Ooit stond de naam Midway garant voor kwaliteit, maar de naam van het bedrijf is de laatste jaren ietwat in verval geraakt. Gelukkig kreeg men dit bij Midway zelf ook door en besloot men om het roer om te gooien: minder en betere games, werd het motto van het bedrijf. Men besloot meteen maar om een aantal games die voor het eind van 2003 geplanned stonden, wat extra maandjes ontwikkeltijd te gunnen zodat de kwaliteit er op vooruit ging. Dit gebeurde onder andere met The Suffering, de horrorgame ontwikkeld door Surreal Software. Wij bekeken of het uitstel haar vruchten heeft afgeworpen.

Torque is ter dood veroordeeld. Hij zou zijn vrouw en zijn twee zoontjes omgebracht hebben, maar zelf weet hij eigenlijk van niets. Van de tijd waarin het gebeurde weet hij zich niets meer te herinneren. Hij wordt begeleid door een tweetal suppoosten, die duidelijk wel lijken te weten hoe de vork in de steel zit. Torque negeert hetgeen over hem gezegd wordt en kijkt in de kartonnen doos met bezittingen die hij met zich mee draagt. Bovenop ligt een foto van zijn vrouw met de twee kinderen. De suppoosten leiden hem naar zijn cel, een betonnen hok met stevige, ijzeren tralies en een vervallen bed dat al door vele mensen is beslapen. Veel mensen die inmiddels door dodelijke injectie of een elektrocutie het leven is ontnomen. Torque zal de volgende zijn. Dan breekt ineens de hel los. De gevangenis schudt op haar grondvesten en in de gang in de verte ziet Torque vreemde wezens rondlopen. Een heftige beving volgt en de celdeur van Torque's verblijf klettert op de grond. Hij stapt naar buiten, niet wetend wat hem te wachten staat.

Survival-horror, maar dan anders

Vanaf dit moment neemt de speler zelf de controle over Torque. Aanvankelijk ben je onbewapend en verken je de gevangenis om je heen. De andere gevangenen in je celblok zijn stuk voor stuk omgebracht, waarschijnlijk door de wezens waar je een glimp van op wist te vangen. Een bewaker schreeuwt je vanachter de tralies toe dat je terug je cel in moet, maar voordat hij tot actie over kan gaan wordt hij van boven door het hoofd gespietst. De toon is alvast gezet voor iets wat één van de meest indrukwekkende en spannende horrorervaringen sinds jaren zal worden.

The Suffering wordt standaard gespeeld vanuit derdepersoons perspectief, al kan je ook met een druk op de knop overschakelen naar eerstepersoons perspectief. Het spel werkt niet, zoals veel horrorgames, met vaste camerastandpunten die continu afwisselen om je zicht maar zo veel mogelijk te ontnemen en daarmee de spanning kunstmatig hoog te houden. De camera in The Suffering neemt een vaste positie in achter Torque en zal enkel tijdens cutscènes van plaats veranderen. De besturing van The Suffering is vergelijkbaar met die van Max Payne. Met de linker analoge stick loop en strafe je, terwijl je met de andere om je heen kijkt om te mikken. Omdat dat laatste vanuit third person soms nogal moeilijk gaat, zorgt een slimme auto-aiming ervoor dat je het spoor niet bijster raakt.

Torque in zijn beestachtige vorm

Hoewel The Suffering rustig van start gaat zal het tempo naarmate je vordert flink omhoog geschroefd worden. De vuurgevechten zijn furieus en vele monsters worden er doorheen het spel op je los gelaten. Er staan heel wat conventionele wapens tot je beschikking, zoals een shotgun, een tommygun, molotovcocktails en handgranaten. Daarnaast heeft Torque de mogelijkheid tijdelijk in een groot monster te veranderen, waardoor hij de beschikking heeft over bovenmenselijke krachten. Ondanks dit bloedfestijn weet men de spannende sfeer behoorlijk goed vast te houden, daar waar dit doorgaans enkel lijkt te lukken door het aantal tegenstanders beperkt te houden en ze vooral onverwachts tevoorschijn te toveren.