Super Lucky’s Tale

Verliest zijn streken niet

Geschreven door Lars Cornelis op

• Super Lucky’s Tale doet denken aan de vervlogen tijden dat ontwikkelaar Rare nog geweldige platformers maakte. De frivole wereld waar overal wat te ontdekken of te verzamelen valt is daar het meeste debet aan. Dat de game vooral gericht is op een jonger publiek is dan ook niet zo’n groot struikelblok, want de game leunt nog steeds heel erg op behendigheid en is daardoor voor eigenlijk alle leeftijden wel interessant. De onhandige camera en soms inaccurate besturing zijn helaas wel een flinke sta-in-de-weg.
    Score: 70 Goed
    • Aanstekelijk vrolijke wereld, veel te doen en te verzamelen
    • Onhandige camera, onnauwkeurige besturing
Platformers zoals in de jaren ’90 op de Nintendo 64 het genre dicteerden, zien we tegenwoordig nog maar zelden. Als we dan af en toe een platformer volgens die school voorbij zien komen, zit daar meestal geen groots budget achter. Zo ook het geval bij Super Lucky’s Tale, dat dan ook tegen een verlaagde introductieprijs op de markt wordt gebracht. Laat je daar echter niet door misleiden, want Super Lucky’s Tale blijkt verrassend leuk.

Super Lucky’s Tale is traditioneel opgebouwd. Er zijn een aantal verschillende werelden, met in elke wereld uiteindelijk een eindbaas om te verslaan. Voordat je echter bij de eindbaas komt, moet je klavertjesvier verzamelen in een van de vele levels in iedere wereld. Sommigen van deze levels bestaan uit slechts één puzzel, andere levels zijn kleine werelden op zich waarin van alles te ontdekken valt en in weer andere levels verandert de game in een 2D-platformer. Een hoop variatie dus, maar in elk level draait het uiteindelijk om het verzamelen van die klavertjesvier.

Zo krijg je een klavertjevier voor het helpen van de lokale bevolking door een kwaadaardige graafmachine uit te schakelen of konijnen die het op de oogst hebben voorzien weg te jagen, of door het verzamelen van alle L-U-C-K-Y-letters. Aangezien het meestal niet nodig is om alle klavertjesvier te verzamelen om verder te kunnen, geeft de game je behoorlijk wat vrijheid om je te richten op wat jij leuk vindt.

Gericht op jonger publiek

Het is een van de onderdelen waarin doorschemert dat Super Lucky’s Tale mikt op een wat jonger publiek. De game is over het algemeen namelijk erg vergevingsgezind. Niet alleen is het dus niet verplicht om alle klavertjesvier te verzamelen, ook zijn de consequenties als je dood gaat vrij klein. Dankzij de vele checkpoints in de wereld verlies je meestal weinig progressie en zelfs als je door al je levens heen bent, word je alleen maar teruggezet naar het begin van het level waar je op dat moment zit. Verlies je je laatste leven bovendien in een hubwereld, dan zijn er al helemaal geen consequenties aan verbonden en ga je gewoon verder met vijf verse levens. Het behoeft geen uitleg dat dat best makkelijk te misbruiken is.

Ook de wereld en het verhaal verraden de doelgroep die men met Super Lucky’s Tale voor ogen heeft, al hoeft de oudere gamer zich daar heus niet aan te storen. Het verhaal is simpel en onschuldig (je bent samen met een groep kwaadaardige kattenbeesten in een magisch boek beland en moet hier weer uit zien te komen) en de wereld hangt aan elkaar van de koddige dieren, vrolijke kleuren en aanstekelijke muziekjes, maar is nergens écht kinderachtig.

Behendigheid versus geduld

Daar staat tegenover dat Super Lucky’s Tale geen bijzonder makkelijke game is, ook al heeft doodgaan weinig tot geen consequenties. Het is namelijk wel een game die, zoals een goed platformer betaamt, leunt op behendigheid. Vooral de 2D-levels kunnen onverwachts pittig worden wanneer je in rap tempo op draaiende platformen springt en de angels van bijen ontwijkt. Bovendien wordt in deze 2D-levels soms gespeeld met de diepte, waardoor je ineens in een laag ‘achter’ het level belandt. De grootste uitdaging is dan het overzicht zien te houden.

Zo vloeit er wel vaker onbedoelde uitdaging uit ietwat klungelig design. Ook het nauwkeurige springen is soms lastig. Niet alleen omdat Lucky na een sprong á la Mario een beetje ‘glijdt’, maar ook omdat hij stilstaat op zijn achterpoten, terwijl hij loopt en springt op vier poten. Het klinkt misschien suf, maar daardoor is soms lastig in te schatten hoe Lucky precies terecht komt na een sprong en dat is iets wat je bij een platformer niet kunt gebruiken.

Tot slot vormt ook de camera in de 3D-levels en -werelden een heikel punt. Het is niet mogelijk de camera gewoon vloeiend rond te zwenken. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt van een haast isometrisch perspectief en kun je enkel stapsgewijs wisselen tussen een paar standpunten naar links of rechts. Helemaal ronddraaien is niet mogelijk, waardoor ‘teruglopen’ in bijvoorbeeld de hubwerelden onnodig lastig is. Zelfs sommige sprongen ‘vooruit’ zijn maar moeizaam in te schatten door de camera. Echt hinderlijk is het door de beperkte gevolgen van doodgaan niet, maar je moet zo nu en dan wel over een flinke dosis geduld beschikken.

Wie dat geduld opbrengt heeft met Super Lucky’s Tale een lekkere platformer in handen. Eentje die doet denken aan vervlogen tijden, met een extreem vrolijke ambiance en genoeg content om vele uren zoet te zijn. De grootste uitdaging komt helaas voort uit de soms nét niet goed afgestemde besturing en de beperkte camera. Een nieuwe platformmascotte zal Lucky niet worden, maar een leuke platformer neerzetten voor alle leeftijden is anno 2017 an sich al best een prestatie.

Super Lucky’s Tale is verkrijgbaar voor Xbox One en pc (Windows 10) als Play Anywhere-titel. Voor de recensie is de game gespeeld op de Xbox One.

Post van EA over Star Wars Battlefront 2 is meest gehate Reddit-reactie ooit 'Ark: Survival Evolved zou binnen twee jaar vervolg kunnen krijgen'
9