The Crew: Wild Run | Gamer.nl

The Crew: Wild Run | Gamer.nl

We href="http://gamer.nl/articles/review/the-crew-ontsnappen-in-de-virtuele-verenigde-staten/">hebben</a> echt wel plezier beleefd aan The Crew, de open-wereldracegame die vorig najaar verscheen. Eindeloos rondrijden in een enorme virtuele versie van de Verenigde Staten is op zich hartstikke leuk, zeker in het gezelschap van je vrienden en in een fijne auto met een lekker deuntje uit de speakers. Helaas droegen het slappe verhaal en een gebrek aan algemene afwerking bepaald niet bij aan een toffe ervaring.</p>

Gelukkig kon ontwikkelaar Ivory Tower de game doorontwikkelen tot een beter geheel, zoals diverse andere studio's tegenwoordig na de lancering van hun game. Na een reeks kleine updates waarmee onder meer bugs werden aangepakt, gaat de lancering van DLC-pakket Wild Run gepaard met een fikse stapel grafische verbeteringen. Zo ogen de auto's en omgeving een stuk natuurlijker dankzij verbeterde belichting en is de drawing distance vergroot, waardoor de horizon op het oog nog verder is dan voorheen. Bovendien zijn er dynamische weereffecten, maar dat resulteert in de praktijk vooral in willekeurige regenpla en op het wegdek.

Monstertruck

De visuele vernieuwingen zijn gratis voor alle eigenaars van The Crew, de inhoudelijke upgrade is alleen tegen betaling. Zo krijg je beschikking over onder meer monstertrucks, dragsters en driftauto's, elk met een eigen en nieuw speltype. Per monstertruck is het bijvoorbeeld zaak zoveel mogelijk punten te pakken en stunts uit te voeren in een Hot Wheels-achtige arena. Dragsters vereisen dat je de motor goed in de toeren houdt en op het juiste moment schakelt. Minder geslaagd is de nieuwe driftstand: het rijgedrag van de auto's in The Crew mist simpelweg gevoel en gewicht om voldoening te halen uit het dwars gooien van je auto.

Wel is de bestuurbaarheid van de voertuigen in The Crew in algemene zin iets verbeterd ten opzichte van de launch-situatie, al blijft dat een zwak punt van de game. Opvallend genoeg is dat anders met de motorfietsen die Wild Run introduceert in The Crew: de wendbare en vederlichte tweewielers zijn fijn om te gebruiken, al vereisen ze (logischerwijs) wel een andere manier van bochten aansnijden.

The Crew Wild Run

Festival

Het hoogtepunt van Wild Run wordt gevormd door een fenomeen dat The Summit heet: een soort festival à la Forza Horizon waar finaleraces worden gehouden. Je kunt je hiervoor kwalificeren door goed te scoren in een reeks events, om het vervolgens op te nemen tegen de allerbesten. Een intere ante opzet, maar ook een die in de praktijk waarschijnlijk slechts een beperkte groep spelers aanspreekt. Toegankelijkere nieuwe speltypes zijn te vinden in de mogelijkheid om zoveel mogelijk punten te scoren door spectaculair rijgedrag, zelf races uit te zetten in de uitgestrekte nabootsing van de Verenigde Staten of een potje Blitz Brawl, een toffe maar jammer genoeg wat onderbelichte variant op King of the Hill.

Wild Run maakt van The Crew een toffer en gevarieerder spel, maar wel tegen een prijs: dertig euro voor feitelijk een stel nieuw soort voertuigen en nieuwe modi is best wel veel geld. Anderzijds is The Crew een totaalpakket geworden dat aantrekkelijker is om te spelen dan de oorspronkelijke release van eind 2015. Dat komt door alle genoemde vernieuwingen, maar ook doordat de Wild Run-content geen achterlijke verhaallijn kent. Daardoor staat plezier beleven met auto’s in een grote open wereld een stuk centraler dan voorheen - precies zoals The Crew eigenlijk ooit bedoeld was.