Team Indie - Veel indiehelden, te weinig indiekwaliteit | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Team Indie past binnen het portfolio van Brightside Games. Een jaar of drie geleden verscheen Zeit², waarin je de tijd kunt manipuleren. Team Indie is weliswaar een puzzel-platformer, maar ook hier neemt de ontwikkelaar onze temporele logica op de schop.

De tien speelbare personages vormen de belangrijkste reden om Team Indie een kans te geven, met Tim uit Braid en Clunk uit Awesomenauts als bekendste gezichten. Uiteraard beschikt eenieder over ‘unieke eigenschappen’ en kun je bepaalde geheime plekken alleen bereiken met bepaalde personages. Een kanttekening: de verwijzingen naar indiegames als Super Crate Box en Dustforce gaan niet verder dan deze gameplaytoevoegingen. Team Indie doet verder geen poging om te ontdekken wat het betekent wanneer je uiteenlopende personages in een universum samenbrengt.
Team Indie

Die unieke eigenschappen brengen op zichzelf echter genoeg mogelijkheden met zich mee. Het is in Team Indie de bedoeling om zo snel mogelijk het einde van het desbetreffende level te halen, idealiter alle diamanten en slijmerige kisten verzamelend. Dat lukt in eerste instantie met één personage, alsof het een platformer in de Super Mario-traditie betreft. De levels worden complexer en vereisen dat je tu en de verschillende personages wi elt. Je hebt hier weinig vrijheid in: op bepaalde plekken in de levels vind je het hoofd of logo van een personage. Raak je dit aan, dan speel je vanaf dat moment als hem of haar. Op die manier kun je als Tiny uit Tiny & Big: Grandpa’s Leftovers door nauwe gangen, terwijl je met CommanderVideo uit Bit.Trip Runner 2 veel snelheid kunt maken om vervolgens over de grond te glijden.

Tijd

De twist zit ‘m in de mogelijkheid om een paar seconden terug in de tijd te gaan, net zoals in Braid (en Blinx). Spoel je terug, dan legt een schaduw je vorige traject af, terwijl je met een ander personage verder in het level gaat. Op deze manier kun je bijvoorbeeld als J. Jitters extra platforms creëren, terug in de tijd gaan, wi elen naar Clunk, om zo via de gecreëerde platforms verder te komen en die krachtige vijand te kunnen verslaan.

Juist omdat de verschillende personages zo uiteenlopend zijn, is het zo jammer dat de levels een lineaire opzet kennen. Er is telkens slechts één mogelijkheid om verder te komen, waarbij je dus geen vrijheid hebt om te experimenteren met de vaardigheden van deze of gene. Team Indie bepaalt namelijk welke personages je op welke momenten kunt gebruiken, en hoe je vervolgens hun vaardigheden in moet zetten.
Team Indie

Team Indie daagt je daardoor op een zeer specifieke manier uit: niet puzzelinzicht, maar vingervlugheid is noodzakelijk. En juist hier gaat de game de mist in, vooral in latere levels. De besturing is niet zo precies als in bekende platformers, het leveldesign is te generiek en er zijn de nodige glitches, waardoor het meer dan eens voorkomt dat je door een ondergrond zakt. Ook hebben sommige vijanden de neiging om af en toe wel, dan weer niet te verdwijnen als je ze afmaakt.

Ondanks de aanwezigheid van de eigenaardige personages is er te weinig dat Team Indie staande houdt. De spelmechaniek die je de tijd laat beïnvloeden werkt naar behoren, maar er wordt vervolgens niets intere ants mee gedaan. En ook als platformer schiet Team Indie tekort, zeker in een tijd waarin de Super Meat Boys van deze wereld aantonen hoe belangrijk leveldesign is.