The Sims (GC) | Gamer.nl

Nadat we al eerder onze aandacht schonken aan de PC en PlayStation2 versie van The Sims, is het nu de beurt aan The Sims op de GameCube. EA doet ons geloven dat The Sims op de GameCube vrijwel identiek is aan de PlayStation2 versie. Heeft EA daar gelijk in, of is het een slappe poort?

Het originele 'The Sims' op de PC heb ik destijds vol enthousiasme gekocht, omdat het spelidee me erg aanstond. Toch draaide het uit op een tegenvaller, ik vond The Sims maar saai en het spel verdween dan ook al snel in de kast.

Deze The Sims versie heeft net als de PlayStation2 versie een zogenaamde 'Get a Life' optie. Hoewel deze optie nogal beledigend klinkt, is het wel een erg leuke speelmodus. In deze modus heeft de game namelijk verschillende doelen die je moet halen om verder te komen. Zo begin je terwijl je nog thuis woont bij je moeder. Je moeder is een beetje een verwaande kwast, en is van mening dat jij alles in huis wel kan doen. Oftewel: is er iets kapot? Repareren. Gooit je moeder haar etensresten op de grond (wat ze daadwerkelijk doet!), kun jij ze opruimen. Zodra je moeder vindt dat je genoeg hebt gedaan aan het huishouden zal ze je 'toestemming' geven om op jezelf te gaan wonen. En ook in dit nieuwe huis krijg je weer allerlei opdrachten die je dient uit te voeren. Zodra dit weer is gelukt, verkas je naar een volgend huis en zo gaat het een tijdje door.

Naast deze 'Get a Life' modus is er ook nog de standaard 'The Sims' optie. Oftewel, huisje bouwen, inrichten en lekker gaan wonen in je nieuwe onderkomen.

Hier komt echter het probleem van de consoleconversie om de hoek zetten: een huis bouwen is een hels karwei zonder toetsenbord en muis. Draaien, kantelen en hellen is ergens op de controller verstopt, en vaak niet handig te bedienen. Zo is het scrollen door menuutjes heen al een hels karwei. Dit geschiedt doormiddel van de vierpuntsdruktoets, een knop die op de GameCube controller nogal afgelegen is.