Tak: The Great Juju Challenge | Gamer.nl

De platformgamemarkt is nou niet direct het meest verzadigde segment van de game-industrie. Regelmatig komen er filmgames uit waarin hoofdpersonages uit de film in een platformspel gedropt worden, maar echt kwaliteitsproducten brengt dit doorgaans niet voort. Zo nu en dan komt er een goede platformer langs, maar spijtig genoeg verdwijnen de wat onbekende games al snel in een budgetbak. THQ houdt echter het hoofd boven water met Tak. Een kwalitatief goede actie/platform reeks wat voornamelijk gericht is op het jongere publiek. Wat is in zo’n geval belangrijker dan plezier, iets waar Tak: The Great Juju Challenge wel raad mee weet.

Tak: The Great Juju Challege draait, zoals de titel al doet vermoeden, om de Juju Challenge. De Juju Challenge is een wedstrijd waaraan volkeren over de gehele wereld mogen deelnemen. De Pupanunu stam nemen onze oude vrienden Tak en Lok mee. Tak moet het vooral van de hersenen hebben en Lok van de domme kracht. De twee zijn nou niet echt beste vrienden, maar zullen toch met elkaar moeten samenwerken om de overwinning te behalen.

Teamwerk is het kernwoord van geheel Tak 3. Je speelt namelijk altijd met Tak en Lok. Met een druk op de knop wi el je tu en de personages zodat je gebruik kunt maken van hun unieke mogelijkheden. Ook moet er regelmatig samengewerkt worden om hinderni en te overbruggen. Zo kan Lok bijvoorbeeld Tak omhoog werpen om zo weer nieuwe gebieden te bereiken.

De wedstrijd van de Juju Challenge is in verschillende stages verdeeld. Je hebt telkens drie werelden die gespeeld moeten worden, om vervolgens een eindtest te ondergaan. Hierna ga je weer verder naar de volgende drie werelden. De werelden kunnen in willekeurige volgorde gespeeld worden en zitten allemaal vol met puzzels, vijanden en een hoop springwerk. Ook heeft elke wereld een tijdslimiet zodat je een snelle score kan neerzetten. Voor de tijd waarin je de werelden doorloopt en alles wat je tu entijds verzameld, krijg je punten. Hoe meer punten je vergaard, des te groter de voorsprong bij de eindtest. Wees niet bang, alle werelden kun je zo weer opnieuw spelen om een betere score neer te zetten. In de eindtest hoef je trouwens niet te springen, maar kun je ook eens achter het stuur kruipen in een grappig minispelletje.

De game is duidelijk geschikt gemaakt voor kinderen. De humor, de graphics, de personages en de gameplay stralen dat allemaal uit. Deze kindvriendelijkheid betekent echter niet dat de wat oudere gamer er geen plezier aan kan beleven. Tak 3 biedt namelijk veel en leuke gameplay voor solo spelers, maar ook voor multiplayer. Het feit dat je het hele spel met twee gelijkwaardige personages speelt, maakt het natuurlijk uitermate geschikt voor een coöp optie. Je kunt zo het hele verhaal met z’n tweeën spelen en wanneer je maatje er mee stopt neemt de computer het gewoon weer over.

De afwi eling van het spel zit hem, naast de verschillende werelden, ook in de verschillende gameplayvormen. Je zal het grootste deel van het spel gewoon springend en vechtend te werk gaan, maar soms moet je ook plaats nemen achter een afweergeschut, of worden de twee personages van elkaar gescheiden en gaat het spel over op een topdownaanzicht. De twee hoofdpersonen zijn tevens sjamanen en daardoor krijgen ze door het spel heen nieuwe krachten die ze kunnen gebruiken om de Juju Challenge te overwinnen.

Wat vooral opvallend is bij Tak 3, is de kwaliteit van de audio en de graphics. Grafisch ziet het spel er erg aardig uit met verschillende werelden en leuke personages, maar vooral de stemmen van de personages zijn van hoge kwaliteit. Hollywood acteurs zijn ingeschakeld om de personages een stem te geven en op de achtergrond klinkt toepa elijke tamtammuziek.

Tak: The Great Juju Challenge stapt even uit de serie Tak games die een verhaal volgt. Het spel staat helemaal op zich en is een wedstrijd die gewonnen moet worden met twee kleine sjamanen. Tak is vooral erg leuk en uitermate geschikt voor kinderen. Toch weet ik zeker dat ook oudere gamers hier plezier aan kunnen beleven vanwege de leuke gameplay en de ontzettend vermakelijke coöp mode. Vooral fans van het genre kunnen hun hart weer ophalen met een platformer van formaat.