Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Syberia 3

Syberia 3

Onhandig, ongeslepen, maar charmant

Geschreven door Remco Beckers op

Conclusie

  • De langverwachte point-and-click puzzel- en avonturengame Syberia 3 offreert de bekende clichés uit het genre, maar op een vaak ongeïnspireerde en nonchalante wijze. Dat vertaalt zich naar een onhandige besturing, grote herhaling van quests en vaak platte dialogen, geuit in de toch al barslechte voice-acting. Desondanks hebben we hier te maken met een koddige setting, een aantal goede, klassieke personages en een gezellige avonturengame die aardig is voor één keer.
    Score: 60 Oké
    • Atmosfeer, personageontwerp, soundtrack, kinderlijk gevoel van avontuur, invloeden
    • Besturing, camerabewegingen, interactiviteit, herhaling van quests, backtracking, script, voice-acting, ruwe kantjes
Het derde deel in de Syberia-reeks van Microïds volgt trouw in de voetstappen van zijn twee voorgangers. Ook deze game kenmerkt zich door de ontwerpen van de Belgische striptekenaar Benoît Sokal en volgt daarom ook dezelfde grafische vormgeving en gameontwerpen als de eerste twee delen.

Goed voor nostalgisch sentiment, maar niet per se om in deze tijd nog mee te kunnen. Syberia 3 geeft daarom onvermijdelijk de indruk een verouderd spel te zijn. Dat heeft natuurlijk zijn charme, maar het is vooral jammer, omdat gekoppeld aan die eerste indruk automatisch dat gevoel van misgelopen potentie gaat. Maar daar laten we ons niet door afleiden.

De clichés van het avonturengenre

In de Syberia-reeks maak je een lange voettocht naar een gelijknamig, haast mythisch eiland, waarvan er de geruchten de ronde doen dat het de laatste plek op aarde is waar mammoeten nog in leven zijn. Ook in Syberia 3 neem je daarom de rol aan van de Amerikaanse Kate Walker (pun, no doubt, intended) en duik je dieper in de Siberische wildernis van dit alternatieve, dieselpunkige Sovjet-Rusland. Je gaat een verbond aan met de Youkol-stam (die lijkt op de Russische versie van het Volk van Laaf), die hun fantasievol vormgegeven, reusachtige sneeuwstruisvogels blindelings op de voet volgt en zo een noodzakelijke migratie ondergaat, maar daarin door de lokale overheden gedwarsboomd wordt.

Syberia 3

Al vanaf het eerste moment blijkt de ijzige wereld van Syberia 3 bevolkt te zijn door een rijke cast aan gul vormgegeven personages met van die prachtige tronies zoals we die ook kennen uit de Kuifje-stripboeken. De vergelijking met Kuifje gaat verder op, meer dan met Indiana Jones of Tomb Raider, omdat de game je net datzelfde gevoel geeft van kinderlijke spanning, van hoe je een game als kind speelde: je lette niet al teveel op de ruwe afwerking of het slechte ontwerp van een game, maar je speelde gewoon, je wilde het goed doen. Met zijn vastomlijnde, overduidelijke goede- en slechteriken en de benarde-maar-niet-zo-benarde situaties waarin het hoofdpersonage altijd het hoofd koel weet te houden, roept Syberia 3 die nostalgie ijzersterk op.

Verstilling en ontregeling

De immersie is echter ver te zoeken. Waar de personages er verrukkelijk uitzien – en het hoofdpersonage is nog wel het minst interessant –, klinken ze als een groep stagiairs die op de dag dat ze te horen kregen dat zij de voice-acting moesten doen het script pas onder ogen kregen. En alsof dat nog niet eng genoeg is, is de lipsynchronisatie ook erg ontregeld (en lijken de personages sowieso meer naar lucht te happen dan te spreken). Een optie zou zijn, omdat de game zich toch in Siberië afspeelt, om de game volledig in het Russisch te spelen. Maar je hoeft geen Russisch te spreken om te horen dat ook hier de voice-acting niet optimaal is.

Waar dat er bij andere games, met voldoende actie, misschien niet zoveel toe doet, leidt dat bij Syberia 3, waar toch al zoveel verstilling tijdens de gameplay en nadruk op de dialoog in zit, erg af. En

die ontregeling geldt ook voor de soundtrack. De soundtrack an sich is erg fraai en lijkt, met zijn jeremiërende zang en vloeiende, triomfale melodielijnen, op een aangename mix van The Witcher 3 en de Efteling. Maar waar de muziek goed tot zijn recht had kunnen komen, is ‘ie er niet en waar je er wel even genoeg van hebt gehad, wordt hetzelfde deuntje keer op keer herhaalt.

De game verleent zijn goede atmosfeer echter aan het wereldontwerp: er wordt een mooie, smerige, alternatieve versie van Sovjet-Rusland neergezet met de juiste, soms wat incoherente hoeveelheid fantasie- en dieselpunkelementen. De game doet vaak denken aan het werk van Terry Gilliam en Jean-Pierre Jeunet, aan films als Brazil, Delicatessen, La Cité des Enfants Perdus en 12 Monkeys. De speellocaties zelf zijn echter tamelijk levenloos: NPCs doen niet veel anders dan stilstaan en stilzwijgen of maken vreemde, houterige bewegingen en van echte mensenmassa’s kan er ook niet gesproken worden.

Kate, waarheen gaat ge?

Waar de voice-acting, lipsynchronisatie, marionettenbewegingen van de personages en de onregelmatige soundtrack slechts cosmetische nukken van de game zijn, kampt Syberia 3 met een besturingsprobleem – of liever, een zichtbaarheidsprobleem. Kate beweegt zich door het speelveld heen, zonder dat de camera haar volgt. Die moet daarom geregeld verspringen, zodat je een spellocatie vanuit een heel andere hoek krijgt te zien. Je zou denken dat je Kate gewoon vooruit kunt blijven laten gaan met dezelfde besturing, maar nee: je merkt opeens dat ‘vooruit’ in deze nieuwe cameraopstelling ‘achteruit’ is geworden (en andersom). Voor je Kate een stukje hebt laten verderlopen, ben je al een paar keer tussen de ene en de andere cameraopstelling geflikkerd en een vloeibare beweging zal Kate daarom niet maken. Door de cameraopstelling is het vaak ook moeilijk te zien waar Kate precies loopt en ze zal daarom vaak tegen allerhande zaken aanlopen en niet verder kunnen (maar ze probeert het tenminste wel).

En dan wat je eigenlijk te doen staat: je gaat natuurlijk, avonturier die je bent, veel op onderzoek en dat vereist puzzelen. Leuk, want de puzzels zijn niet onaardig ontworpen. Maar in wezen ben je de gehele game met niets anders bezig dan backtracken, want vaak is de oplossing voor puzzel X op locatie Y op te lossen door element Z te vinden op een eerdere locatie (en omdat je niet wist dat je later op een bepaalde puzzel zou stuiten, had je ook niet kunnen weten dat die vreemde, in het oog vallende dingen die je toen tegenkwam nu wel eens van pas hadden kunnen komen). Dat maakt de game erg repetitief, maar dat zij zo.

Uiteindelijk zal Syberia 3 vooral een kinderlijk enthousiasme voortbrengen zoals ook de Efteling en Kuifje dat doen – het spel tipt niet aan de volwassenheid van een The Witcher 3 en een Indiana Jones. En daarom is het aardig, zolang het duurt. De game heeft geen echte memorabele momenten. Sterker nog, de afwerking en het spelontwerp zijn vaak zo onhandig, dat Syberia 3, ondanks de reputatie van zijn voorgangers, geen hoge indruk maakt. Tamelijk voorspelbaar als de game is, kun je jezelf al gauw afscheid zien nemen van je vertederende, maar vergeetbare cast aan vrienden en na een dappere poging tot een climax je weg vervolgen naar een volgende game.

Syberia 3 is te spelen op pc, Mac, PlayStation 4 en Xbox One en zal nog verschijnen voor Nintendo Switch, Android en iOS. De game is op Steam verkrijgbaar voor €39,99.

Dit artikel delen:

Lees meer

Pro Edition met season pass van Call of Duty: WWII duikt op bij retailers Release Kingdom Hearts 3 en FF7 Remake waarschijnlijk niet dit jaar
11

Reacties op: Syberia 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bigds9fan

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    Leuk voor de budgetbak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    De lipsync hebben ze niet aangepast bij de vertaling .
    Franse audio met engelse ondertiteling werkt beter.
    Triest einde van een trilogie, deel 1 en 2 waren best goed.

    Oh en trouwens.. nude patch (work in progress):
    http://nsa38.casimages.com/img/2017/04/20/170420091222437595.jpg

    Nice?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    Kak! Was een van die games waar ik echt naar uitkeek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    Ik heb alleen deel 1 uitgespeeld, maar vond die game al een beetje een dooie boel met weinig humor. Als ik de kritiek uit deze review lees, zijn alle delen wat dat betreft consistent. Eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom mensen zo weglopen met deze reeks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    Jammer dat ze deel 1 en 2 niet hebben aangepast dat die fatsoenlijk draaien op nieuwe PC's, heb zowel de originele dvd als de steam en gog versie, maar geen werkt op mn huidige pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BumbleBee

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    @superdre Heb je de tips & tricks van de devs al geprobeerd?

    If you experience an issue to launch Syberia with Windows 10, you can follow this procedure:

    1. Go into your Syberia 1 or 2 folder located in the Steam folder, on your PC.
    2. Right-click « Game.exe » and select « Properties »
    3. Go to the « Compatibility tab »
    4. Select « Run this program in compatibility mode for: »
    - select Windows XP (Service Pack 3) or Windows 95/ Windows ME
    5. Select « Reduced color mode » : 8-bit (256) color
    6. Select « Run this program as an administrator »
    7. In some cases : try the two others check box (in particular, the 640X480 mode)
    8. Click « APPLY », then « OK »

    Werkte bij mij :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    @bumblebee bedankt voor de tip!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    behoorlijk jammer van de 6…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • smanbe

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    Wat een ongelooflijke sof. Vergeleken bij deel 1 en 2 is dit spel gewoon niet te spelen. Wat een tegenvaller. Niet kopen is mijn advies. Waarom is dezelfde besturing als de eerste twee delen niet aangehouden. Het is wachten niet waard geweest. Ligt binnenkort in de weggooibak. Absolute afrader.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • powerball

    • 7 maanden, 3 weken geleden
    deel 1 was echt geweldig…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Redpoint

    • 7 maanden, 2 weken geleden
    Nummer 3 is nogal teleurstellend. De verhaallijn is erg mager en de puzzels kunnen niet tippen aan de puzzels van delen 1 en 2. De achtergronden zijn een pak minder dan in zijn voorgangers en het spel heeft een hele hoop problemen met bugs. De laatste maal dat ik een spel koop op datum van uitgave. Jammer, ik had meer verwacht van deel 3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.