Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Super Mario Maker

Oneindig veel Mario

Geschreven door Guan van Zoggel op

Conclusie

  • <p>Super Mario Maker is een waanzinnig leuke en toegankelijke manier om zelf aan de slag te gaan met dertig jaar Mario. De interface is intu&iuml;tief en in een handomdraai schakel je tussen bouwen en spelen, ondergrondse levels en kastelen. Laat je levels in de onlineomgeving beoordelen door anderen en doe hetzelfde met andermans levels, zodat je met nieuwe inspiratie verder kunt bouwen.&nbsp;</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Intuïtieve level editor, fantastische gebruikerservaring, gemakkelijk delen en spelen via onlineomgeving
    • Het duurt te lang voordat alle objecten en thema’s beschikbaar zijn, aantal componenten ontbreken
Simpel en speels zijn twee sleutelwoorden die ten grondslag liggen aan Super Mario Maker. Op ludieke wijze maakt de game je wegwijs in de uiterst gebruiksvriendelijke interface. Na de tutorial tovert de game een leeg canvas tevoorschijn, wat zelfs voor de meest doorgewinterde Mario-speler overweldigend zal zijn. Dan echoot Nintendo’s slogan van eind jaren ‘80 door je hoofd: “Now You’re Playing With Power”.

Gelukkig heeft Nintendo ter inspiratie ruim honderd levels voorbereid in Super Mario Maker. De zogenaamde ‘10 Mario Challenge’, waarin je acht levels probeert te behalen met tien Mario-levens, zitten boordevol ideeën die jij zelf weer kunt gebruiken in je eigen ontwerpen. Sommige daarvan zijn levels uit eerdere Mario’s met een twist, anderen combineren bekende elementen op een wijze waar je misschien zelf nog niet aan gedacht had. Een uit een Goomba groeiende, vuurspuwende Piranha Plant is namelijk een prima idee om zelf een level omheen te bouwen. 

None

Drag, schud en drop

Weinig gebruikersinterfaces zijn zo intuïtief als die van Super Mario Maker. Bovenin het scherm staan objecten die je oppakt en sleept naar het gerasterde canvas eronder. Een stemmetje zingt op de maat van de muziek de naam van het object dat je neerzet. Sommige objecten kun je ‘schudden’ om te wisselen tussen bijvoorbeeld groene Koopa’s en rode Koopa’s, die elk op hun eigen manier bewegen.

Sleep vleugels naar deze Koopa’s en de groene Koopa zal zijn pad stuiterend vervolgen, terwijl de rode langzaam op zijn plek heen en weer vliegt. Je kunt je creatie in een handomdraai uitproberen door te drukken op de ‘Play’-knop links onderin het scherm, waardoor experimenteren al heel snel aantrekkelijk wordt. Wat zou er gebeuren als je die uit een Goomba groeiende, vuurspuwende Piranha Plant ook nog eens vleugels geeft?

None

Het uitrollen van features

Ook geeft de editor de mogelijkheid om Mario’s ‘spoor’ aan te zetten. Telkens als je een fragment van het level uitprobeert, onthoudt de game Mario’s meest recente posities. Hierdoor is het gemakkelijk om te controleren hoe hoog de loodgieter kan springen en of er een hulpmiddel aan te pas moet komen om hem dat ene platform te laten bereiken. Dit is een van de vele features die de game mondjesmaat uitrolt. Nintendo heeft ervoor gekozen om dagelijks nieuwe componenten toe te voegen aan het objectenpalet. Ondanks de goede bedoelingen werkt dit in de praktijk vooral frustrerend, omdat je niet weet wanneer welk object wordt toegevoegd. Het kost ongeveer anderhalve week voordat je alle objecten hebt vrijgespeeld en echt je wildste dromen kunt gaan realiseren.

Naast objecten worden ook de thema’s stapsgewijs uitgebreid. Aanvankelijk heb je de keuze om te bouwen in de stijl van Super Mario Bros. en New Super Mario Bros. U, bovengronds of ondergronds. Het schakelen tussen deze stijlen gaat moeiteloos en biedt daarmee extra ruimte om te experimenteren in welke omgeving je level het beste uit de verf komt. Opnieuw jammerlijk is dat de stijlen van Super Mario Bros. 3 en Super Mario World pas zoveel later worden toegevoegd, evenals bijbehorende luchtschip- en spookhuislevels. Gelukkig is er meer dan genoeg te beleven in de onlineomgeving van Super Mario Maker om de tijd te doden tot je met alle objecten en thema’s aan de slag kunt.

None

Cruisen door Course World

Zelfgemaakte levels zijn gemakkelijk te uploaden naar Super Mario Makers onlineomgeving, genaamd ‘Course World’. Je hoeft alleen maar te kunnen demonstreren dat het level haalbaar is door hem zelf uit te spelen, waarna je een code krijgt waarmee anderen je level online kunnen vinden. Gelukkig gaat niet alles via codes; in Course World kun je zoeken naar nieuwe levels in een aantal lijsten, gesorteerd op beoordelingen of uploaddatum. Je kunt uitgespeelde levels belonen met een ster, die de voor de maker aanvankelijke limiet van tien uploadbare creaties verhoogt. Zo worden makers van beter beoordeelde levels beloond met meer ruimte in Course World.

Zelfs voor de officiële release van Super Mario Maker is er al een wildgroei van levels. De lijst met best beoordeelde levels wordt, niet geheel verrassend, gedomineerd door spectaculaire Rube Goldberg Machine-achtige levels, die Mario op volautomatische wijze door een krankzinnig parcours loodsen terwijl er in de achtergrond met geluidseffecten “Never Gonna Give You Up” klinkt. De beste manier om levels te ontdekken is de ‘100 Mario Challenge’, waarbij je, gewapend met 100 Mario-levens, een aantal willekeurige levels uit het online aanbod achter elkaar speelt. De minder geslaagde levels kun je op Tinder-achtige wijze opzij swipen met je stylus. Aan het einde van de rit word je beloond met een kostuum van een ander Nintendo-personage, dat je kunt gebruiken in het Super Mario Bros.-thema. Deze zijn ook vrij te spelen via amiibo’s, maar andermans Mario-levels spelen en beoordelen is natuurlijk het leukere alternatief.

None

Oneindig Mario-en

Ondanks het omvangrijke aanbod van objecten en thema’s in Super Mario Maker zijn er toch een aantal tekortkomingen. Er zijn bijvoorbeeld geen hellingen om Mario vanaf te laten glijden en checkpoints zijn spoorloos, zelfs in de ellenlange levels. Ook is de aflopende klok per level verplicht en is er weinig ruimte om in de hoogte te bouwen, wat de creatieve vrijheid om af te wijken van standaard platformlevels behoorlijk indamt. Door recente titels als Splatoon hebben we gezien dat Nintendo gerust grote hoeveelheden content uitrolt in maanden na de release, dus hopelijk zijn er soortgelijke plannen voor bovenstaande punten en een Super Mario Bros. 2-thema.

Super Mario Maker bestaat bij de gratie van een online community. In een ideale wereld scheiden spelers het kaf van het koren en ontstaat er een alsmaar groeiend portfolio van de allerbeste Mario-levels, gemaakt door fans, voor fans, zodat de gemeenschap samen de beste Mario-game ooit maakt. Zover zijn we echter nog lang niet. De huidige lijst met favorieten verklapt dat er vooral interesse is in het uitbuiten van mechanismen, waardoor de levels die ook leuk zijn om daadwerkelijk te spelen nog gevonden of zelfs gemaakt moeten worden. Hoe dan ook, Super Mario Maker geeft je genoeg mogelijkheden om gave, interessante en vernieuwende Mario-levels te maken en is in die zin meer dan geslaagd.

Super Mario Maker is vanaf vrijdag 11 september verkrijgbaar voor Wii U.

Dit artikel delen:

Lees meer

Konami waarschuwt voor game-breaking bug in MGS5 Armikrog wederom uitgesteld
11

Reacties op: Super Mario Maker

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Exalian

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Ik snap echt niet waarom er punten af moeten, omdat je niet meteen alles beschikbaar hebt.
    Je gaat toch ook niet een game minder punten geven omdat je op het begin van de game niet meteen alle wapens en levels kan kiezen?? Laten we alle RPG's ook maar meteen slechte cijfers geven, want je karakter begint altijd met niets, en moet je wel tientallen uren gamen om wat verder te kunnen.
    Nintendo heeft dit met een reden gemaakt, zodat je gaat nadenken over wat je maakt. Dat je leert met minder ook wat te kunnen maken.
    Geduld is een schone zaak, maar bij deze reviewer ver te zoeken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Jejoa

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Helemaal met je eens… Toen ik dat las bij het minpunten en hier dus een lager punt Door wordt gegeven kon mijn brein dat niet bevatten.

    Ik ben blij dat je eindelijk weer eens iets vrij mag spelen door het te spelen ipv aan te schaffen via dlc. Dat is juist de kick om van niets naar steeds meer te komen door het spel te spelen. Kom maar op met deze game, zit met smacht erop te wachten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MoLo

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Goed dat dit gezegd wordt! Ik voel dat hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    De tekst staat op zichzelf en hoeft niet verdedigd te worden, maar wat nuance, lees deze alinea nogmaals:

    "Naast objecten worden ook de thema’s stapsgewijs uitgebreid. Aanvankelijk heb je de keuze om te bouwen in de stijl van Super Mario Bros. en New Super Mario Bros. U, bovengronds of ondergronds. Het schakelen tussen deze stijlen gaat moeiteloos en biedt daarmee extra ruimte om te experimenteren in welke omgeving je level het beste uit de verf komt. Opnieuw jammerlijk is dat de stijlen van Super Mario Bros. 3 en Super Mario World pas zoveel later worden toegevoegd, evenals bijbehorende luchtschip- en spookhuislevels. Gelukkig is er meer dan genoeg te beleven in de onlineomgeving van Super Mario Maker om de tijd te doden tot je met alle objecten en thema’s aan de slag kunt."

    Let op die laatste zin. Dat het in de minpunten staat is omdat we het aan willen kaarten en het hoeft niet per se van invloed te zijn op het cijfer. Nergens staat dat dit minpuntje het cijfer naar beneden haalt.

    Dat wilde ik even duidelijk maken. Voor de rest natuurlijk prima als mensen het niet eens zijn met het feit dat het jammer is dat alles niet meteen beschikbaar is :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    LeFox

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Ja joh… Laten we de lat lekker lager en lager en lager en lager leggen voor developers. Laten we lekker games uitbrengen die niet af zijn. Geen schuine hellingen in Mario mag voor jou dan niks zijn, maar voor mij is het een punt waarop ik deze game nu nog niet zou kopen.

    Oh, en je vergelijkt appels met peren…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Spicious

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Misschien nog leuk om te vermelden dat je dat proces kan omzeilen door eerst even die 5 minuten te spelen, om vervolgens de datum op je Wii U een dag verder te zetten. Dan weer spel opstarten en dan heb je de spullen van de volgende dag ook gelijk. Kan je doen tot je alles hebt. Het is alleen wel een beetje "tedious" werk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Mooie review en vind het toch nog wel verassend. Komt er ook nog een review van Mad Max? Niet dat ik hem nodig heb want heb hem al maar ben wel nieuwsgierig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Die komt zeker, helaas is er met het versturen van het recensie exemplaar van uitgever naar Gamer.nl-headquarters iets misgegaan dus een postbode heeft op dit moment plezier met de game. Recensie laat daarom op zich wachten, waarvoor excuses.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Ok, geen haast. Mooi dat hij nog komt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Exalian

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Het minpunt over het lange wachten kan je weg halen. Ik heb de game nu zelf gespeeld en bij het opstarten wordt de game meteen gepatched. Het duurt nu steeds iets van 15min voordat je de volgende set unlocked. Dus het is niet meer dagen wachten, maar gewoon tijdens het spelen unlock je de sets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Serieus? Goede actie van Nintendo!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.