Super Mario Galaxy smaakte naar meer en tegen de gewoonte in komt Nintendo al vrij snel met een rechtstreeks vervolg. Af en toe waren er twijfels: zou het vervolg net zoveel puur spelplezier bieden en dezelfde creativiteit uitstralen als het origineel? Die vraag is met het cijfer boven deze review al wel beantwoord. Super Mario Galaxy 2 is een regelrechte topper geworden die zijn voorganger op alle fronten voorbij raast. De game biedt tientallen uren doldwaze pret, zonder overbodige poespas. Met Super Mario Galaxy 2 legt Nintendo de lat voor andere games in het platformgenre torenhoog.

Vanaf het begin wordt duidelijk dat Nintendo zich dit keer niet al te lang met het verhaal wil bezighouden. Mario krijgt zoals altijd een brief van prinses Peach, spelbreker Bowser komt het feestje weer eens verstoren en Mario mag het zaakje oplossen. In plaats van een lange introductie maakt de speler binnen twee minuten al het eerste bezoekje aan een nieuwe galaxy. Deze galaxies zijn stelsels van meerdere kleine planeetjes die de levels in Mario Galaxy vormen. Ook het concept van het Mario-spaceship, een ruimteschip in de vorm van het hoofd van Mario, wordt bliksemsnel geïntroduceerd en de speurtocht naar de sterren is begonnen. Want daar draait het allemaal om: het verzamelen van sterren om meer werelden vrij te spelen en uiteindelijk Bowser te verslaan.

Ruimtereis

Wat meteen opvalt is hoe simpel het is om van galaxy naar galaxy te gaan. Met een druk op de knop verplaatsen we ons over de world map en kiezen we de galaxy die we gaan ontdekken. Deze simpele manier om een level uit te kiezen is een uitstekende keuze, want dit zorgt ervoor dat je als speler lekker snel in de actie zit. Maar naast dat het Mario-schip een snelle, comfortabele manier van ruimtevervoer is, is het ook nog mogelijk om een rond te lopen op dit schip en een praatje te maken met de aanwezige bemanning. In tegenstelling tot het voorgaande deel zijn vrijwel alle personages nuttig en staat iedereen op een kluitje op elkaar zodat je niet meer doelloos rond hoeft te rennen. Zo is er een toad die een bank heeft opgezet en je verzamelde starbits bijhoudt. Deze starbits kun je gebruiken om vijanden tijdelijk uit te schakelen en om nieuwe galaxies te ontgrendelen. De banktoad zorgt ervoor dat deze starbits worden gedeeld met andere savefiles. Het is dus mogelijk om een vriend of vriendin een handje te helpen en wat extra starbits te doneren. Daarnaast is het mogelijk om levens ‘door te geven’. Mocht jij als doorgewinterde gamer je speelsessies stoppen met op zijn minst twintig levens op de teller, dan worden deze levens gedoneerd aan degene die de game de volgende keer opstart. Een geweldig concept, wat ervoor zorgt dat gamers met een lager vaardigheidsniveau op een eerlijke manier een handje worden geholpen.

De besturing is, net als in de originele Super Mario Galaxy, ontzettend intuïtief en responsief. Binnen een mum van tijd spring je van hot naar her en maak je gebruik van alle bewegingen die je tot je beschikking hebt. Zoals het een goede platformgame betaamt, zit de uitdaging hier niet in het onder de knie krijgen van de besturing, maar in het gebruiken van alle bewegingen in Mario’s arsenaal om de hindernissen in de galaxies te trotseren. Het mooie aan Super Mario Galaxy 2 is dat de introductie van een nieuw gameplayelement nooit ver weg is. Zo is er het nieuwe wolkenpak, wat ervoor zorgt dat Mario ongekende hoogten kan bereiken. Hoewel het in de vroege levels blijft bij het creëren van wat wolken om te voorkomen dat je in een afgrond valt, zorgt de wind in latere levels ervoor dat je strategisch gebruik moet maken van je krachten om zo hoog mogelijk in de galaxy te komen. Om je agressie even kwijt te kunnen is er het stenen pak, waarmee je met het grootste gemak over vijanden rolt.

Bron van nieuwigheden

Ook Yoshi maakt zijn opwachting en zorgt op zijn beurt voor een hoop hilarische spelmomenten dankzij de hete pepers waarmee je razendsnel door de levels heen racet. Hiernaast heeft Yoshi zijn springvaardigheden uit eerdere delen behouden en kun je hiermee op plekken komen waar je met Mario nooit zou kunnen komen. Natuurlijk raakt deze bron van nieuwigheden gaandeweg in de game een keer uitgeput, maar ook hier is wat op gevonden. Er zit namelijk een ongelofelijke hoeveelheid variatie in de levels, wat ervoor zorgt dat je als speler nooit uitgekeken raakt op deze gameplayelementen. Net als je denkt dat je alles gezien hebt, wordt je weer verrast door een alternatieve route in een galaxy of een personage dat je uitdaagt een high score te halen. Hierdoor blijf je terugkomen naar galaxies waar je al een aantal keer geweest bent en voelt het altijd aan alsof er meer dan genoeg nieuwe, leuke dingen te doen zijn. Alle uitdagingen waaraan de speler onderworpen wordt zijn voldoende uitdagend, maar worden nooit frustrerend. En mocht je er echt even niet uitkomen, dan ga je gewoon met een andere galaxy verder.

Naast de variatie in gameplay is het verschil in galaxies gerust baanbrekend te noemen. De ene keer zwerft Mario rond in een jungle en hangt hij aan de poten van een vogel terwijl hij langs een waterval naar beneden suist en een andere keer maakt hij zich uit de voeten voor gigantische Goomba’s in het Supermassive Galaxy. Ook wordt er in de game op verschillende punten moeiteloos geschakeld van een driedimensionaal avontuur naar een traditionele tweedimensionale platformer. De veranderingen in het decor en in de gameplay zorgen ervoor dat je tijdens de introducties van de verschillende galaxies niet kan wachten totdat je van start mag gaan.

Sfeerzetters

Om ervoor te zorgen dat ook je oren genieten, zijn er originele composities en remixen van tracks uit oudere Mario games. Vooral de originele composities vallen in de smaak en zetten de sfeer, zoals de muziek die speelt aan boord het ruimteschip van Mario. Wederom is te merken hoeveel tijd Nintendo aan deze game heeft besteed, want de muziek aan boord het ruimteschip verandert en wordt uitbundiger naarmate je meer sterren redt. Ook hier demonstreert Nintendo oog voor detail. Is er dan niets negatiefs te melden? Nou, de remixen kunnen wat teleurstellen door gebrek aan vernieuwing. Er wordt net iets teveel gebruikt uit het originele Super Mario Galaxy en af en toe zijn de remixen geen verbetering op de originele composities. Het thema van het eerste level van Super Mario Bros in een nieuw jasje, dat doet het echter wel altijd goed.

Aan al het goede moet een eind komen, maar gelukkig is er zelfs na het uitspelen van de game meer dan genoeg te doen om je nog uren zoet te houden. Voor de gamers onder ons die niet vies zijn van een uitdaging zijn er de prankster comets. Deze kometen zorgen voor speciale uitdagingen zoals het verslaan van een eindbaas zonder ook maar een enkele keer geraakt te worden of het verzamelen van honderd paarse muntjes binnen een bepaalde tijd. De prankster comet levels zijn leuk en uitdagend om te spelen en voelen gelukkig niet aan als een simpele verlenging van de speelduur. Dit alles zorgt ervoor dat hoe lang je ruimtereis in Super Mario Galaxy 2 ook duurt, je plezier blijft hebben tot de allerlaatste seconde.