Tales from the Borderlands: Episode 4 – Escape Plan Bravo | Gamer.nl

Na de piek van Catch a Ride zakt Tales from the Borderlands weer wat in met de vierde episode, Escape Plan Bravo. Waar de vorige aflevering vakkundig geregisseerd was en daardoor strak en afgewerkt aanvoelde, is de vaart eruit in Escape Plan Bravo. Los van enkele vermakelijke actiescènes weet deze aflevering de aandacht slecht vast te houden.

Absurd

Telltale probeert per aflevering consequent een nieuw decor tevoorschijn te toveren en ook dit keer is dit weer het geval. De helden worden door een nieuwe vijand gedwongen om een belangrijke technologie te stelen en moeten het hiervoor letterlijk hogerop zoeken. De nieuwe setting en mi ie brengen uiteraard allerlei complicaties met zich mee, wat leidt tot absurde en lugubere, maar tegelijkertijd geestige situaties. Wat betreft humor heeft deze aflevering in elk geval niets ingeleverd.

Toch mist deze aflevering het tempo dat episode drie zo sterk maakte. Een van de redenen daarvoor is dat Telltale dit keer een stuk minder royaal geweest is met actiescènes. Langzaam wen je aan het haast filmische verloop van de aflevering en zak je onderuit, als je opeens weer een knop in moet drukken. De actiescènes zijn duidelijk onzorgvuldig verweven met de niet-interactieve delen, wat klungelig aanvoelt.

Herinneringen

Hoewel de tijd tu en de episodes dit keer korter is dan ooit, is een gat van twee maanden te lang om alle belangrijke details te onthouden. Zeker als het spel je vanaf het begin voor de leeuwen gooit met keuzes die teruggrijpen op gebeurteni en uit de vorige afleveringen. De kans is groot dat je je tijdens keuzemomenten enkele details probeert te herinneren en de zandloper gestaag leegloopt.

Dat is beter te behappen omdat Telltale vooral de belangrijkste personages naar voren schuift om hun persoonlijke en innerlijke conflicten te belichten. De schrijvers tonen zich op dit gebied weer van hun beste kant: schrijnende dilemma’s waar geen hapklaar antwoord op te geven is. Ook blijkt maar weer eens wat een meedogenloze planeet Pandora is, waar iedereen z’n eigen hachje vooropstelt en zonder blikken of blozen kameraden een mes in de rug steekt. De kwaliteit van het verhaal weet het ondermaatse tempo enigszins goed te maken.

Een nieuwe engine zou de Telltale-games goed doen

Technische foutjes

Zoals in de eerder afleveringen al bleek, begint de engine van Telltales spellen steeds meer te kreunen van ouderdom. We hebben de houterige animaties en plastische gezichtsuitdrukkingen meermalen aangehaald, maar het blijft een cruciaal punt in een serie die helemaal draait om het overbrengen van emoties. Meer dan ooit beseffen we dat een nieuwe engine de Telltale-games goed zou doen.

Het lijkt bovendien alsof de afwerking met de aflevering slordiger wordt, of wellicht vallen de technische foutjes nu simpelweg meer op. Een personage dat net een zin start voor je ergens op klikt, wordt afgekapt en ook de haperingen zijn weer veelvuldig aanwezig. Het lijken kleine smetten, maar ze halen je telkens weer uit de ervaring.

Stilte voor de storm

Dat gezegd hebbende weet de een-na-laatste aflevering je net genoeg creatieve grappen en intere ante scenario’s te bieden om boeiend te blijven. Het is geen hoogvlieger in de serie, maar weet wel een cliffhanger neer te zetten waar je u tegen zegt. Hopelijk weet de volgende en laatste aflevering van Tales from the Borderlands het een en ander recht te zetten, want het zou zonde zijn als de serie niet met een klapper eindigt.

Tales from the Borderlands: Escape Plan Bravo is op pc gespeeld. Het spel is beschikbaar op pc, Mac, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Android en iOS.

Zer0 Sum, Atlas Mugged en Catch a Ride.