The Bigs (Wii) | Gamer.nl

Wii Sports was leuk omdat je op een relatief simpele manier geinige sportspelletjes kon spelen. Het spel liet op een speelse manier zien dat games op de Wii op een andere manier bestuurd kunnen worden, maar iedereen weet dat de Wii-besturing tot meer in staat is. Het was dan ook maar een kwestie van tijd dat de sporten van Wii Sports uitgediept zouden worden in wat meer diepgaande games. 2K Sports doet met The Bigs een poging om honkbal naar een hoger niveau te tillen.

The Bigs is niet exclusief gemaakt voor de Nintendo Wii en komt ook naar de next-gen console en de PSP. Toch is de Wii-game een heel andere titel geworden en dat komt uiteraard door de besturing. De Wii-afstandsbediening verandert weer gewillig in een honkbalknuppel om te slaan en een bal om te gooien. Maar het zijn niet alleen deze twee onderdelen die worden uitgediept, want je zult ook aan de slag moeten gaan in het veld.

The Bigs is niet zo toegankelijk als Wii Sports, en zeker ook niet zo makkelijk. Waar je bij Wii Sports enkel een slag- of gooibeweging hoeft te maken, kun je hier kiezen in welke richting je slaat, in welke richting je gooit, hoe hard je gooit en welk effect je aan de bal geeft. Vervolgens moet je na het slaan ook nog de honken afrennen, de bal zien te vangen en uiteraard die bal naar het juiste honk zien te krijgen.

Het slaan gaat niet zoals je zou verwachten, want je moet de Wii-afstandsbediening van je af duwen, dus van je schouder naar voren toe. Met de analoge stick op de nunchuck kun je vervolgens een slagrichting aangeven. Werpen gaat wel door een werpbeweging te maken, en je kunt er via draaibewegingen en knoppencombinaties effecten aan geven. Bij het gooien is het vooral van belang dat je timing goed is en je kunt ook hier aangeven waar je wilt gooien. Tot dan werkt de besturing prima, maar in het veld gaat het mis. Je moet namelijk achter een bal aanrennen door een drumbeweging te maken, en als je hem te pakken hebt moet de bal nog naar het juiste honk gegooid worden. Dit gaat door de A-knop ingedrukt te houden en naar links, rechts, boven of onder te bewegen. Klinkt in theorie prima, maar in de praktijk gaat die bal veel te vaak richting het verkeerde honk.

Qua modes is er een snelle Play Now mode, de Exhibition mode, die in principe hetzelfde als Play Now is maar dan met meer opties, en een Rookie Challenge mode waarbij je een honkbalnewbie tot een honbalpro maakt. Dit door veel wedstrijden te spelen en wat minigames te doen, zoals ballen slaan of een parcours af te rennen. Er is, zoals je waarschijnlijk al wel verwacht had, helaas geen multiplayer mode om je kunsten online te vertonen. De offline multiplayer mode is wel aanwezig.

De kern van het spel is vrij simpel. Je moet of slaan, of werpen en vangen. Het gaat allemaal vlot achter elkaar door en wordt niet onderbroken door commentaar of uiterlijke extra's om het echt als een sportevenement aan te laten voelen. Het gaat puur om het spel, en dat is een goede keuze.