Street Fighter Ann. Collection | Gamer.nl

Street Fighter behoort tot een van de meeste bepalende vechtgames in de geschiedenis. Samen met Mortal Kombat hebben deze twee titels toch wel het genre vormgegeven. Het is echter alweer even geleden sinds Street Fighter te spelen was, het spel dateert namelijk uit het einde van de jaren 80 in de vorige eeuw. Zoals zo vaker vandaag de dag het geval is, besloot Capcom om een oude kla ieker uit de kast te halen en opnieuw uit te brengen.

Terwijl ik het doosje bekijk, bedenk ik me dat het alweer zolang geleden is dat ik in de arcadehallen mijn tijd met Street Fighter 2 heb zitten verdoen en alle zoete, jeugdige herinneringen aan het spel komen dan ook weer bovendrijven. Nu zul je denken "daar komt 'ie weer met een verhaal uit de oude doos", maar ik kan het toch niet laten. Het begon allemaal ergens in 1991 toen ik op vakantie in Frankrijk was. De lokale camping had vier automaten staan, waaronder een SF2 machine. Het was er altijd dringen, maar toch wist ik al mijn zakgeld in de twee weken dat ik er was aan SF2 op te maken. Ik was echter niet zo goed en aangezien al die Francjes (die waren er toen nog) toch aantikte, heb ik het spel niet uit kunnen spelen.

Het jaar daarna was ik blij verrast dat de speelhal in een of ander Engels gehucht ook van een SF2 machine voorzien was. Een hooligan had waarschijnlijk zijn woede op de kast uitgeleefd, want een van de sticks was afgebroken en er zat een barst in het scherm. Niet dat dat mij dit kon boeien, want het spelen kostte maar een paar centen, zodat zelfs ik het uit kon spelen.

Ha, dat lucht op en terwijl de nostalgische tranen over mijn wangen lopen, stop ik het spel in mijn drive. Het eerste dat opvalt is dat het intro scherm in al die jaren niets is veranderd. Ik durf bijna te beweren dat men hiervoor het origineel heeft gebruikt.

Eenmaal in het hoofdmenu aangekomen moet je een keuze maken. Street Fighter Anniversary Collection is namelijk meer dan alleen Street Fighter, je krijgt ook Street Fighter II, Street Fighter II Champion Edition, Street Fighter II Hyper Fighting, Super Street Fighter II: New Challengers, Super Street Fighter II Turbo en Street Fighter III: Third Strike. Het is echter ook mogelijk om de verschillende Street Fighter 2 varianten tegelijkertijd te gebruiken. Zo kun je Ken met de regels en moves van de Champion Edition laten uitkomen tegen Honda die het met de Hyper Fighting regels moet doen. Elke versie speelt namelijk weer iets anders.

Veel mensen zullen ongetwijfeld met een van de Street Fighter II varianten bekend zijn, iets wat niet van Street Fighter III gezegd kan worden. Deze versie combineert de basis regels van Super Street Fighter II: Turbo, zoals het niet blokken in de lucht, met een extra portie snelheid en features. Zo kun je een extra sprong maken, zijn er nieuwe bewegingen toegevoegd en is het combosysteem makkelijker te gebruiken

Heb je een keuze gemaakt, dan moet er een speler gekozen worden. De Street Fighter serie is zo'n twintig karkaters rijk en ook nu is het weer een feest van herkenning en zijn alle oude bekekenden, zoals Ken, Blanka en Guile, van de partij. Het valt echter op dat de graphics niets veranderd zijn. Zelfs het vliegtuigje dat je naar een land brengt om te vechten en de aankondiger die FIGHT roept zijn precies hetzelfde als vijftien jaar geleden.