Street Fighter 5

Street Fighter 5

Slaat de plank bijna mis

Geschreven door Joe van Burik op

• Als vechtgame heeft Street Fighter 5 een hoop potentie, mede dankzij de nieuwe mechanieken in de duels. Dat vormt een interessante uitdaging, die helaas te weinig uit de verf komt door een algemeen gebrek aan afwerking, speltypes en content.
    Score: 70 Goed
    • Nieuwe mechanieken en verhoogd tempo in gevechten, online multiplayer tussen PlayStation 4- en pc-versies
    • Veel ontbrekende mogelijkheden en vechters, slordige 'afwerking'

We zien Street Fighter nog steeds graag als een absolute grootmacht op het gebied van vechtgames, al is het maar vanwege de naamsbekendheid van de franchise. Die status is de laatste jaren toch behoorlijk verwaterd, mede omdat dit genre minder populair is dan pakweg twintig jaar geleden. In de jaren negentig was het genre (samen met onder meer racegames) nog heer en meester - een rol die tegenwoordig is weggelegd voor shooters en actiegames. Toch zijn er legio kansen voor fighters, onder meer gezien de voortdurende opkomst van esports, waar altijd veel aandacht is geweest voor het genre.

Werp een blik op het menuscherm van Street Fighter 5 en het is gelijk duidelijk dat Capcom maar wat graag wil inspelen op die beweging. Het is een understatement om te zeggen dat online gameplay in dit spel centraal staat: afgezien van een karige verhaalmodus voor elke vechter, een versusmodus (waarin je het niet eens kunt opnemen tegen de computer!), survival en een trainingmodus heeft de game eigenlijk niets om het lijf. Zaken zoals speciale uitdagingen en een shop om nieuwe kostuums aan te schaffen, arriveren volgens in-game meldingen pas middels een update in maart.

Street Fighter 5
Street Fighter 5
Street Fighter 5

De meeste ontwikkeltijd zit zonder meer in de vechtmechanieken. Vanaf het eerste duel is te merken dat Street Fighter een stuk sneller en hectischer is geworden. Deel vier slaagde er mooi in om de serie (eindelijk) succesvol te vertalen van oldskool 2D-icoon naar 3D-game met een herkenbare manier van spelen. Voor deel vijf is het tempo flink opgevoerd. Dit komt mede door de introductie van de V-Gauge, een extra energiemeter (naast de EX-meter voor super-special moves) waarmee je speciale vaardigheden, counters en zelfs een soort lichte transformaties kunt gebruiken. Bovendien toont een andere nieuwe meter hoe dicht vechters tegen een moment van verdoving aanzitten.

Een hoop nieuwe (zichtbare) parameters dus, waardoor strategisch inzicht van groter belang is dan ooit. Zowel nieuwkomers als ervaren rotten doen er zeer verstandig aan de nodige tijd te spenderen in de trainingmodus om alle nieuwe mechanieken onder de knie te krijgen. Dat geldt zeker ook voor de vier nieuwe vechtersbazen, waaronder de overdreven sexy Laura en de kwaadaardige gek F.A.N.G., die naast slechts twaalf bekende gezichten uit de franchise te selecteren zijn. De huidige spoeling is met zestien personages nogal dun, al is er de belofte dat in de loop van dit jaar nog zeker zes strijders aan het spel worden toegevoegd.

Street Fighter 5
Street Fighter 5
Street Fighter 5

Hoewel er minder vechtersbazen aanwezig zijn dan in Street Fighter 4 - en de 'verbeterde versies' daarvan, zoals Ultra - is het nieuwe deel iets complexer voor beginners dan z'n voorganger. De speciale aanvallen van de personages zijn ditmaal wel gemakkelijker uit te voeren. De instapdrempel is daardoor verlaagd, al zorgen de nieuwe mogelijkheden ervoor dat er op de lange termijn zeker genoeg diepgang te vinden is om ook veteranen lang te vermaken.

Twee systemen

Gezien de nadrukkelijke focus op online - en het feit dat Street Fighter 5 meerdere bèta’s voor een grote spelersgroep heeft gehad - zou je verwachten dat de stand genoeg aandacht heeft gehad om vlekkeloos te functioneren. In de praktijk hebben we in meerdere sessies op verschillende tijdstippen lang moeten wachten op een online potje, al leek de matchmaking daarbij wel goed op orde. Wel is het een heel gedoe om vrienden online uit te nodigen voor een gevecht en kun je slechts in het optiemenu aangeven wie je favoriete vechter is voor de multiplayer - er is geen keuze mogelijk wanneer je eenmaal aan een ander gekoppeld bent.

Het bevechten van een pc-speler vanaf de PlayStation 4 en vice versa werkt op zich naar behoren. Wel heeft de door ons geteste PlayStation 4-versie last van framedrops, zij het nooit op onacceptabel niveau. Kwalijker is het feit dat je een potje in een voor jou ongunstige situatie zomaar kunt verlaten zonder strafpunten te krijgen.

Street Fighter 5
Street Fighter 5
Street Fighter 5

De slordigheid die het spel overbrengt door de ontbrekende spelmodi en content is ook terug te zien in de presentatie. Grafisch is het best in orde, maar af en toe heb je toch het idee naar een veredelde versie van deel vier te kijken - mede omdat de artdirection van Street Fighter 5 minder uitgesproken is. Geen ramp, maar mogelijk had er meer in gezeten, al zijn er wellicht concessies gedaan om de online gameplay tussen beide platforms soepeler te laten verlopen. Audiotechnisch zijn we ook niet echt onder de indruk: de actuele versies van bekende deuntjes en nieuwe nummers zijn functioneel, maar blijven niet hangen.

Street Fighter 5 voelt in één woord onaf. De vernieuwde spelmechanieken in gevechten hebben wel degelijk potentie en wanneer je eenmaal in een goed duel verwikkeld zit, is de voldoening groots en zien we een glimp van de grootmacht die er ooit was.

Street Fighter 5 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.

Bron: null

Assassin's Creed komt mogelijk niet meer jaarlijks uit Hideo Kojima wil nieuwe game onderdeel maken van een serie