Temple Run 2 | Gamer.nl

Temple Run 2 | Gamer.nl

Eindeloze ren- of springgames zijn net zo onmisbaar op de mobiele platformen als Patience op Windows. Het zijn spelletjes die perfect geschikt zijn als oppervlakkig tijdverdrijf op de wc, in de trein of als je aan het wachten bent op een vriend of vriendin. Het gevaar bij dit soort games is dat ze altijd zorgen voor een dusdanig verlangen naar zelfovertreffing, dat ze veel meer tijd in beslag nemen dan je eigenlijk had. Het is uitermate verslavend om in een flow terecht te komen waarbij je ritmisch obstakels ontwijkt op enorme snelheden.

Het concept is inmiddels in allerlei vormen en maten beschikbaar. Temple Run 2 is echter geen game die zich afzet van de rest door unieke gameplay-elementen of een bijzondere grafische stijl, zoals we wel zien bij andere sterkhouders van het genre als Jetpack Joyride, Punch Quest. Het biedt toegankelijke gameplay met een goed opgebouwde uitdagingsboog en blinkt uit in lekkere simpelheid.

Op zoek naar de flow

In Temple Run 2 ren je met een personage door levels terwijl je achterna gezeten wordt door een monster, muntjes verzamelt en obstakels overbrugt. Tu endoor kun je ook nog power-ups activeren zodat je bijvoorbeeld een korte boost krijgt of muntjes automatisch op je af komen. Daarnaast kom je af en toe terecht in een mijn waarin je in een kar over rails rijdt. Om het rennen betekenis te geven zijn er objectives te halen, zoals het halen van een puntenaantal of het verkrijgen van zoveel mogelijk power-ups.

De gameplay is volledig gebaseerd op timing, waardoor de kans op een foutje steeds groter wordt naarmate je personage steeds sneller loopt. Beter worden in de game draait daardoor voornamelijk om pure concentratie. Uiteindelijk kom je daarmee in een flow terecht waarin je in een mum van een seconde kunt reageren. Het is daarbij belangrijk dat de gameplay perfect verfijnd is en niet voor frustratie zorgt. En dat is het geval, want elke beweging op de touchscreen is responsief genoeg en snel uit te voeren. Met een veeg omhoog spring je, met een veeg omlaag glij je, met een veeg opzij maak je een bocht en als je je telefoon of tablet schuin houdt wijk je uit naar links of rechts. Simpele, doch doeltreffende controls waarmee je je personage ritmisch door het level manoeuvreert.

In tegenstelling tot het vorige deel ziet het er over het algemeen een stuk organischer, levendiger en simpelweg beter uit. Ook worden levels niet meer omringd door mist, maar kun je gewoon de verte in kijken. Niet dat je daar overigens erg veel aan hebt, want omgevingen hebben nogal last van overmatige pop-up. Het is dan ook aan te raden je gewoon te focu en op de weg. Daar vind je namelijk gevarieerd ingedeelde levels die snel achter elkaar volgen door het vele bochtenwerk.

Echt gratis

Gratis games hebben in de App-store vaak nogal de neiging het label ‘gratis’ te misbruiken en het spel onspeelbaar te maken zonder in-app aankopen. Bij Temple Run 2 is dat echter niet het geval. Er zijn muntjes en diamanten te kopen, maar deze worden niet geforceerd gepresenteerd. Wat je met muntjes kunt kopen is overigens ook niet zo bijzonder. Je power-ups zijn sterker te maken en er zijn andere personages vrij te spelen, maar deze bieden weinig verandering aan de ervaring. Het enige wat ze doen is dat het makkelijker wordt om meer muntjes en punten te krijgen. Je zit dus in een oneindige cirkel waarin je spaart voor upgrades om het sparen van upgrades te verbeteren.

Met de diamantjes gun je jezelf nog een kans als je gefaald hebt. Deze kom je in zeer beperkte mate tegen in het level, maar ze zijn ook te kopen waardoor er in potentie dus oneindig door valt te rennen. Pas wanneer je toch de neiging krijgt 89 cent te besteden aan meer diamantjes om toch nog die ene highscore te halen, weet je dat je gegrepen bent door Temple Run 2.

Omdat het spel toch gratis is en prima te spelen is zonder er geld aan uit te geven, vergeef je het de game al snel dat het niet uitblinkt in originaliteit en weinig verschilt van het vorige deel. Je kunt het eerste deel gewoon veilig vervangen voor hetzelfde verslavende, oppervlakkige vermaak.

Getest op iPhone 5

De game is gratis te downloaden voor Android via Google Play en voor iPhone/iPad via iTunes.