None

Stasis

Wakker worden is het begin van de nachtmerrie

Geschreven door Harry Hol op

• <p>Stasis is een sfeervolle, akelige, spannende en soms frustrerende ervaring. De game ziet er redelijk uit, maar de kracht zit hem vooral in het meesterlijke sound-design. Door en door logische puzzels zijn soms iets te lastig door de duistere vormgeving, maar het spel voelt nooit oneerlijk of t&eacute; moeilijk. Wees echter bereid om flink te pixeljagen om het einde te halen.&nbsp;</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Sfeer, geluid puzzels, heel eng
    • Soms te donker, omgevingen opnieuw doorzoeken soms frustrerend
Aan het begin van Stasis wordt hoofdpersoon John wakker in een hyperslaapcapsule. Het laatste wat hij zich herinnert is dat hij met zijn vrouw en dochter werd ingevroren voor een reis naar Titan. Invriezen is in deze toekomst heel gewoon voor een lange ruimtereis. Niet zo gewoon is dat hij wakker wordt aan boord van een vreemd ruimteschip.

Apparatuur om hem heen faalt of is bijna stuk. Her en der zijn bloedsporen te zien en andere aanwijzingen van een vreselijke gebeurtenis. John is bovendien zelf zwaar gewond en krijgt van een computerstem te horen dat hij zo snel mogelijk medische hulp nodig heeft. Dit ruwe ontwaken zet meteen de toon voor dit klassiek ogende point-and-click-avonturenspel waarin zich een gruwelijk scenario ontvouwt en jij als John moet overleven. En natuurlijk je vrouw en dochter moet vinden.

Klassiek

Stasis bekijk je schuin van bovenaf: het aloude isometrische gezichtspunt. Dit is niet de enige klassieke ontwerpkeuze van de makers. Je bestuurt John met alleen de linkermuisknop. De muisaanwijzer verandert in een oog als je iets kunt onderzoeken en in een bewegend handje als er interactie mogelijk is. Gaandeweg vind je allerlei voorwerpen die nodig zijn om puzzels op te lossen. Je kunt voorwerpen namelijk vanuit je inventaris selecteren en dan combineren door er mee op een element in de omgeving te klikken.

Hierbij moet je gelukkig meer doen dan enkel combineren. Stasis spelen is een kwestie van logisch nadenken, zien hoe bepaalde handelingen bepaalde gevolgen hebben en daar dan weer op inspelen. De puzzels zijn vaak subliem en geven een groot gevoel van voldoening op het moment dat je ze doorziet.

None

Dat neemt niet weg dat er ook een grote dosis frustratie in Stasis zit. Wij kwamen regelmatig muurvast te zitten met als enige optie alle eerdere locaties opnieuw bezoeken en met de muisaanwijzer elk hoekje af te speuren naar dingen die we eventueel hadden gemist. Ook is het spel domweg te donker om alles goed te kunnen zien. Een onnodige handicap – het spel is al lastig genoeg als je alle aanwijzingen wél kunt zien.

Desondankds is het gewijs, geklik en gepuzzel prima in orde en voelt Stasis nergens oneerlijk. Zelfs doodgaan voelt niet oneerlijk, omdat er voldoende aanwijzingen zijn die je waarschuwen tegen gevaarlijk gedrag.

Lezen

Die aanwijzingen vind je vooral in de her en der geplaatste computerterminals en zakcomputers, waarop je allerlei logbestanden kunt lezen. Die logbestanden bestaan uit pure tekst, en het is echt noodzakelijk om deze goed door te nemen. Niet alleen vanwege de oh zo belangrijke aanwijzingen, maar ook om het verhaal te kunnen volgen. Een groot deel van de historie van het verlaten(?) ruimteschip en de verschillende hoofdrolspelers in het gruwelijke drama leer je kennen door al die teksten te lezen. Teksten die goed geschreven zijn, overigens. Het hele scenario van het spel zit bijzonder intelligent in elkaar.

None

Dat wil niet zeggen dat tekst de enige manier is om de gebeurtenissen duidelijk te maken. Er zijn allerlei audio-events en tussenfilmpjes die het spel een heel filmisch karakter geven. Het geheel voelt daardoor verwant aan de beroemde LucasArts-adventures (al kon je daarin uiteraard niet doodgaan), minus de humor en plus verwijzingen naar Alien en Event Horizon. Ook konden we ons niet aan de indruk ontdekken dat het spel invloeden van de meest duistere kanten van Bioshock bevat.

Wat dat betreft is het goed om op te merken dat Stasis zeker niet voor tere (kinder)zieltjes bedoeld of geschikt is. Dit is een zeer luguber spel met zowel hele nare beelden als de suggestie van nog naarder gebeurtenissen. Het spel voelt als een high-tech afdaling in de hel en de sfeer is er niet een van ontspannen puzzelen à la Myst. We zijn niet te volwassen om toe te geven dat we af en toe echt even een pauze nodig hadden.

None

En dat toont tegelijk ook de kracht van de game. Stasis is een geweldig horror-sciencefictionverhaal en de kwaliteit van het acteerwerk en het scenario zorgden ervoor dat we de ervaring ook niet snel zullen vergeten. Een meesterlijk avonturenspel.

Stasis is nu verkrijgbaar voor pc en Mac via Steam en kost 24,99 euro.

Just Cause 3 dlc-paketten onthuld Nieuwe Five Nights At Freddy's-game is een rpg
4