Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is de verkeerde port

Het beperkte succes van de Dreamcast voelde misschien als het begin van het einde van de Japanse spellengigant Sega, maar het bedrijf bleek in de daaropvolgende jaren nog genoeg creativiteit in zich te hebben. Op Nintendo’s GameCube was de eerste echte nieuwe hit van het bedrijf het mierzoete en uitdagende Super Monkey Ball. Na twee geniale games en een middelmatige spin-off werd de sprong naar de volgende generatie gemaakt.

Super Monkey Ball: Banana Blitz was in 2006 door een aantal overbodige toevoegingen al een rare stap terug. Toch hanteerde het spel nog steeds hetzelfde, tijdloze principe: rol de aap in de bal naar het einde van het level. Dat begint makkelijk, maar wordt met iedere nieuwe wereld wat lastiger. De speler heeft namelijk geen directe controle over de aap, maar wel over de spelwereld. Die dient gekanteld te worden om de bal met een primaat erin door een poortje aan het einde te laten rollen.

Super Monkey Ball Banana Blitz HD

Onnodig anders

Banana Blitz had prima alleen op dat concept verder kunnen bouwen, maar in plaats daarvan zijn er eindbazen aan het einde van iedere reeks levels toegevoegd. Het was ook de eerste game in de serie waarin het mogelijk is om de aap te laten springen. Voorheen moest je het beestje altijd met wat snelheid lanceren. De meest controversiële toevoeging was zonder twijfel de bewegingsgevoelige besturing. Alleen met behulp van de Wii-controller kon het spel gespeeld worden.

De nieuwe HD-versie van Banana Blitz lost dat laatste probleem gelukkig helemaal op. De oude besturing is er vakkundig uit gesloopt en vervangen door dezelfde controls als die van de eerste twee Monkey Ball-games. Dat lost veel van de frustraties die bij de originele Banana Blitz kwamen kijken op. Het spel wordt met name in de latere werelden namelijk extreem lastig en dan is een onnauwkeurige besturingsmethode het laatste waar je op zit te wachten. Wanneer nu de aap in de bal voor de zoveelste keer de afgrond in dendert, is het echt je eigen schuld en niet van de gammele besturing.

Helaas zijn de andere tekortkomingen van Banana Blitz niet op dezelfde manier onder handen genomen. Daardoor zijn de irritante eindbazen bewaard gebleven. Deze wezens zijn in principe net zo genadeloos als de standaard levels, maar omdat ze eerst allerlei trage animaties uitvoeren voordat ze eindelijk eens een keer aangevallen kunnen worden, zijn ze al snel frustrerend. Ondertussen is het aantal levels ook niet verder uitgebreid. Dat is jammer, want deze Monkey Ball heeft zelfs met de bonuswerelden meegerekend altijd al minder parcours dan de eerste twee games gehad.

Super Monkey Ball Banana Blitz HD

Matige minigames

De bewegingsgevoelige besturing is ondertussen niet het enige slachtoffer van deze overzetting naar HD. Banana Blitz had op de Wii vijftig minigames, maar in deze versie zijn het er nog maar tien. Dat is geen ramp, want het merendeel van deze kleine spelletjes leunde volledig op de unieke functies van de Wii-controller en was daarnaast ook nog eens behoorlijk slecht.

De tien die de overstap wel hebben overleefd zijn echter ook niet geweldig en verbleken net zoals de rest van de game bij het aanbod uit de eerste twee delen van Super Monkey Ball. Alleen Monkey Target – een minigame die nog het beste te omschrijven is als Jeu de Boules met een balaap - blijft een absolute klassieker. De rest van de spelletje, van snowboarden tot schieten met een katapult, zijn zo ontzettend suf en simpel dat ze eigenlijk niet eens het opstarten waard zijn.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD

In de schaduw van de aap in de bal

De echte lol zit hem in de hoofdmodus en hoewel er genoeg over Banana Blitz valt te klagen, blijft de gameplay ook in dit mindere deel erg leuk. De bal langs allerlei onmogelijke obstakels navigeren is tijdens de eerste ronde door de werelden moeilijk genoeg, maar het spel begint pas echt wanneer er gestreden wordt voor recordtijden. Dat principe komt alleen nog maar beter tot zijn recht door de online leaderboards.

Wie een beetje durft, knikkert de bal buiten de gebaande paden en lanceert de aap de diepte in om ergens honderden meters lager weer verder op de baan te rollen. Het is nog steeds leuk, maar tegelijkertijd zijn er games binnen dezelfde franchise die het met slimmer ontworpen levels nog beter deden. Banana Blitz kan maar niet ontsnappen uit de schaduw van zijn voorgangers.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is daarom een van de vreemdste ports in jaren. Er zijn op de scherpe graphics en traditionele besturing na nauwelijks verbeteringen te noemen. Dat is extra pijnlijk omdat er zo’n duidelijke betere kandidaat voor een port binnen dezelfde serie is. Super Monkey Ball 2 is in vrijwel ieder opzicht beter. Een pijnlijk feit waar deze overzetting - die technisch gezien prima is - niets aan kan veranderen.

Watch on YouTube

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Het spel verschijnt binnenkort ook voor pc.

Oké

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is niet de gewenste port, maar in een wereld die een chronisch tekort aan apen in ballen heeft is er momenteel geen betere optie. De minigames zijn bijzonder suf en de eindbazen vooral een irritante onderbreking. Toch bevat Banana Blitz net genoeg klassieke gameplay om te vermaken. Op die manier wordt er vooral nostalgie voor de betere delen uit de serie aangewakkerd.

Ziet er goed uit in HD

vernieuwde besturing

Verkeerde port