Super Stardust HD (PSN) | Gamer.nl

Old-skool spelletjesmet een hoop mankementen worden maar al te vaak de hemel in geprezen doorvastgeroeste fans die niet meegegaan zijn met de technologische vooruitgang. Jahoor, natuurlijk is die ene point-and-click adventure alleen bedoeld voor de échtefans, voor de mensen die weten wat échte games zijn. En natuurlijk, dieold-skool shooter met dat ruimtescheepje kun je beter kopen dan volwaardigegames die nieuw in de winkel liggen.Super Stardust HD is een hardcore shooter uit de oude stijlin een nieuw jasje gestoken, die te downloaden is via de PlayStation Store opde PlayStation 3. Je bestuurt een ruimtescheepje met je linkerpookje en vuurtje wapen af met je rechterpookje. Het speelveld is een ronde planeet, waarbijje scheepje steeds in het midden van het scherm is als je om de planeet heenvliegt. Met L1 en R1 wi el je van wapen. Elk van de drie wapens heeft zijnspecialiteit: de rock blaster is hetmeest geschikt voor meteorieten van steen, het ijswapen is vooral bedoeld omijsmeteorieten te vernietigen en de goldmelter is een soort vlammenwerper om meteorieten van goud kapot te maken.Vervolgens kun je nog boosten met L2 (hierbij schiet je door alles heen en deboost moet even opladen om opnieuw te gebruiken) en kun je bommen leggen met R2(deze kun je oppakken, met name van kapotgemaakte luchtschepen).Super Stardust HD draait dus hoofdzakelijk om hetvernietigen van meteorieten. Deze zullen meestal zeer groot zijn, waarmee je zestukje bij beetje uit elkaar knalt als je er lang genoeg op vuurt. De lo ebrokstukken vormen dan nieuwe, vernietigbare stenen. De kern van zulke grotemeteorieten bestaat uit speciaal steen en als je dat kapot schiet komen erpower-ups tevoorschijn. Deze bestaan uit extra punten en, intere anter,upgrades voor je wapen. Het leuke is dat de power-up nadat hij los is gekomenuit de kern van de meteoriet na een tijdje verandert in een upgrade voor eenander wapen, waarbij jij als speler deze power-up natuurlijk pas pakt als hijgeschikt is voor je beste wapen in het betreffende level.Je wapens zullen daardoor behoorlijk wat extra vuurkrachtkrijgen. Zo zullen je twee schietwapens sneller vuren en meerloops kogelsafschieten. De goudsmelter wordt een steeds langer en sterker wapen welke jeuiteindelijk als een soort la o om je heen kunt bewegen om zo alles eniedereen kapot te maken. De wapens zijn op deze manier tamelijk lollig en zewerken allemaal perfect. Ook de boost en de bom doen precies wat je wilt en debesturing voelt extreem responsief aan. Als je doodgaat, ligt het dan ook nooitaan het spel maar aan jou, omdat het spel in elk opzicht precies goed in elkaarzit.De gameplay is op zich redelijk simplistisch, maar toch veelgevarieerder en diepgaander dan pakweg Geometry Wars, dat alleen maar om snelreageren gaat. Zo zul je zeer grote meteorieten telkens maar kleiner schieten,waarbij je goed op moet letten dat het puin niet achterblijft: je wilt er laterniet tegenaan botsen. De gameplay met de meteorieten gaat dus echt wel verderdan puur en alleen alles dat je ziet slopen. Je wilt sowieso de power-upspakken omdat je ze later in een potje nodig hebt. Ook wil je het jezelf niet temoeilijk maken en kun je dus maar beter zoveel mogelijk puin ruimen als je diemogelijkheid hebt.Meestal kun je niet even op je gemakje doen waar je zin inhebt, want al snel zit de hele planeet vol met kleine en grote meteorieten envijanden. Het is dan ook zaak om als een idioot alles te ontwijken en tevernietigen. Soms zie je overal inkomende vijanden en meteorieten (vlak voordatze inkomen zie je het op je scherm zodat je niet wordt vernietigd zonder dat jedat ziet aankomen) en zul je jezelf met de grootst mogelijke precisie om dezedodelijke obstakels heen moeten manoeuvreren.Want dodelijk, dat is alles wat zich in Super Stardust HDbevindt. Je hebt slechts drie levens en na impact met een enkele kleine of eengrote meteoriet, of vijanden die je aanvallen, ben je al snel een leven kwijt.In dit opzicht is de game dan ook puur hardcore en niet bedoeld voor mensen diegewoon een beetje hersenloos rond willen knallen. Elke seconde moet je tijdenshet gamen vlijmscherp zijn want één onoplettendheid kan fataal zijn. Enerzijdsis het enorm frustrerend, anderzijds geeft het gigantisch veel voldoening alshet wél lukt. Want nogmaals, de game zelf maakt geen fouten dus als je sterftis het je eigen schuld.De game heeft een aantal verschillende spelmodi. Zo is erArcade, waarbij je met een oplopende moeilijkheidsgraad maar door en doorspeelt totdat je sterft. De scores hiervan worden geüpload naar onlineleaderboards, waardoor je meteen kunt zien op de hoeveelste plaats je van dewereldranglijst staat. De tweede speelmodus is Planet, waarbij je één voor éénde vijf verschillende planeten moet zien te ontgrendelen. Elke planeet heeftvijf in moeilijkheidsgraad oplopende stages,waarbij de laatste stage een eindbaasis. De uitdaging zit hem natuurlijk in het uitspelen van alle vijf de planeten,die je pas nadat je ze in Planet hebt uitgespeeld kunt spelen in Arcade. En datdit een uitdaging is, staat vast. Je moet een planeet namelijk in één keeruitspelen door alle vijf de stagesheen en anders moet je weer opnieuw beginnen. Sterf je bij de eindbaas, dan magje vanaf het begin van de planeet dus een nieuwe poging wagen. Eén planeet kostongeveer een kwartier om uit te spelen, maar dat lukt je pas na vele pogingen.Wanneer je deze loodzware taak volbracht hebt kun je altijd nog proberen zohoog mogelijke online scores te halen, of in coöperatieve modus te gaan spelen.Super Stardust HD is namelijk ook met zijn tweeën te spelen op één PlayStation3, waarbij je simpelweg beide ruimtescheepjes tegelijk in beeld ziet engezamenlijk de uitdaging aangaat. De toevoeging 'HD' staat niet voor niets in de naam. De gameis namelijk, voor de bezitters van een geavanceerde HD-tv onder ons, te spelenop 1080p. Het grafische departement is dan ook tot in de puntjes verzorgd en degame ziet er gewoonweg schitterend uit. De manier waarop kleinere brokstukkenzich losmaken van grote meteorieten, de ontploffingen, de half kapottemeteorieten die door de ruimte zweven: alles ziet er geweldig uit. De sufheidqua visuele presentatie waarmee old-skool spelletjes wel eens gepaard gaan,is dan ook absoluut niet van toepa ing op Super Stardust HD. De game is grafischgezien een pareltje.Eigenlijk is er daarom bijna niets aan te merken op SuperStardust HD. De old-skool gameplay is in alle opzichten bijna volmaakt omgezetin een hypermodern jasje en het geheel speelt dan ook heerlijk. De game isenorm uitdagend en biedt qua gameplay enkele subtiele toevoegingen die hetgeheel tot een waar feest maken. Wanneer je wel van een flinke uitdaging houdtdan is € 7,99 een koopje voor deze perfect uitgevoerde ruimteshooter.