Stunt GP | Gamer.nl

Een gat in de markt, dat is het stunt racing genre. Zodra de eerste woorden over Stunt GP naar buiten gebracht werden, kwamen de positieve herinneringen bij veel mensen weer naar boven. Vooral de herinneringen aan games als Fatal Racing en Stunts deden mening gamer weer wegzwijmelen. En terecht, dat waren nog eens verslavende games uit de goede, oude tijd. Ja, vroeger was alles beter. Dat deze regel nog steeds geldt blijkt wel weer uit Stunt GP...

Na de installatie van Stunt GP kies ik voor een quick race'je en ga rijden op één van de fantasievolle circuits.

Je stapt in een radiografisch bestuurbaar wagentje op een minitrack in een grote omgeving. Het gaat dan niet om Micro Machines afmetingen, maar je kent de RC wagentjes vast wel. Het irritante aan deze wagens is dat er batterijen in zitten. En dan niet één of twee, maar gelijk 6 of 8. Tegenwoordig hebben ze een accu, dus kunnen ze weer wat langer mee. Zo ook deze wagentjes. Je moet regelmatig de 'pits' induiken om zo de accu weer op te laden. Wanneer je veel gebruik maakt van de turbo optie zal je sneller de pits in moeten. Dit brengt weer tactische mogelijkheden met zich mee. Soms kun je beter minder turbo gebruiken en gewoon niet de pits in gaan tijdens de race. En soms kan je beter meteen na iedere ronde de pits in rijden omdat de baan zo groot is.

Wanneer je voor de championship mode kiest, kun je na elke race geld verdienen om zo onderdelen van je wagen te upgraden. Het gaat dan om grotere batterijen, betere vering en een beter bodywork bijvoorbeeld. Je racet op elk parkoers één keer (er zijn overigens genoeg van deze tracks) en aan het eind komt daar een winnaar uit. Je hoeft geen tracks te 'verdienen' om ze in de arcade mode te kunnen spelen gelukkig, want zoals sommige mi chien al weten heb ik daar een schurfthekel aan. Maar dat is een persoonlijke kwestie.

Daarnaast heb je dus de arcade mode, gewoon lekker een potje scheuren, en de Exhibiton mode. Hier bepaal je zelf op welke baan, met welke wagens en het aantal tegenstanders je rijdt. Ook is er nog de stunt mode, waarbij je in een kuil in de grond je stunts uit mag voeren waar je weer punten voor krijgt. Maar echt boeiend is dit niet aangezien er niet veel te stunten valt met deze game. Tot slot is er nog de multiplayer mode, waarbij je in split screen tegen een maatje kan scheuren (4 spelers maximaal). Dit laatste werkt alleen niet echt handig, aangezien het beeld altijd dezelfde verhoudingen houdt. Dat betekent dus, wanneer je met z'n 2-en speelt maar de helft van het beeld gebruikt wordt (zie ook de screenshots) en op een 17 inch is dat echt te klein.

Je had het mi chien al zelf opgemerkt, deze modes zijn niet origineel. We hebben het al zo vaak voorbij zien komen. Dat is ook het hele probleem aan het spel: we hebben het allemaal al gezien! Daarnaast is het stunten ongelooflijk saai. Voor een grote sprong krijg je punten, hoe groter de sprong hoe meer punten. Daarnaast zijn er soms nog wat steile hellingen, af en toe een looping en je kunt je wagen rond laten draaien, maar daar blijft het bij. Het stelt niets voor om deze te overwinnen. Het stunt gedeelte valt gewoon tegen. In een game als Fatal Racing was het nodig om voor een stunt genoeg snelheid te hebben, de juiste kant op te sturen en de boel goed in de gaten te houden. Dat is nu echt niet nodig.