Stormland geeft je de vrijheid om te knallen

Op een vreemde wereld word jij als robot wakker. Langzaam komen er flarden van je herinneringen terug over een buitenaardse bloem die zich in je systeem heeft genesteld, en moet je met een groeiend arsenaal aan vaardigheden en wapens het mysterie oplossen van een vreemde bloem en een gevaarlijke invasiemacht. Bewijst Stormland dat openwereldspellen zich thuis voelen in vr?

Bij de eerste momenten van Stormland is duidelijk dat er heel veel zorg en talent in de game is gestoken. Dit is geen schattige indiegame die het moet hebben van een paar goede ideeën en een simpele vormgeving. Stormland ziet er fantastisch uit, mits je het op een krachtige pc speelt. Planten, ruïnes, bergen: het heeft allemaal de detaillering en uitstraling van een ontwikkelaar die wil laten zien hoe tof vr er uit kan zien.

Gelukkig blijft het niet bij mooie beelden en goed acteerwerk. Al snel leer je hoe je jouw robotlichaam kunt opwaarderen via werkbanken die her en der in de spelwereld te vinden zijn, en nog wat later krijg je toegang tot een uitgebreide tech-tree waarbij je jezelf sterker en sneller kan maken, maar ook diverse nieuwe vaardigheden kan toevoegen.

stormland

Systemen

De diverse spelmechanieken zijn op een logische en leuke manier met elkaar verbonden. Zo moet je materialen verzamelen in de vorm van soorten erts (als je die oppakt klinkt dat exact zoals het verzamelen van bouten in Ratchet & Clank), maar ook krijg je ‘munten’ door voorwerpen, planten en andere herkenningspunten (a la Metroid Prime) te scannen. Die munten zijn ook weer te gebruiken om je robotlijf te verbeteren, zodat je een reden hebt om de gedetailleerde wereld beter te verkennen.

Het zijn kortom de verschillende elementen die we dagelijks zien in niet-vr-spellen, maar die nu pas ook in dit nieuwe medium hun intrede maken. Dat is de moeite van het vermelden waard, omdat Stormland duidelijk maakt dat virtual reality echt een aantal grote stappen voorwaarts heeft gemaakt.

stormland

Far Cry met robots

Het blijft gelukkig niet bij rondlopen en rondkijken. Een groot deel van het spel bestaat uit tactische gevechten met een mysterieus robotleger. Deze vijandelijke, mechanische monsters hebben diverse basissen veroverd en het is aan jou om ze met een groeiend (en te upgraden) arsenaal te verdrijven. Je hebt enorm veel vrijheid in hoe je deze gevechten aanpakt. Zo kun je bijna alle oppervlakten beklimmen en zo de vijand uit een onverwachte hoek te lijf gaan. Ook kun je je verstoppen in hoog gras en gebruikmaken van bijvoorbeeld explosieven. Dit alles voelt een beetje aan als Far Cry met robots. En dankzij vr is het alsof je echt midden in de strijd staat.

Je kunt steeds twee wapens aan je holsters hangen en er nog twee vasthouden. Wapens kun je ook verbeteren op een werkbank en er zijn allerlei andere gadgets te ontdekken die het vechten en voortbewegen verbeteren.

Dit is geen Destiny of World of Warcraft. Dit is eerder een soort Far Cry: New Game Plus die per week verandert.

-

Dat voortbewegen gaat overigens niet met het bekende teleporteren. In plaats daarvan beweeg je vrij rond met de joystick. De spelwereld is (een beetje zoals Windwaker) in eilanden opgedeeld, waartussen vreemde wolken een soort zee vormen. Hier kun je in hoge snelheid overheen vliegen door je handen vooruit te steken. Tot slot is er nog, zoals al gezegd, het klimmen. Je robothanden kunnen zich aan bijna elk oppervlak vasthechten en door je op te trekken klim je zo hoog als je maar wil. Hierbij zijn er geen beperkingen door bijvoorbeeld een uithoudingsvermogenmetertje. Klim zoveel je wil, ren zoveel je wil en glij en vlieg zover en zo snel als je wil. Dat gevoel van vrijheid maakt voortbewegen in Stormland erg leuk (en tot onze verbazing ook erg comfortabel), maar maakt gevechten soms ook wat makkelijk.

Omdat je kan gaan waar je wil en omdat je zoveel opties hebt om de vijand uit te schakelen, wordt dat op een gegeven moment ook een stuk minder uitdagend. Vooral wanneer je met zijn tweeën speelt blijkt de kunstmatige intelligentie van de vijanden niet bijster goed. Dat maakt coöp overigens niet minder leuk. Een beetje over-powered zijn is in dit geval eigenlijk wel leuk. Dit is tenslotte Dark Souls niet, het is een lekker overdreven sciencefictionavontuur.

stormland

Nog een keertje

Een avontuur dat helaas na een uur of vier afgelopen is. En dan kom je er achter dat je maar een fractie van alle upgrades hebt kunnen vrijspelen. Dit is bewust, want Stormlands is ontworpen om te herspelen. Elke week reset de ‘live wereld’, wat overigens indrukwekkender klinkt dan het is. Je bent nooit met meer dan twee spelers tegelijk op de planeet. Wel leuk is dat dit eindspel bestaat uit wekelijks veranderende uitdagingen en missies, waarbij je de kans hebt om nieuwe upgrades en beslissingen uit te proberen. Dit is zeker een leuke ervaring en houdt de aandacht vast, maar we zijn wel benieuwd hoe divers en fris het spel over een paar weken nog voelt. Dit is geen Destiny of World of Warcraft. Dit is eerder een soort Far Cry: New Game Plus die per week verandert.

Stormland is een hele toffe ervaring die aanvoelt als een volwaardige game. Maar het is ook zo’n game waarvan je tot op je botten voelt dat er écht een vervolg moet komen dat alle potentie pas werkelijk benut. Tot dat vervolg er is, is dit echter een hele fijne sciencefictionervaring met toffe schietactie. Precies wat vr nodig heeft.

Stormland is nu verkrijgbaar in Oculus Home voor pc met Oculus Rift.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Stormland laat zien dat echte openwereldspellen ook in vr goed kunnen werken. Soms roept de game (positieve) vergelijkingen op met de vrije gevechten in Far Cry en dankzij de uitgebreide upgradesystemen voelt het spel diep en volledig. Jammer dat de wereld soms wat kunstmatig overkomt en dat het missiesysteem moet verbloemen hoe kort de campagne feitelijk is. Dat euvel wordt bijna goedgemaakt door de ‘end game’, waarin herspelen in co-op zeer vermakelijk blijft.

Grafisch indrukwekkend

mooie

grote wereld