het zit hem in de beleving. Ze hebben de ingrediënten wel…maar maken er niet het lekkere gerecht van dat bijvoorbeeld een Bioware wel doet. Ik denk dat dat deels te maken heeft met budget qua stem acteurs, etc…maar ik denk ook vooral dat ze teveel met een soort vinklijstje werken. Dan zitten alle onderdelen wel in de game, maar ben je onderweg verloren dat het een ervaring moet zijn…dat had ik met mars war logs in ieder geval heel erg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Edwin1984

    • 1 jaar geleden
    Vermaak me er prima mee op de pc. Je weet dat het een b titel is en als je er met die gedachten in gaat is het best een toffe game. Tuurlijk geen klassieker maar zeker wel vermakelijk voor die paar tientjes :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 1 jaar geleden
    @Edwin1984

    Dat snappen ze hier sowieso niet
    Ook recore een xbla achtige game vergelijken met zero dawn aaa+ titel

    30 VS 60 dollar

    Dan weet je gewoon niet waarover je het hebt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • valkie

    • 1 jaar geleden
    @RavenMMG deze game kost op steam 45 euro zonder de tijdelijke korting van 15% dus dat is geen 30 euro b prijs en voor 45 euro is deze game echt te slecht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 jaar geleden
    @valkie

    Inderdaad…en 54 euro op PSN…B titel is prima, maar dit is een B titel voor een AAA prijs en voor een AAA prijs, krijg je minstens en AA beoordeling…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Snoocky

    • 1 jaar geleden
    Dusss

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.