Review
outer worlds

The Outer Worlds is het beste van Fallout

Spirituele opvolger met scifi-sausje

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

The Outer Worlds is Fallout met een scifi-sausje. Een rollenspel dat je zoveel keuzevrijheid geeft, waarbij ook iedere keuze op kleine, praktische manieren invloed heeft op de rest van de game. We hebben ons lang niet zo vrij gevoeld in een rpg.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Ontzettend veel vrijheid, creatief schrijfwerk
  • Minpunten
  • Leentjebuur bij Fallout, lange laadtijden, wapens missen impact
Zelfs na de grote teleurstelling die Fallout 76 heet, lijkt Bethesda nog niet bereid te zijn om een nieuwe singeplayergame in de franchise te maken. Gelukkig is New Vegas-ontwikkelaar Obsidian dat wel en komen zij met The Outer Worlds.

The Outer Worlds heet misschien geen Fallout, maar vergis je niet: dit rollenspel voelt op ieder front aan als een spirituele opvolger van Bethesda's gamereeks. Ook deze game weet shooters en rpg's met elkaar te versmelten. En ook hier heb je de keuze om situaties op meerdere manieren aan te pakken, zodat je de game schietend, hackend of bluffend door kunt komen.

Zelfs het universum van The Outer Worlds doet verdraaid veel aan Fallout denken. Deze spirituele opvolger speelt zich wellicht in de ruimte af in een kolonie die over meerdere planeten strekt, maar ook deze sci-fi-setting zit vol met de jaren '50-referenties die je in Fallout vindt. Radio's spelen ouderwetse muziek in dorpjes met net zulke ouderwetse neonverlichting. En die dorpjes proberen op gekke wijze hun eigen maatschappij vorm te geven, net als in de bekende Fallout-kluizen.

outer worlds

Oudgedienden

Bij een game van een andere ontwikkelaar zou het bovenstaande schaamteloos zijn, maar Obsidian bewandelt hier bekend terrein: de studio maakte tien jaar terug Fallout: New Vegas. Daarnaast verschijnt de game nu Bethesda met Fallout 76 een totaal andere richting inslaat, en er geen indicatie is dat er een klassiek vervolg in de maak is. Gelukkig hebben we nu dit officieuze vervolg.

Je speelt in The Outer Worlds een kolonist die jaren geleden is ingevroren, zodat hij op een ruimteschip naar een ver afgelegen sterrenstelsel kon afreizen. Door complicaties werd je schip echter van zijn koers geduwd en ben je nooit gearriveerd. Wanneer een mysterieuze wetenschapper je tot leven wekt, stuurt hij je op avontuur om de ruimtekolonie weer op het juiste pad te krijgen en de grip van megabedrijven te verminderen.

Hoe je dat doet, mag je volledig zelf bepalen. Je stelt aan het begin van de game een eigen personage met specialisaties samen, die steeds meer kan naarmate je in level groeit. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om als een futuristische Rambo door de game heen te schieten, vooral proberen te sluipen, of als hacker beveiligingsrobots te hacken die het zware werk vervolgens voor je doen. Investeer genoeg in je spraakvaardigheid en je kunt liegen, intimideren en verleiden om ervoor te zorgen dat alles goed uitpakt.

Vrijheid

Die keuzes zijn niet nieuw in rollenspellen, maar er zijn weinig games die je zoveel vrijheid geven als The Outer Worlds. Bijna iedere missie in de game heeft wel meerdere manieren waarop je hem kan voltooien, waarbij je ook kunt kiezen uit meerdere eindes met verschillende resultaten. Kies je er bijvoorbeeld voor om een gestolen blauwdruk van een experimenteel wapen terug te geven aan de ontwerper?

De impact van je keuzes voelt concreet. Als je bovenstaande wapen bijvoorbeeld verkoopt, zorgt dat voor aanzien bij een lokale maffioso - die je dan weer helpt bij een totaal andere missie. Je hoeft nooit zoals in Mass Effect te kiezen welk buitenaards ras je van de ondergang redt, maar door die kleinere gevolgen voelt het universum levend aan. Iedere NPC ziet wat je doet en houdt daar rekening mee tijdens dialogen.

Dat is zelfs te zien in de kleinste dialogen. Als je in het begin van de game een bandiet doodschiet en zijn kleding jat omdat de stats simpelweg beter zijn, dan voelen dorpelingen zich ongemakkelijk wanneer je met ze praat. Je bent immers gekleed als dezelfde persoon die hun vrienden en familie al jarenlang terroriseert. Je komt meteen weer voor een keuze te staan: misbruik je die angst om je zin te krijgen, of stel je de dorpsbewoners gerust?

Hoewel dit strikt gezien een rollenspel is, vecht je voornamelijk door ouderwets te schieten
Outer Worlds

Spacer's Choice

Zulke voorbeelden zijn talrijk in The Outer Worlds - zowel in de hoofdverhaallijn als in de vele zijmissies. Het geeft de indruk dat je de wereld echt beïnvloedt en niet simpelweg het pad gemaakt door een ontwikkelaar bewandelt.

Dat alles wordt ondersteund door ijzersterk schrijfwerk. Hoewel de wereld van The Outer Worlds duidelijk door Fallout geïnspireerd is, pakt de game een aantal thema's waar uitstekend op wordt ingespeeld. Net als in veel sciencefiction wordt het sterrenstelsel geregeerd door megacorporaties, maar in The Outer Worlds is dat voer voor satire.

Personeel in dienst van Spacer's Choice is bijvoorbeeld verplicht om ieder gesprek af te sluiten met een bedrijfsslogan, ongeacht de situatie. Daarnaast staan hun contracten bomvol clausules die hun levens lastig maken. Loon wordt preventief ingehouden om alvast de toekomstige graven van personeel te bekostigen, of om de kosten van een zelfmoord op te vangen. Een zelfmoord is volgens het bedrijf immers niks minder dan "het beschadigen van bedrijfseigendom".

Schieten zonder impact

Hoewel dit strikt gezien een rollenspel is, vecht je voornamelijk door ouderwets te schieten. Dat werkt voor het grootste deel prima: je richt je wapens en knalt, net als in iedere moderne shooter. Al ontbreekt bij zwaardere wapens een gevoel van impact.

Met een druk op een schouderknop kun je de tijd tevens vertragen. Als je stilstaat kan dat voor lange tijd, maar zodra je beweegt of schiet gaat er een meter lopen. Is die meter leeg, dan moet je wachten totdat je dit weer mag doen. Dat is grotendeels vergelijkbaar met het VATS-systeem uit Fallout. Aan het begin van de game mag je hier amper gebruik van maken, maar naarmate je levelt en in nieuwe vaardigheden investeert kun je het gebruik hiervan verlengen en vaker laten terugkeren.

Gevechten voelen zeker in het begin van de game wat frustrerend aan. De ene vijand kan je tientallen keren aanvallen zonder dat het een grote impact heeft, terwijl de ander je in twee schoten velt. Dat terwijl de game niet duidelijk het verschil in kracht tussen de twee laat zien. Het dwingt je om voorzichtig te werk te gaan, maar we hadden geregeld het gevoel dat we op oneerlijke wijze ons einde bereikten. En dan zijn de tergend lange laadtijden waar wij op de PlayStation 4 Pro last van hadden des te vervelender.

Zodra je een wat hoger level hebt bereikt, worden gevechten interessanter. Je krijgt toegang tot nieuwe vaardigheden, die op termijn jouw zorgvuldig gekozen wapenarsenaal complimenteren. Het schietgedeelte voelt echter nooit indrukwekkend genoeg om de rest van de game te dragen.

Dat kunnen we The Outer Worlds gelukkig vergeven. De waarde van deze game zit namelijk niet in het neerknallen van tegenstanders, maar in de gigantische keuzevrijheid die je hebt. In het feit dat je een gezochte crimineel kunt neerknallen, maar ook een pact met hem kunt sluiten om de politie terug te pakken. Dit is een game die je steeds weer verrast met onverwachte mogelijkheden.

The Outer Worlds is vanaf 25 oktober verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wij hebben de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bethesda reageert op klachten rondom Fallout 1st Nostalgische reclame van Pokémon Sword en Shield uitgebracht
41

Reacties op: The Outer Worlds is het beste van Fallout

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Derper

    • 22 oktober 2019 15:41
    Outer worlds zit in de gamepass for pc en is meteen de 25e te spelen. Ik weet niet of ik deze game had gekocht nu RDR2 ook voor de deur staat op pc. Ik ga het zeker proberen en voor hetzelfde geld zit ik hier straks aan gekluisterd. Het belooft in ieder geval de moeite waard te zijn. Fijne review!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hubertje

    • 22 oktober 2019 15:47
    Ik ga deze game ook zeker spelen gratis via de gamepass op xbox of pc. Als die hier niet in had gezeten had ik hem waarschijnlijk ook later gekocht. Waarschijnlijk ga ik hem nu ook pas later uitproberen omdat call of duty op dezelfde dag uitkomt. Persoonlijk had ik de release wat eerder gezet of wat later.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 22 oktober 2019 16:12
    Leuke review, al blijf ik met wat vragen zitten:
    -Hoe vind je de graphics? En de (gezichts)animaties?
    -Hoe gaat het looten? (Is dat tijdrovend, leuk of vooral werk, echt nodig of als je er zin in hebt)
    -Wat voor vijanden heb je? Zijn deze ook slim qua AI?
    -Zijn de quests boeiend of zit er ook veel filler/fetch werk in? (Dat je steeds veel vrijheid hebt wil voor mij niet perse zeggen dat ze boeiend zijn)
    -Hoe zit het met de wereld qua gameplay op het gebied van minigames? En is er genoeg te doen naast looten/quests? Heb je bijvoorbeeld een ingame kaartspel, kun je huizen aanschaffen en dergelijke?

    -hoe zijn de

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 22 oktober 2019 16:26
    @BertThaBest Thanks! Om je vragen te beantwoorden:
    - Weinig op aan te merken, maar ook niet baanbrekend. Voelt als een remaster van oude Bethesda-games, zeg maar. Sommige NPC's lijken wel best veel op elkaar.
    - Je komt best wat beesten tegen, maar je vecht voornamelijk tegen andere mensen. Die reageren vrij standaard: ze zoeken cover en zijn dom genoeg om omhoog te springen zodat je ze kunt doodmaken.
    - Er zit veel filler in, maar het schrijfwerk is zodanig goed dat ik ze bijna allemaal met plezier heb gespeeld. Want die filler maakt het universum uitgebreider en levendiger.
    - Minigames zijn er niet echt. Een slot openbreken doe je simpelweg door een knop ingedrukt te houden, mits je de vaardigheden hebt. Een kaartspel ben ik niet tegengekomen. Je woont in feite op je schip, waar NPC's zoals in Mass Effect eigen hoekjes hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BertThaBest

    • 22 oktober 2019 16:33
    @BasVroegop thanks :). Met name dat alle quests dus zo ongeveer de moeite waard zijn vind ik belangrijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 22 oktober 2019 17:41
    Tof hoor! Vrijdag gelijk aan de gang met de beste Fallout-game sinds jaren die geen Fallout heet! :) Eindelijk weer een westerse actie-rpg van formaat!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 22 oktober 2019 17:50
    Ik wacht wel een jaartje tot alle bugs eruit zijn.

    Daarnaast is er nog de kans dat er over 2-3 maanden alsnog een cash cow store word toegevoegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 22 oktober 2019 21:33
    @TheDeeGee Dit is geen EA, Bethesda of Blizzard/Activision game hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 22 oktober 2019 22:09
    @darkmanwls Hier kan je tegenwoordig bij elke triple A game wel vanuit gaan. Jaartje is wat overdreven, maar ik wacht 't ook wel ff af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 22 oktober 2019 23:30
    @darkmanwls Ubisoft doet het ook al, ik vertrouw niemand meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Battlestar28

    • 23 oktober 2019 22:53
    @TheDeeGee
    Dan speel je toch gewoon niks meer?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 23 oktober 2019 11:10
    @TheDeeGee De game schijnt al behoorlijk geoptimaliseerd te zijn, zeer weinig bugs volgens diverse reviewers..;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wazp

    • 22 oktober 2019 20:51
    Ik heb gehoord dat ze deze game op de switch uit willen brengen. Is hier al meer informatie over wanneer deze uit zou moeten komen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wiepie

    • 23 oktober 2019 08:55
    Ik heb er zin in! Mij ziet men dit weekend niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ryme

    • 23 oktober 2019 09:03
    Wauw, dit is wel een heel tenenkrommende review. De constante vergelijking met Fallout (komt 12 keer voor in het artikel) geeft mij meer het idee dat het elke keer vergeleken wordt met een spel waar de reviewer persoonlijk al een hekel aan heeft in plaats van dat het gezien wordt als een op los staande game. Hierdoor kan ik de review gewoon niet serieus nemen en voelt het alsof het al bevooroordeeld is.

    Obsidian heeft ook andere goede games ontwikkeld waar ze bij FO:NV juist de engine en assets van Bethesda mochten gebruiken.

    Ik wacht wel met kopen en kijk eerst wat gameplay videos wanneer de game i uitgebracht.

    Ik hoop dat iemand anders de review voor Cyberpunk 2077 mag schrijven en dat deze dan niet constant vergeleken wordt met Witcher 3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Battlestar28

    • 23 oktober 2019 22:54
    @Ryme
    En dan als minpunt: "Leentjebuur bij Fallout"

    Wat een knurften minpunt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 23 oktober 2019 09:27
    Ik heb Fallout nooit gespeeld. Kan iemand uitleggen wat de gameplay inhoudt? Is dit first person? Wat is VATS? I’m so confused..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 23 oktober 2019 10:32
    @denver Het is een action rpg dus verwacht quests, loot, shieten, skills/skillpoints en met NPC's het gesprek aangaan. Als dit hetzelfde wordt uitgewerkt als Fallout, dan kan je switchen tussen First en Third-person view.
    VATS is een systeem uit Fallout waar je met AP (Action points) in slowmotion gericht lichaamsdelen kon selecteren om op deze te schieten, waarin je afstand en skill bepaalde (met een succespercentage van 0 tot 100%) of je daadwerkelijk die aaval ook raakt, vergelijk het met dead eye van RDR2, en gooi daar de hitchance in % erbij van bijvoorbeeld XCOM.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 23 oktober 2019 11:11
    @MelvinChowder Geen third-person in deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 23 oktober 2019 12:24
    @clandestine666 Oja klopt! thanks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.