Street Racing Syndicate | Gamer.nl

De laatste twee jaar lijkt de markt verzadigd te raken met racegames die meeliften op de hype die Electronic Arts heeft gecreëerd met het eerste deel van Need for Speed Undergound. Zo'n beetje elke zelfrespecterende uitgever heeft een flashy straatrace game. Zo ook Namco, toch al geen onbekende in de wereld van de racegames. Na het teleurstellende R: Racing Evolution komt Namco nu met de door Eutechnyx ontwikkelde straatrace game Street Racing Syndicate. Als je wilt weten of deze game kan opboksen tegen games als Need for Speed Underground 2 of het aankomende Midnight Club 3: Dub Edition, moet je gauw verder lezen.

Street Racing Syndicate is ontwikkeld voor de Playstation 2, Xbox en GameCube, maar aangezien de PS2 en Xbox versies nog even op zich laten wachten (deze worden in Europa uitgegeven door Codemasters), is deze review gebaseerd op de GameCube versie. De GameCube versie van Street Racing Syndicate is van alledrie de versies de game die het minst te lijden heeft van concurrentie, aangezien er niet al teveel racegames voor de Cube uitkomen. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: deze game kan de concurrentie, met bijvoorbeeld Need for Speed Underground 2, niet aan. Het is niet dat deze game slecht is, want het spel heeft genoeg potentieel, maar is gewoon niet goed genoeg uitgewerkt om te kunnen wedijveren met de competitie.

Net als in Need for Speed Underground, is het de bedoeling in Street Racing Syndicate dat je races wint en respect opbouwt bij je mede-straatracers. Dit respect gaat zelfs zo ver dat je op een gegeven moment kunt racen om de gunst van mooie dames, die je vervolgens in je pakhuis kunt stoppen en voor je kunt laten dansen. Elke dame heeft een aantal video's (52) die je kunt unlocken. Naast het verzamelen van mooie dames, kun je je natuurlijk ook rijk racen zodat je je zuurverdiende auto, waaronder de Mazda RX-8, Toyota Supra, de Subaru Impreza, de Ni an Skyline GT-R, Volkswagen Golf IV en nog veel meer, helemaal uit kunt bouwen met de honderden onderdelen en acce oires die Eutechnyx in de game heeft weten te stoppen. Deze onderdelen gaan van simpele velgen tot NOS upgrades om je wagen een behoorlijke boost te geven tijdens de races. Een groot nadeel van het tunen is dat de game heel lang moet laden bij het aanbrengen van nieuwe onderdelen. Heel frustrerend als je snel even een nieuwe laklaag wil aanschaffen. Deze lange laadtijden zie je ook terug bij het kiezen van een auto in bijvoorbeeld de arcademode.

De races in de Street Race mode zijn onderverdeeld in Crew Meets, Respect Challenges, Street Challenges, City Locations en Cruise Zones, waarbij elk onderdeel weer andere beloningen oplevert. De hiervoor genoemde onderdelen zijn, net als in Need for Speed Underground 2, uit te kiezen door er simpelweg naar toe te rijden met je bolide. Het menu is dus een grote stad waar je zelf vrij kunt rond scheuren. Op de weg vind je ook andere racers waar je één-tegen-één tegen kunt racen door hen signalen te geven met je koplampen. Gelukkig biedt SRS ook de mogelijkheid om via een kaart te switchen tu en verschillende onderdelen, zonder dat je hier helemaal naar toe hoeft te rijden. De game is onderverdeeld in drie steden: Los Angeles, Philadelphia en Miami, waarin je in totaal aan 72 races kunt deelnemen.