Tekken Hybrid | Gamer.nl

Tekken Hybrid | Gamer.nl

Het was een warme dag in Dubai dat Katsuhiro Harada, geestelijk vader van Tekken, Gamer.nl voor het eerst liet kennismaken met de animatiefilm Tekken: Blood Vengeance. De aankondiging en eerste (fantastisch ogende) beelden deden hun werk naar behoren en een kort interview en het name-droppen van indrukwekkende namen maakten onze honger naar deze film compleet. Als de mannen achter Neon Genesis Evangelion, Ghost in the Shell en Cowboy Bebop samenwerken letten we namelijk sowieso al op. En nu mogen ze ook nog eens een van de mooiste fighter-franchises onder handen nemen. Bovendien liet de goedlachse Harada duidelijk doorschemeren dat ‘ie gedwongen flink wat touwtjes uit handen moest geven.

Tekken Blood Vengeance

“Persoonlijk wilde ik bijna alle personages in de film verwerken. Maar Dai Sato (script) legde me uit dat het zo niet werkt in film. Dat je elk personage tijd nodig heeft om geïntroduceerd te worden, wil je het goed doen. En dat er dus maar beperkt ruimte is.” En dus hadden we hoop. De gemiddelde gameverfilming is het aankijken niet waard, maar een titel als Resident Evil Degeneration bewees al dat een gameverhaal in GCI-vorm wel degelijk tot zijn recht kan komen. Nogmaals, er was hoop. Totdat we de film uiteindelijk aanzetten.

De strubbelingen binnen de Mishima-familie, met enerzijds de G-corporation en anderzijds de Mishima Zaibatsu-organisatie bieden voldoende voer voor een intrigerend verhaal. Maar wat we krijgen is een anderhalf uur durend praatprogramma dat te vaak naar foute slapstick neigt en waar een wilde greep personages in alle soorten en maten even mogen komen opdagen om een out of character rolletje te vervullen. Wat al die grote namen gedaan hebben? We hebben geen idee, maar terwijl alle puzzelstukjes aanwezig zijn voor een volwa en vertelling die het uitgebreide achtergrondverhaal van de serie recht aan doet, worden we afgeserveerd met een oppervlakkige film waarvan het script door een fanboy had kunnen zijn geschreven.

Tekken Tag Tournament 2

Dan maar door naar het nieuwe stukje interactief vermaak: de preview van Tekken Tag Tournament 2. Bijna zijn we geneigd om er enorm van te genieten. Duidelijk wordt in ieder geval dat de game net zo heerlijk oogt als dat het speelt. Twee tegen twee, met combo’s die de bankzitter lekker soepel over kan overnemen van het personage dat zich op dat moment in de strijd begeeft. Deze game gaat knallen. Geen twijfel over mogelijk. Maar wat we hier krijgen is niets meer dan een demo. Er zijn maar vier personages om uit te kiezen (Ling Xiaoyu, Alisa Bosconovitch, Devil Jin en Devil Kazuya) en niet eens een handvol levels. Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, zou je zeggen. Maar dit is geen gegeven paard. Dit is content waar we voor betalen en waar Tekken Hybrid zichzelf mee promoot. En dan valt het toch wel tegen.

Tegen alle verwachtingen in is het een opgepoetste Tekken Tag Tournament waar deze bundel het van moet hebben. Want eindelijk stuiten we dan op iets dat de moeite waard is. Deze game, met z’n tientallen personages en uitmuntende gameplay heeft de tand des tijd met glans doorstaan. In HD loopt het eindelijk op 60 frames per seconde en daarmee komt de gameplay eindelijk volledig tot z’n recht. Start een pot op met die goeie ouwe Hwoarang, Baek, Jin of Bryan en het spektakel spat weer van je scherm af. Het is verschrikkelijk moeilijk om een goede fighter te maken, maar als het resultaat eenmaal staat, dan is er geen houdbaarheidsdatum op te plakken, zo bewijst Tekken Tag Tournament HD.

Luiheid

Zelfs nadat we constateren dat Tekken Tag Tournament opgepoetst is door de meest luie medewerkers van Namco Bandai (alles is al ontgrendeld, er is niets toegevoegd, terwijl bijvoorbeeld een onlinemodus niet had mi taan) blijven we terugkeren naar allesbehalve vergane glorie. Wie had dat kunnen denken. Een gloednieuwe Tekken-film met de grootste Japanse namen erachter, een exclusief voorproefje op Tekken Tag Tournament 2 en dan is het een jarenoude game die de boel nog net weet te redden. Nee, als je het niet erg vindt wachten we wel gewoon op het échte TTT 2. En op een nieuwe Resident Evil GCI.