Steep

Steep: Road to the Olympics

Een niet zo lange weg te gaan

Geschreven door Ron Vorstermans op
Toen Steep vorig jaar uitkwam, bevatte de imponerende en prachtige bergen in de Alpen meer dan voldoende Challenges om jezelf uren in vast te bijten. Vele grote (gratis) updates later is Steep nog altijd precies dat, maar de hoeveelheid content is bijna verdubbeld. De Road to the Olympics-dlc is in die zin een goede aanleiding om de game weer eens op te starten, of juist voor het eerst over te gaan op aanschaf.

De nieuwe dlc voegt een nieuw en prachtig bergmassief in Azië toe, met zowel Olympische als traditionele uitdagingen. In het Japanse gedeelte van Azië werk je de Challenges en avonturen af zoals je die van Steep gewend bent. Het overgrote deel is leuk om te doen, al zijn ze tot nu toe wat makkelijker dan we verwacht hadden. In elk geval spelen de nieuwe Challenges zich één voor één af op prachtige stukjes berg.

Steep is zo weergaloos mooi, en het Japanse gedeelte, incluis vulkaan, etaleert dat wellicht nog beter dan Alaska, het gigantische gebied dat eerder dit jaar (gratis) aan Steep werd toegevoegd. Het Japanse gedeelte van Azië is compleet open en toegankelijk, en doet in alle opzichten denken aan het Steep dat je van andere bergmassieven gewend bent.

Daarmee staat Japan in schril contrast met Korea, een berggebied waarin je niet vrij kunt gaan en staan waar je wilt. Je kunt er alleen deelnemen aan echte Olympische onderdelen zoals slalommen met je snowboard of het (bizar snelle) Super-G op ski’s. In tegenstelling tot het merendeel van de Challenges in Japan lijken die events bij vlagen onmogelijk te behalen. Met name het slalommen kan gepaard gaan met een controller die door de kamer vliegt.

Steep

Olympisch atleet worden?

Het grootste speerpunt van de Olympische dlc is de lineaire Become a Legend-modus, een korte verhaallijn waarin je als atleet toewerkt naar een ogenschijnlijk onmogelijk einddoel: het behalen van een gouden medaille in de drie freestyle-gedeeltes op de Olympische Spelen. Die tocht naar de absolute top wordt aan elkaar gepraat door een verteller en een handjevol atleten die voor de camera putten uit hun eigen Olympische ervaringen.

Op je snowboard train je je vaardigheden in de principes snowslope, half-pipe en big air. De game dwingt je tot vervelens toe om in die drie onderdelen heer en meester te worden. Omdat de modus zich tevens richt op nieuwe spelers - Steep is immers de officiële Olympische Winterspelen 2018-game - is het maar een saai ‘avontuur’ voor ervaren spelers. Zij hebben geen enkele moeite de gestelde trainingsdoelen te behalen. In het begin niet, maar ook uiteindelijk niet. De tussenfilmpjes waarin Olympische atleten aan het woord komen zijn evenzeer slaapverwekkend.

De opbouw is wél fijn voor nieuwkomers en in zekere zin ook voor wie Steep alleen in het begin gespeeld heeft. Het geüpdatete trick-systeem in Steep voelt wel echt anders aan dan dat het in het begin deed. Veel mensen waren bovendien teleurgesteld dat Steep geen ‘grinds’ bevatte. Het grinden zit er sinds de toevoeging van Alaska in en komt in Become a Legend uitgebreid aan bod. Azië is sowieso het bergmassief dat het meest op het grinden leunt. Niet zo raar gezien de ontwikkelaars van begin af aan rekening hebben kunnen houden met de implementatie ervan.

Steep

Uitgebreid

Become a Legend is dus niet volstrekt nutteloos, maar voor een aparte modus heeft ’t bar weinig om het lijf. Van de aankleding, het ‘verhaal’ (dat er eigenlijk niet is) en de climax hoef je je niets voor te stellen. De impact van Become a Legend is te verwaarlozen, wat deze dlc tot een kleine teleurstelling zou maken, ware het niet dat met name Japan een hele goede toevoeging aan Steep is en een handjevol listige Olympische events in Korea veel plezier opleveren. Voor dertig euro is de hoeveelheid content echter matig, zeker gezien de Alaska-update geheel gratis was.

De kleine verfijningen in graphics en gameplay die Road to the Olympics doorvoert zijn bovendien voor iedereen beschikbaar, ook zij die de dlc niet kopen. Wie Steep al bijna een jaar in de kast heeft liggen, doet er desondanks goed aan de game weer eens op te starten. Ook zonder de aanschaf van Road to the Olympics kun je de conclusie trekken dat Steep een volledige en verfijnde game is geworden. Alaska is een geweldige toevoeging, het nieuwe grind-systeem werkt erg goed, enkele nieuwe events zijn erg leuk om jezelf in vast te bijten en vele kleine (grafische) aanpassingen zijn van grote invloed op de feel van de sporten.

For Honor, Ghost Recon: Wildlands, Rainbow Six Siege én Steep: Ubisoft heeft games-as-a-service goed begrepen en blijft maar doorgaan met het beter maken van oude games. Die aanpak valt te prijzen.

Road to the Olympics is downloadbare content voor Steep en is nu verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc. We speelden voor dit artikel de dlc op een PlayStation 4 Pro.

Eerste episode van Hitman gratis te spelen tijdens de feestdagen Eerste uitbreiding Wolfenstein 2: The New Colossus nu uit