Technobabylon | Gamer.nl

Technobabylon | Gamer.nl

Anno 2015 zijn we meer cyborg dan we ooit hadden gedacht, want wie dit leest gebruikt immers het internet als hulpmiddel voor het vinden van behulpzame informatie. In de metro, bus en trein staart de meerderheid van de reizigers onbewogen naar een schermpje, waarbij velen zelfs vergeten - of negeren - dat het geluid van hun apparaten aan staat. We leveren dankzij moderne technologie in op inlevingsvermogen en daar is Dr. Regis, een van de hoofdpersonen in Technobabylon, fel op tegen. Maakt het hem een oude zak of zijn de zorgen terecht? Wadjet Eye’s nieuwe game leert het ons.

Dr. Regis is een man van de oude stempel, iemand die liefde kende in een wereld buiten de grip van computers, mobieltjes en big brothersysteem Central. Helaas is hij als agent van handhavingsclub CEL in dienst van datzelfde systeem, in de dystopische, door technologie omsloten maatschappij van 2087. Dit is de wereld van Technobabylon, waar hackers inbreken op computers die zijn aangesloten op informatiejunkies. En hoewel yuppen ook in de toekomst groot wonen, beleven ook zij hun mooiste momenten in kastjes ter grootte van een mobieltje.

Ruwe bolster, genetisch gemodificeerde pit

Dr. Regis was in deze dystopie ooit een gerenommeerd genetic engineer; een wetenschapper die gewa en onderzoekt en aanpast aan de tijd waarin we leven. Om redenen die duidelijk worden in het verhaal slijt hij zijn dagen echter als agent in dienst van CEL. Het enige dat hem verbindt met zijn verleden is een zelfgemaakte boom op een balkon in de stad. Hier komt Regis om te reflecteren op zijn leven en te ontsnappen aan de waanzin van moderne vergrijpen. Cybercrime is in 2087 een stap verder ontwikkeld, want als mens en machine zijn verbonden, dan zijn de gevolgen nog ingrijpender.

CEL speurt in het begin van het verhaal naar een mindhacker: iemand die inbreekt in het nieuwe internet van de tijd: TRANCE. Met wetware, een theoretische geleider tu en brein en machine, sluiten gebruikers zich aan en verliezen ze zichzelf in de digitale maatschappij van de toekomst. Daarin zijn ze uiteraard nog kwetsbaarder dan op het internet.

Kla iek of gewoon oud?

Met een resolutie van 640x400 ziet Technobabylon er op HD-schermen beperkt uit, maar het vormt de charme van Wadjet Eye Games. Technobabylon heeft bovendien een hoop locaties om te bezoeken en deze zijn met mooie tu enfilmpjes en muziek met elkaar verbonden. De animatie van Regis in zijn auto (tijdens het reizen tu en locaties) doet denken aan Sierra’s kla ieker Police Quest en hier houden de vergelijkingen niet op. Gesprekken zijn lang, de puzzels zijn moeilijk en het niveau van de vertelling is indrukwekkend. Waar in Police Quest werd geput uit de kennis van echte agenten, lijkt het alsof de schrijvers zich hier te pletter hebben gelezen in de bekende werken met futuristische doemscenario’s. Van de genetische modificaties tot mindhacking en het ontvangen van T-mails (TRANCE-mails): alles klinkt logisch en overtuigend. Bovendien zijn de futuristische appartementen fantasierijk ingericht en barst de pixel art van de details. Tel daar de goed geacteerde gesprekken bij op en de sfeervolle muziek en de ervaring zijn compleet. Op de audio na had dit spel daadwerkelijk in 1992 gemaakt kunnen zijn, wat het een echte neokla ieker maakt.

Juiste plek en juiste tijd

Technobabylon schittert vooral op het gebied van het verhaal. De wereld en bijbehorende grenzen zijn goed uitgewerkt, kamers zitten vol met kla ieke puzzels en de dialogen evenaren de vertellingen van Philip K. Dick en Isaac Asimov. Daarbij lijkt de beschreven toekomst van Technobabylon net als die in Blade Runner (2019) en Fahrenheit 451 (vanaf 1990) beangstigend dichtbij, hoewel het fantasierijk genoeg blijft om futuristisch te klinken.

Met de intere ante verhaallijn, verspreid over drie speelbare personages, ben je zes tot tien uur zoet. Nooit bereikt de game het niveau van Space Quest of Police Quest, maar de reden is niet het gebrek aan kwaliteit. Bovengenoemde spellen zijn uniek omdat ze op de juiste tijd op de juiste plek waren. Technobabylon is op z’n plek als pc-titel, maar oogt als iets van voor deze tijd. Die stijlkeuze schaadt de presentatie anno 2015 enigszins, maar neem je de tijd, dan gaat ook deze titel als unieke vertelling de geschiedenisboeken in.

Waar Broken Age weinig succesvol bleek in het terugbrengen van een waardig point and click-verhaal, daar slaagt Technobabylon ruimschoots. Met succes brengt de game de speler naar een duistere toekomst, die door beeld en inhoud vanuit het verleden lijkt beschouwd. Het is daarmee een echte aanrader voor nostalgische fans van het genre, met een kleine waarschuwing: speel Technobabylon op de juiste plek en de juiste tijd. Dit is geen game voor kleine schermpjes in de trein.

Technobabylon is nu beschikbaar voor pc via Steam en GOG. Versies voor Mac, Linux en mobiele apparaten volgen later.