Super Street Fighter IV: 3D Edition | Gamer.nl

Street Fighter heeft een traditie hoog te houden. Het blijft in deze serie nooit bij slechts een nieuwe titel. Nee, er moeten nieuwe versies komen van hoofddelen. Het liefst met superlatieven, zo lang mogelijk en als het even kan een paar woorden vóór en na het traditionele Street Fighter. We zullen jullie de meest overdreven uitvoeringen hiervan besparen, maar de 3DS-variant van Street Fighter IV staat hoog op het lijstje ‘uitgerekte titels’. Grappig, vooral als je bedenkt dat deze game eigenlijk in een zin te beschrijven is: precies even goed als Super Street Fighter IV, ondanks niet eens zo slecht bedachte extra’s.

Perfecte vechtgame

Voor diegene aan wie de hele Street Fighter IV-saga voorbij is gegaan: we hebben het hier over de beste vechtgame van het moment. Deel vier blies nieuw leven in een veilig genre dat voorzichtig achter de geraniums leek beland. Tientallen personages met een perfecte balans, een heerlijk aparte stijl, mooie achtergronden en gebaseerd op de gouden formule ‘easy to play, hard to master’. Super Street Fighter IV vulde het totaal aantal personages aan tot 35 stuks, zonder op de balans in te leveren. Het voegde wat nieuwe omgevingen toe en gaf iedere personage een tweede Ultra-combo – de hardste en meest spectaculaire aanval in je a ortiment. De perfecte vechtgame was geboren, die nu dus verschijnt voor de Nintendo 3DS.

Het belangrijkste om te vertellen is dat deze variant nergens de mindere is van de consolegame die vorig jaar verscheen. Alle personages en omgevingen zijn aanwezig, je kunt online (afhankelijk van de internetverbinding) zonder lag spelen tegen vrienden of onbekenden, alle aanvallen zijn intact gebleven, de besturing werkt perfect dankzij de draaiknop van de 3DS, terwijl op het touchscreen vier aanvalsvlakken het ontbreken van vier schouderknoppen (de 3DS heeft er slechts twee) slim wordt opgevangen. Ook niet onbelangrijk is dat er weinig verloren is gegaan van de uitstekende grafische stijl.

Aanpa ingen

Natuurlijk zijn aanpa ingen doorgevoerd. De leukste toevoeging is de nieuwe 3D-camera. Let wel, we hebben hier niet over de 3D-functionaliteit van de Nintendo 3DS. Die is leuk, maar voegt logischerwijs niets toe – uiteindelijk blijft het een tweedimensionaal vechtspel. Nee, een nieuw camerastandpunt is de meest baanbrekende toevoeging. Dit keer kun je ook matches spelen terwijl de camera schuin achter de schouder van jouw speler hangt. Ga je hier voortaan altijd in spelen? Waarschijnlijk niet, want met het traditionele aanzicht heb je een overzicht.

Voor de rest zijn er nog wat kleinigheidjes. Je kunt special moves toekennen aan het touchscreen in de Light-variant van de besturing, in de Pro-stand kunnen daar alleen normale aanvallen staan (dus geen combinaties). Online kun jij je tegenstanders op besturing (of kunde) filteren, zodat je die verschrikkelijk irritante vuurbalspammers die continu als een zombie op hun touchscreen rammen ontloopt. Als laatste is er nog de StreetPa -functie. Door veel te spelen verzamel je figuurtjes van je favoriete personages. Stel daar een team van samen, kom ergens in contact met een andere Nintendo 3DS met de StreetPa -functie aan en je handheld vecht automatisch een gevecht voor je uit.

Zoals je mi chien gemerkt hebt spat het enthousiasme er niet bepaald vanaf bij de toevoegingen die deze versie heeft gekregen. Dat komt voornamelijk omdat het niet echt ‘toevoegingen’ zijn, ze voegen zogezegd niets toe aan het totaalpakket dat we al kenden op de consoles. Ze maken Super Street Fighter IV: 3D Edition geen betere game. Aan de andere kant, het feit dat deze versie ook geen slechtere variant is, is een groot compliment voor zowel Capcom als de Nintendo 3DS.